Jump to content

Hvor får jeg tak i forbruksmåler/strømmåler for 12V likestrøm?


Lars Hansen

Recommended Posts

Danfosskompressoren trekker ca 5A, tror videre også at den ikke har flere trinn, men går for fullt når den først går.

Hei! Kompressoren går nok for fult når den går. Det er vel meget usansynlig at du har et skap med regulerbar hastighet. Det som ikke er helt korrekt er at du mener den trekker 5 A. Det gjør den bare under nominelle forhold. En kuldekompressor er som en vanlig motor hvor belastning står i forhold til mottatt, og avgitt effekt. (Det er dette som man så effektivt kan utnytte som varmepumpe) men det ønsker man jo ikke i et kjøleskap. Når du laster inn mye varer i skapet ditt med høy temp, så øker volumet på gassen som pumpes gjennom kompressoren betraktelig, mere som skal komprimeres, høyere strømforbruk. Dette ser du best ved å samenligne en fryser og et kjøleskap med samme volum som står i samme rom. (ca 1/3 så stor kompr på fryseren)

 

veldig vanskelig å få kulda over til kjøleskapdelen.

Er skapet godt fyllt, tar det minst 1 døgn før skapet holder normal kjøleskaptemperatur. For å bedre på dette, er jeg nødt til å legge noe i mellom luka til fryseren, slik at kulda renner inn i skapet.

Nu skal jeg være litt slem med deg! Det er en ufravikelig fysisk lov som sier: Varme kan bare bevege seg en vei, Altså, det er ingen kulde som "renner" noen som helst vei, det er varmen som beveger seg mot de kalde delene på kuldeelementet i skapet, og som igjen medfører at kuldemediet inne i kretsen koker, og tar opp denne varmen, komprimerer gassen til et gitt trykk som kondenserer, og kretsen kan fortsette på et nytt omløp helt til :cheers: har fått den temp du ønsker. Kjenner ikke til dette spesifikke skapet, men skulle forundre meg om det ikke står oppgitt alle data også under nominelle forhold. Dette var kansje litt utenom det du spurte om i utgangspunktet, men mer som en forklaring på at strømforbruket er forskjellig ved vekslende forhold. Lykke til med målingen

MVH Spilli

Link to post
Share on other sites

Nu skal jeg være litt slem med deg! Det er en ufravikelig fysisk lov som sier: Varme kan bare bevege seg en vei, Altså, det er ingen kulde som "renner" noen som helst vei, det er varmen som beveger seg mot de kalde delene på kuldeelementet i skapet, og som igjen medfører at kuldemediet inne i kretsen koker, og tar opp denne varmen, komprimerer gassen til et gitt trykk som kondenserer, og kretsen kan fortsette på et nytt omløp helt til :cheers: har fått den temp du ønsker.

Jasså, så du mener at kald luft ikke har høyere tetthet enn varm luft, og legger seg derfor nederst i skapet? På samme måte vil luft som varmes opp utvide seg og bli lettere, og dermed stige opp...

 

Jeg vil påstå at jeg har rett i at kald luft renner ned i skapet når jeg lokker opp lokket på fryseren.

Link to post
Share on other sites

Synes tipset med klokka var god :yesnod:

 

En annen (mindre nøyaktig men enklere) mulighet er å bruke en slik forbruksmåler og koble til en 220V til 12V omformer som kjøleskapet hektes på.

Du må da lage deg en omregningsfaktor som tar hensyn til tomgangseffekt / effekttap (jo likere disse er, jo bedre nøyaktighet).

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

å få kulda over til kjøleskapdelen.

 

kulda renner inn i skapet.

 

 

 

Jasså, så du mener at kald luft ikke har høyere tetthet enn varm luft, og legger seg derfor nederst i skapet? På samme måte vil luft som varmes opp utvide seg og bli lettere, og dermed stige opp...

 

Jeg vil påstå at jeg har rett i at kald luft renner ned i skapet når jeg lokker opp lokket på fryseren.

Jeg har aldrig påstått at ikke kald luft er tyngere enn varm luft, Det er framstillingen din om hvordan energien forflytter seg som er feil. Det er den varme luften som strømmer mot de kaldeste flatene som fortrenger den mye tyngere og kaldere luften som da, riktig som du sier legger seg nederst i skapet. At konstruksjonen av skapet ditt ikke er bra nok, ja det er et annet kapittel..

 

God helg :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei. Det går vel ann å bruke ohm`s lov her. P=U x I

dvs: Watt = spenning x strøm.

Hvis du med multimeter måler strøm og spenning og xer dette, så finner du ut hvor mange watt skapet trekker, og du har da også funnet ut hvor mange ampere det bruker. Hvis du så bruker eks til Lars H. med klokka, så kan du finne det ut ennå mer nøyaktig. Du vil nok ikke få 100% riktig svar med noen av disse metodene, men du burde kunne få en brukbar pekepinn på sånn ca hvor mye det blir.

Mvh.

Cecilie

Link to post
Share on other sites

Det er en ufravikelig fysisk lov som sier: Varme kan bare bevege seg en vei, MVH Spilli

 

Jasså, så du mener at kald luft .

 

Siden Donald er nevnt

Over til en Donald Duck teori.

 

Hvis en tenker seg at kulden i kjøleboksen og kjøleskapet er GRØNNE ERTER.

 

Hva skjer når en åpner kjøleskapsdøren og kjølebokslokket??

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei. Det går vel ann å bruke ohm`s lov her. P=U x I

dvs: Watt = spenning x strøm.

Hvis du med multimeter måler strøm og spenning og xer dette, så finner du ut hvor mange watt skapet trekker, og du har da også funnet ut hvor mange ampere det bruker.

Håper du tuller med oss nå...

Skal du måle hvor mange Ampere skapet trekker, og gange dette med spenningen i Volt, for å finne ut hva effekten blir i Watt, for deretter å dele på spenningen for å finne hvor mange Ampere det trekker? :crazy: Da begynner vi å snakke om crazy som Jernia var inne på tidligere :lol:

 

Blir forresten også feil å si at noe trekker effekt (Watt) Det trekker strøm (Ampere)

Link to post
Share on other sites

På 30 dager i ferien var forbruket til kjøleskapet 876AH ut av batteriet

eller 29,2 A på 24 timer. i snitt 1,2166A/t

 

Litt festlig flisespikkeri og rettelse til roger-jo (mattelæreren min var så nøye på at vi ikke blandet erter og appelsiner), for det burde vel være:

 

"På 30 dager i ferien var forbruket til kjøleskapet 876Ah ut av batteriet

eller 29,2 Ah på 24 timer. i snitt 1,2166A"

 

:giggle:

Link to post
Share on other sites

Håper du tuller med oss nå...

Skal du måle hvor mange Ampere skapet trekker, og gange dette med spenningen i Volt, for å finne ut hva effekten blir i Watt, for deretter å dele på spenningen for å finne hvor mange Ampere det trekker? :crazy: Da begynner vi å snakke om crazy som Jernia var inne på tidligere :lol:

 

Blir forresten også feil å si at noe trekker effekt (Watt) Det trekker strøm (Ampere)

 

Svar: Nå må du lære deg å lese innleggene før du uttaler deg feil igjen Larshans1. Du var intressert å finne ut hvor mange watt kjøleskapet bruker, ikke sant? Du skal ikke dele på spenningen igjen, det har ihvertfall ikke jeg skrevet. Den har du allerede målt. Så dermed har du både watt og ampere.

P=UxI U=IxR ohm`s lov

Mvh.

Cecilie

Redigert av Ceciliestorming (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet mitt er at jeg kjøpte i sommer et 65 liters kjøleskap fra Waeco. Batteribanken er også ny i år, med 3 x 115Ah til forbruk, og 1 x 115 til start.

 

Nå er batterispenningen nede i 12,1V hvilespenning allerede etter 1 døgn, så jeg misstenker at noe er galt med skapet.

 

For å holde bakkekontakten.

 

Hvis batteriene 3 x 115Ah var toppladet ( 12.8V) og etter et døgn nede i 12,1V hvilespenning , da har du brukt 70%

 

Da har du et stort problem, mitt 85l kunne holdt koken i 2 1/2 døgn på et av dine batterier.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

..etter et døgn nede i 12,1V hvilespenning , da har du brukt 70%

 

Det kommer an på når målingen på 12.1V er utført.

Måler man 12,1V under belastning, så må man vite hva man trekker av strøm for å si noe om hva man har tappet ned batteriet med.

Målingen blir riktig først noen timer etter at batteriet ikke har blitt belastet.

Måler man da 12,1V, så er det sikkert riktig med at man har brukt 70%.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Hei. Det går vel ann å bruke ohm`s lov her. P=U x I

dvs: Watt = spenning x strøm.

Hvis du med multimeter måler strøm og spenning og xer dette, så finner du ut hvor mange watt skapet trekker, og du har da også funnet ut hvor mange ampere det bruker.

Her skriver du at jeg skal måle I og U og xe dette, så finner jeg P, altså hvor mange Watt skapet yter (ikke trekker som du skriver, det er I som trekker) Deretter skriver du at jeg vha dette skal finne ut hvor mange I skapet bruker. Da må jeg dele på U igjen...

 

Svar: Nå må du lære deg å lese innleggene før du uttaler deg feil igjen Larshans1. Du var intressert å finne ut hvor mange watt kjøleskapet bruker, ikke sant? Du skal ikke dele på spenningen igjen, det har ihvertfall ikke jeg skrevet. Den har du allerede målt. Så dermed har du både watt og ampere.

Når har jeg uttalt meg feil? Du må også lære deg at ingenting bruker effekt (watt), dette er noe som blir avgitt.

Du skriver at jeg skal bruke watt for å finne ut hvor mange ampere det bruker, dermed må det deles på spenningen igjen.

 

Blir bare rot det du prøver å forklare her, fint om folk prøver å holde seg til det de kan noe om, så svarene blir til hjelp og ikke bare forvirring.

 

Målingen blir riktig først noen timer etter at batteriet ikke har blitt belastet.

Måler man da 12,1V, så er det sikkert riktig med at man har brukt 70%.

Jeg har målt når kompressoren ikke har gått på noen minutter, man siden skapet har vært i bruk under måling, har det ikke gått timer som det kanskje burde.

 

Føler for lading når spenningen er såpass lav, har ikke lyst til å skifte batterier annenhvert år...

Link to post
Share on other sites

Du tar feil igjen Larshans1, og du siterer feil. Skapet ditt yter ingen ting, det bruker og omdanner energi. (forklart med få ord, uten å gå inn på læren om elektronvandring m.m) Jeg har ikke skrevet at du må dele på spenningen igjen for å finne amperen. Amperen har du jo allerede målt. Jeg har skrevet at hvis du måler spenning og ampere så kan du finne hvor mange watt det bruker. Les innlegget mitt om igjen så ser du. Jeg har heller ikke skrevet at du skal bruke watt for å finne ampere (men du kan gjøre det). Igjen:Amperen har du allerede målt.

Når det gjelder ordbruken trekke/yte, så bør du lese litt om strøm, skapet ditt YTER ikke noen ting, det BRUKER og er en forbruker. Det eneste ombord som yter energi, men også bruker/omdanner energi, er dynamoen.

Før du siterer videre av mine inlegg og påstår jeg har skrevet noe jeg ikke har gjort, så må du ihvertfall gjøre leksa di. Jeg skjønner at du ikke har peiling, hadde du hatt det, så hadde du forstått de enkle forklaringene som er blitt deg fortalt. Men når du ikke leser disse ordentlig engang, så skjønner jeg jo at du misforstår fullstendig. Har du så vondt for å lære, så lei inn en elektriker, eller få en som har peiling til å vise deg.

Cecilie

Redigert av Ceciliestorming (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...