Maika Startet 12.Juli.2004 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2004 Jeg vurderer å innstallere el-toalett i båten. Hva skjer hvis man spyler ned når septiktanken er full? Er det en slags "trykk-sperre" i el-pumpa, går noe i stykker eller står dritten ut av lufteslangen Sitér dette innlegget Link to post
heira Svart 12.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2004 Hei Maika. Dritten står ut av luftingen . Har selv en el.dass som jeg håper snart tar kvelden. Det er mye plunder og heft med den vi har . Skal bytte til manuell da den er mye mer driftsikker . Må med jevne mellomrom fylle matolje i skåla så ikke motoren setter segp.g.a kalkdannelser , Veldig var på papirtyper og hvor mye det er i skåla.Erfaringsmessig er det en h...etes jobb når den ikke makter og ta unna . Ganske høyt strømforbruk. Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
Dassic Svart 12.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2004 Har selv et rimelig TMC elektrisk toalett, som jeg er meget godt fornøyd med. Bråker lite, ingen problemer med tilstopping (bruker bare egnet papir), og er langt mer bekvemt å benytte enn mitt gamle manuelle. Det er min erfaring, selv om jeg har hørt at mange mener det er mye problemer med disse toalettene. Dritt opp av lufteslangen passer jeg på å unngå ved regelmessig tømming... Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 12.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2004 Melder meg sammen med Dassic. El dass som funker (bortsett når fruen hiver OB i dassen, men det er ikke TMC sin skyld) greit. Har hatt tett lufteslange (forrige eier var vinglete med vedlikehold) og den er nå byttet. Jeg tømmer tanken så ofte jeg kan. Vi bruker også kun egnet lettoppløselig papir. Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Lars H. Svart 12.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2004 Hei. Helt enig med Dassic, aldri problemer med TMC dassen, - men før, med manuelt dass Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Haakon Svart 12.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2004 Hallo, Har akkurat innstalert TMC toalett (inneluket modell), må bare henge meg på å skryte, nå ordner ungene do gåingen selv og toalettet er lett å holde rent. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 12.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2004 Takk for advarsler og oppmuntringer! Håper på å kunne leie ut båten i perioder framover, og da er nok el-toalett løsningen. Skjønner at jeg i hvert fall burde bruke skikkelig dopapir og sjekke luftingen skikkelig. Det pumpetoalettet jeg har nå, stopper noen ganger opp, selv om tanken ikke er full. Dersom jeg så tømmer tanken, fungerer det igjen. Andre ganger trenger jeg ikke tømme tanken før den er full. Hva kommer dette av, gasstrykk i tanken kombinert med periodivis tett lufting? Hvordan vil et el-toalett reagere på dette? Er det da noe som ryker, eller vil el-toalettet bare ikke klare å pumpe inn i septiken? Må med jevne mellomrom fylle matolje i skåla så ikke motoren setter seg p.g.a kalkdannelserEr det matolje som løser opp kalkdannelser best? Ganske høyt strømforbruk. Har hørt at det kun trekker mye amp i det man trekker ned, men at det totalt sett ikke trekker så mye strøm, og at man derfor burde koble det til startbateriet. Vet noen hva strømforbruket er på TMC toalettet? Står ikke oppgitt på www.maritim.no Og hva med diameteren på avløpet? Ser ut som standard på pumpe er 38mm mens el har 25mm..hvorfor er det slik? Må jeg sette opp et skilt med "Kun smalkabling"? Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 13.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2004 Hei, Tror det er en 15 amp. sikring som sitter montert originalt. (ikke helt sikker) Uansett er det ganske problemfritt med el. toalett. Har hatt problemer en gang, og det var pga. tett lufting. Da ville den ikke tømme skåla, fordi den møtte mottrykk. Har nemlig el. tømming av tank også, og der sitter det impeller som ikke slipper forbi så mye når pumpa står. Det viktigste uansett hva slag do man har er å sørge for at lufting er åpen, og gjerne stor nok. Når det gjelder papir har jeg aldri hatt problemer !! Har brukt mest resirkulert papir, selv om de fleste advarer mot dette. Har sett knivene som står nede i bunnen av skåla, og jeg ville ikke hatt fingrene borti de, derfor tror jeg ikke det spiller så stor rolle med papiret heller ! Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
BEG Svart 13.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2004 Hei, Tror det er en 15 amp. sikring som sitter montert originalt. (ikke helt sikker) Uansett er det ganske problemfritt med el. toalett. Har hatt problemer en gang, og det var pga. tett lufting. Da ville den ikke tømme skåla, fordi den møtte mottrykk. Har nemlig el. tømming av tank også, og der sitter det impeller som ikke slipper forbi så mye når pumpa står. Det viktigste uansett hva slag do man har er å sørge for at lufting er åpen, og gjerne stor nok. Når det gjelder papir har jeg aldri hatt problemer !! Har brukt mest resirkulert papir, selv om de fleste advarer mot dette. Har sett knivene som står nede i bunnen av skåla, og jeg ville ikke hatt fingrene borti de, derfor tror jeg ikke det spiller så stor rolle med papiret heller ! Svein Opplevd det samme med tett lufting, da blir bare potta fyllt opp med vann. Vær obs på at en del skroggjennomføringer har sil montert i åpningen. Denne gror igjen. Kan bare fjernes, har ingen misjon så langt jeg skjønner. (samme problem på lufting for diesel) Det hevdes at eddik skal være kalkløsende og at man bør helle på en skvett i ny og ne. Strømforbruket er uproblematisk. Om pumpa klarer å suge inn 10 liter i minuttet, vil pumpa gå 10 minutter om tankkapasiteten er 100 liter. Trekker pumpa 12 A, vil det si 2Ah forbruk for å fylle opp septikken. Det tilsvarer vel kjøleskapsforbruket i 1 til 2 timer Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Maika Svart 13.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2004 Har det noen praktisk betydning om septiktanken er av plast eller er syrefast? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 13.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2004 Har det noen praktisk betydning om septiktanken er av plast eller er syrefast? Bortsett fra at plasten ikke er helt diffusjonstett, og at det derfor lukter dritt i hele båten? Nei, det skulle ikke være noe problem... Alvorlig talt, skaff deg en tank i syrefast. Plasttanker vil det alltid lukte *litt* fra. Du kjenner det ikke selv fordi du venner deg til det, men gjester som kommer ombord merker det med en gang. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
eysteind Svart 13.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2004 Har selv tank i plastikk montert rett under førersetet og merker ingen lukt. Hadde en litt ekkel opplevelse forrige høst da da eg var ute og kjørte og noen skulle på do. Da han skulle tappe ned var tydeligvis tanken smekkfull så da small tanken opp og førersetet gikk 15 cm opp. Må si eg ble litt redd for eg fant ut av hva som hadde skjedd. PÅ do kom dritvatn i retur og luftinntaket til defrosteren er på do slik at det kom dritlukt over hele båten. Årsaken var at gjennomføringen og luftingen var tett. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 13.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2004 Alvorlig talt, skaff deg en tank i syrefast. Plasttanker vil det alltid lukte *litt* fra. Du kjenner det ikke selv fordi du venner deg til det, men gjester som kommer ombord merker det med en gang.Da vil jeg påstå at det noe annet enn tanken som lekker. Har merket lukt på toalettet selv (har relativt ny plasstank), men det er fordi ungene har pumpet uten vann slik at vannlåset er tomt og duften fra tanken kommer inn i båten. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Reidar67 Svart 13.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2004 Har nettopp kjøpt inn TMC dass med stor bolle, av den typen som ligner på den hjemme, dvs IKKE en sånn som ser ut som den står og balanserer oppå et tynt plastrør... Den har visst innebygget kvern i pumpa, så jeg tror vanlig dasspapir duger. -Har ikke prøvd ennå men... Videre har jeg skaffet en diger 56 L holdingtank i syrefast. Tro om ikke en nivåmåler kan hjelpe deg med å holde styr på "dritten"? Jeg har da sett noe slikt i salg et sted. Sitér dette innlegget Link to post
Reidar67 Svart 13.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2004 Hei, Tror det er en 15 amp. sikring som sitter montert originalt. (ikke helt sikker) Uansett er det ganske problemfritt med el. toalett. Har hatt problemer en gang, og det var pga. tett lufting. Da ville den ikke tømme skåla, fordi den møtte mottrykk. Har nemlig el. tømming av tank også, og der sitter det impeller som ikke slipper forbi så mye når pumpa står. Det viktigste uansett hva slag do man har er å sørge for at lufting er åpen, og gjerne stor nok. Når det gjelder papir har jeg aldri hatt problemer !! Har brukt mest resirkulert papir, selv om de fleste advarer mot dette. Har sett knivene som står nede i bunnen av skåla, og jeg ville ikke hatt fingrene borti de, derfor tror jeg ikke det spiller så stor rolle med papiret heller ! Svein Jeg tror det sitter en 25A sikring i knappeboksen som følger med. Sitér dette innlegget Link to post
Dassic Svart 13.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2004 Hei Maika! Jeg var også bekymret for dette med slangediameter på elektriske toalett (25mm), men dette er garantert ikke noe problem - selv en skikkelig mannekabel glir greit ned... Hehe! Jfr. svar jeg fikk fra Maritim, før kjøp av toalettet: "Og til slutt...ja, elektriske toaletter kverner avfallet på en slik måte at tilstopping svært sjelden er noe problem." Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2004 Den har visst innebygget kvern i pumpa, så jeg tror vanlig dasspapir duger. Problemet med resirkulert dasspapir er ikke at det ikke går gjennom kvernen/pumpen nederst i skålen. Problemet (om det finnes) er at etter at det er most i filler der,kan det pga. mye limstoff legge seg andre steder videre i systemet, i slangen til tanken, i stussen inn i tanken osv. og tette til.Videre har jeg skaffet en diger 56 L holdingtank i syrefast. Tro om ikke en nivåmåler kan hjelpe deg med å holde styr på "dritten"? Jeg har da sett noe slikt i salg et sted. De eneste "brukbare" septiktankmålere er vel de du får hos Wema. http://www.wema.no/Norsk/Wema-norsk.htm Og har du ikke innstallert "lufting" til tanken ennå, husk at den viktigste funksjonen er å få luft (egentlig oksygen) inn til gørren i tanken. Og dersom du da bruker biologisk tilsetning til tanken, vil de snille bakteriene som liker oksygen og som bryter ned og ikke lager lukt trives og formere seg på bekostning av de som trives uten oksygen og lager lukt. Så minst 1", gjerne større diameter for lufttilførselen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Reidar67 Svart 13.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2004 Og har du ikke innstallert "lufting" til tanken ennå, husk at den viktigste funksjonen er å få luft (egentlig oksygen) inn til gørren i tanken. Og dersom du da bruker biologisk tilsetning til tanken, vil de snille bakteriene som liker oksygen og som bryter ned og ikke lager lukt trives og formere seg på bekostning av de som trives uten oksygen og lager lukt. Så minst 1", gjerne større diameter for lufttilførselen. Lars H. Ja, med "vanlig" dasspapir mente jeg "NYTT, HVITT". Tenker ikke på det jeg vettu, som bor på landet og driter i kum til daglig! -Nytter ikke med resirkulert avispapir i septiktank, hverken på landet eller i båt! 1" luftslange?!! Gjø og fyse! Skjønner prinsippet, men tappen til luftinga på tanken er da ikke så stor. Det går vel kanskje en 1/4" slange på den... Sitér dette innlegget Link to post
baltic-29 Svart 13.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2004 over 200 liter septiktank.... .....Ønskedrøm for de fleste....men så var det å få plass til det da?? ....Er ikke rare plassen under køya i akterkabinen min i allefall.... Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 13.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2004 har også lurt litt på størrelsen. Har tenkt å kjøpe septiktank fra Nemo og lurer på hvor stor den må vere. Har tenkt å plassere den helt bak sammen med motoren og lurer på om den på 95 liter er stor nok? Har igrunn plass til 133literen også, men da tror eg det blir trang til varmtvannstanken.... Forøvrig ganske bra priser synes eg: http://www.mamut.com/controls/shop/shops/1...walias=nemoboat Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2004 Da Reidar67 har du kun en ting å gjøre, få sveiset på en skikkelig stuss for lufteslangen. 1/4" lufting er å be om trøbbel og sure "dassjobber". Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 14.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2004 Har også bare gode erfaringer med elektrisk toalett med stor bolle. Aldri hatt problemer. MEN jeg bruker aldri annet en spesialpapir. Så får det koste det det koster (15 kr. rullen!!) - det driter jeg i så lenge dassen ikke går tett! En får heller tørke seg med andakt! Har også kvern på tømmingen og det er også utrolig greit. Det eneste jeg savner er måler på septiktanken. Kjekt å vite når den er full, men en viss feeling har en jo. Har bare opplevd en gang at det slo over lufterøret. Sitér dette innlegget Link to post
Reidar67 Svart 15.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2004 Da Reidar67 har du kun en ting å gjøre, få sveiset på en skikkelig stuss for lufteslangen. 1/4" lufting er å be om trøbbel og sure "dassjobber". Måtte ut og sjekke, og stussen er 1/2". Det kan vel ikke være så gæli?! Kan sette på en mansjett og bruke grøvre slange. De hjelper vel litt? Sitér dette innlegget Link to post
Reidar67 Svart 15.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2004 Har også bare gode erfaringer med elektrisk toalett med stor bolle. Aldri hatt problemer. MEN jeg bruker aldri annet en spesialpapir. Så får det koste det det koster (15 kr. rullen!!) - det driter jeg i så lenge dassen ikke går tett! En får heller tørke seg med andakt! Har også kvern på tømmingen og det er også utrolig greit. Det eneste jeg savner er måler på septiktanken. Kjekt å vite når den er full, men en viss feeling har en jo. Har bare opplevd en gang at det slo over lufterøret. Med spesialpapir, mener du det som selges for bruk i Porta Potti? (Bæsj&Carry, Drit&Dra, etc) Det tror jeg ikke er nødvendig. Men det er stor forskjell på type resirkulert dopapir og det som er "nytt, hvitt" papir. Det siste løser se fint opp og synker. "Avispapiret" blir til pappmasjé som ligger og flyter på toppen i tanken! Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 15.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2004 Mener det som er beregnet til Porta Potti, ja. Mulig du har rett at annet "hvitt papir" gjør samme nytten, men en hundrelapp ekstra i sesongen er billig forsikring for meg fra å slippe "drittjobben" med å åpne toalettkvern, slanger osv. (bra å se at du også kan være seriøs også Reidar - fortsett med det og kutt ut usaklighetene i andre tråder her inne )= Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.