Jump to content

Bruk av to batteriladere på samme batteribank


Marulf

Recommended Posts

Jeg har en batteribank hvor jeg har ca 500A til forbruk.

I båten står det fastmontert en 25A batterilader av type Cristec Nemo.

Jeg er også i besittelse av en CTEK M300, som er en elektronisk lader på 25A, og som jeg har vert veldig godt fornøyd med i gamlebåten. Denne har jeg vurdert å montere inn i ny-båten.

Har ikke erfart Cristec laderen enda, men den er fra omkring år 2000.

Mitt spørsmål er følgende:

Siden jeg har såpass stor batteribank, kan jeg da bruke begge batteriladerene samtidig eller vil dette bare bli krøll med reguleringen?

Er redd for at dette vil resultere i at ingen av batteriladerene gir noe særlig, men er det noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis går dette helt greit. Spørsmålet er om det har noen hensikt. En av laderne vil mest sannsynlig ta mesteparten (eller hele) "jobben" så lenge batteriene ikke er dypt utladet. Har banken lav spenning, vil nok begge laderne "peise" på. Dette kan være greit hvis man har 230V generator og vil lade opp banken hurtigst mulig (og skru av generatoren fortest mulig.) Har du ikke denne situasjonen, ser jeg ingen hensikt i å bruke 2 ladere (hvis du ikke, mot formodning, har mer enn 25 A forbruk over tid når du ligger med landstrøm).

 

Spenningsreguleringen når batteriene er toppladet tror jeg ikke er noe problem. Det beste svaret får du ved å prøve.

Link to post
Share on other sites

Lading og lading.

Jeg tror nok jernia ligger nærmest siden det svarer på både lading og forbruk.

Men litt til.

 

Lading med analoge ladere følger bare fysiske lov som er gitt av både batteri og kabler.

Ellers er det som vanlig viktig å dobbeltsjekke om laderens ladeslutspenning passer til batteriet.

Analogladere leverer ofte for lite, men gjerne også alt for høy spenning.

 

Ved bruk av normal-intelligente ladere (bare spenningsstyrt) detter vanligvis en lader rask ut mens andre laderen jobber i hele tida.

"Vanlig" intelligente ladere kan også antar at batteriene er knallfulle allerede hvis tiden til setpunktet/spenningsøkningningen går raskere enn

det ville ta vanligvis med bare en stykke lader.

"Synet" (beregningsgrunnlaget) blir da forvirret og laderen lades gjerne ikke så rask som den ellers kunne alene.

 

Bedre ladere har timerstyring og klarer å jobbe paralellt uten å påvirke andre laderns programm.

Ønsker man programstyrt lading som er optimalt mht. tid da er det gjerne anbefalt å bruke to ladere av samme type,

dvs. i alle fall ladere som er programmert på samme regelverket.

 

Neste generasjonen kan bruke en balanser som etterjusterer to (like) ladere ved hverandre slik at

også større belastningsforskjell blir fordelt på begge to ladere.

Fordeler av paralellkjøring av flere ladere er bl.a. å søke i at man kan forsyne flere enn to avskillte eller større batteribenker,

også med lite strøm (hvis det bare finnes få Amp fra nettet) og med "full steam" så snart det finnes bra forsyning med rikelig Ampere fra nettsiden.

Kan laderne i tillegg justeres separat for effektopptak da blir man meget fleksibel.

 

Andre problemet er paralellt forbruk.

Det er noe som laderen skulle skjønne allerede mht timerberegningen (beregning av maks strømkurven og utjevningtid) men også etter hvert når batteriene er toppladet.

Laderen skal da ikke skifte til første trinns/høy spenning/bulklading bare pga. noe strømuttak.

 

Så er vi tilbake på det som jernia sa:

Bare prøv, så får man se mens man egentlig enten ikke eller skjelden kan øddelegge noe.

 

Kanskje du låner deg en tangamperemeter for å sjekke hva som skjer på kablene mens begge to ladere jobber paralellt.

Ikke glem å skrive det ned som tabell, ellers glemmer man så fort.

 

God helg og lykke til.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takker for utfyllende svar. Jeg får ta en test og se hva som skjer.

Jeg har også vert inne på CTEK sine sider og sjekket litt. De tilbyr noe de kaller "TWIN POWER" som sammen med min CTEK M300 skal kunne gi 50A lading.

Om jeg leser det riktig kan den kun benyttes sammen med en annen lader og ikke alene.

Hva kan dette være for noe og hvordan fungerer den? Noen som har erfaring med denne?

 

CTEK Twin Power

Link to post
Share on other sites

Jeg har en batteribank på 720 AH, og har 2 moderne ladere, 1 på 20 A og 1 på 30 A. Normalt er bare den minste tilkoblet som vedlikeholdslader i uken, men dersom jeg har brukt nye strøm, og ønsker en totalt sett raskere oppladning, kobler jeg inn den største.

 

Ifl. Mr. Ladac er det helt i orden å ha to ladere koblet til batteriene, det blir i ladeperioder bare bedre lading.

Link to post
Share on other sites

De tilbyr noe de kaller "TWIN POWER" som sammen med min CTEK M300 skal kunne gi 50A lading.

Om jeg leser det riktig kan den kun benyttes sammen med en annen lader og ikke alene.

CTEK Twin Power

 

Du leste rett.

 

dette sa Google

 

TWIN POWER

ekstra strøm

CTEK har en annen smart lader i produktporteføljen. TWIN POWER er en helt ny måte å løse problemer med store batteri banker. TWIN POWER gir ekstra strøm til et større batteri bank for å sikre en rask tilbake for tomme batterier. Laderen starter automatisk lading og gir 50A strøm sammen med M300 og automatisk slås av når det harde arbeidet er gjort. Grunnen til dette er å sikre at større båter ikke har under ladede batterier som kan være skadelige i det lange løp. Dessuten gir TWIN POWER frihet til å utvide batteriene ombord i båten uten å måtte kjøpe en utgiftsføring 50A lader, bare legge TWIN POWER til M300 din. TWIN POWER har utvidet 4 meter kabler, øye-leder for permanent montering og er bare kompatibel i kombinasjon med M200 og M300. IP-44. 230V. Kapasitet 50-500-800 Ah. Ladestrøm 25A. Størrelse 233x128x64. Wieght 1,8 kg. M10 Comfort Connect. Utvidet kabler 4 m.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

TWIN POWER har utvidet 4 meter kabler, øye-leder for permanent montering og er bare kompatibel i kombinasjon med M200 og M300. IP-44. 230V. Kapasitet 50-500-800 Ah. Ladestrøm 25A. Størrelse 233x128x64. Wieght 1,8 kg. M10 Comfort Connect. Utvidet kabler 4 m.

Som suplemang til dine opplysninger , roger jo. Den er også kompatibel med multi XS 25000 for de som har det. Fikk mail i dag fra CTEK hvor de bekrefter dette, og kommer til å forandre sin infoside om dette. (Har selv multi XS 25000 og er kjempefornøyd. Skal kjøpe meg en TWIN POWER i tillegg)

Kjekt å ha :smiley:

Mvh

Spilli

Redigert av spilli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

CTEK M300 har vifte og det tror jeg de andre "store" laderene fra CTEK har også. men den har også en nattmodus hvor den kjører uten vifte og da følgelig støyer og lader mindre.

Viften slår seg også av når laderen slår over på vedlikeholdslading.

Er personlig veldig godt fornøyd med denne laderen, men det hadde jeg kanskje vert med en annen lader osm gjør jobben også. Jeg har nå kjøpt ny båt med en 3 ganger så stor batteribank (650A) og jeg lurer da på om en 25A lader klarer jobben. Får prøve meg frem.

Spilli: hvar du fått pris på twin power?

Link to post
Share on other sites

De er bra at dem har fått til vifte i disse laderene, ellers klarer dem ikke effektiv lading over tid.

Halvparten av dem båtene jeg jobber med har 2stk store ladere til forbruk og en til start og navigasjon. Forbruksladerene kjører på hele tiden og de har aldrig vært problem med disse oppsettene. Men viktig er at laderene har temperatursensor på batteri.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Vifte er en av de elektriske komponentene vi har med kortest levetid. Den støyer. Det fester seg støv på den osv. Med andre ord en komponent man bør unngå. En god lader bør ligge på en virkningsgrad på minst 90 % kanskje opp mot 95%. Det betyr at for hver ampere laderen spytter ut genereres det ca 1 Watt varme. Da er det egentlig bare den fysiske størrelsen på kjøleribben i laderen som avgjør om man må ha vifte eller ikke. En 25 Ampers lader avgir da ca 25W ved full lading, med et passe kabinett er ikke dette noe problem uten vifte.

 

Problemet er at vi ønsker billige, fysisk småe, og ikke minst lette ladere og da blir ikke virkningsgraden så høy og det skal avgis mye effekt på et lite areal, og dermed må man bruke vifter. Valget er ditt

Link to post
Share on other sites

...mens du går ut i fra optimale forhold ang. lufting og sirkulasjon.

Vis en lader/strømforsyning uten vifte som klarer maks. beregnet effekt i hele "vanlig" temp.-område fra 18°C til 40°C og mer,

mens det er forsvarlig å montere den på vanlig lystbåt opp til 35ft.

 

Slike båter har vanligvis ikke noe steder som er velegnet for å montere sånt.

Det blir vanligvis bare motorrom, skap, skjapp.

 

Men hver grad over beregent maksimalt brukstemperatur betyr tap av effekt,

gjerne noe mellom 1 og 4% per ° over det.

 

Lokkete ladere uten vifte er gjerne beregnet for bare 18°C til 25°C.

Med allerede bare 20°C lufttemperatur plus 25W med blir en 25A lader vanligvis varmere enn den skal

= effekttap = verre virkningsgrad = enda mer varme = enda mer tap, osv.

 

En bra lader har temperaturstyrt vifte, slik at viften går først hvis den må og i tillegg turtallregulert etter behov.

Er laderen da beregnet for mer enn 25°C da hører vel de færreste som bor nord for Tyskland at viften går i det hele tatt.

 

Så, problemoppsummeringen din er egentlig helt riktig.

Men siden det finnes gode ladere som ikke bråker ser jeg hovedproblemet mer på første seks ordene i siste setningen din

og at folk flest får anbefalt eller bare kjøper alt for små ladere/strømforsyninger pga. både dårlig forklaring og målrettet reklame.

Målrettet reklame betyr forresten design og pris som blir laget etter marketforskning, men ikke etter kalkulasjon til produktens verdi.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ifl. Mr. Ladac er det helt i orden å ha to ladere koblet til batteriene, det blir i ladeperioder bare bedre lading.

 

 

Hva Mr. Ladac uttaler blir ltt lite forståelig fordi dette ikke fungerer i praksis. Koplet nå to Ladac ladere på ett batteri og testet. Den minste laderen starter ikke å lade når den andre er tilkoplet. Så da skjønner jeg ikke vitsen med to ladere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...