tofte2 Startet 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2009 Hei alle sammen. Jeg lurer på å kjøpe en båt med volvo penta b20 motor. Båten ligger på land og det blir litt vanskelig å sjøsette for å teste den skikkelig. Det jeg lurer på er om jeg kan starte båten slik den ligger i krybba på land bare i noen minutter for å se om motoren sviver i det hele tatt. Er litt betenkt med å kjøpe en båt med denne motoren uten å teste om den virkelig starter. Lurer også på om det er noen viktige ting jeg burde sjekke ved kjøp av båten, har lest de forskjellige standard sjekklistene på nettet, men er på jakt etter noe mer spesifikt for denne motoren. Jeg er litt sånn at så lenge motoren starter og båten ser ok ut så holder det for meg, er jeg kanskje litt for rask her... andre som har synspunkter om vesentlige deler som må sjekkes. Vh snart båteier..... håper jeg! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Skal du starte båten på land, må du enten løse slangen fra sjøvannsinntaket og sette den i en bøtte vann eller ta ut impelleren fra sjøvannspumpen. Starter du uten å gjøre dette brenner du impelleren i løpet av et minutt eller to, og det er jo litt dumt... Ellers så er dette enkle og greie motorer, og normalt ikke noe problem med start etc. Det største problemet er om motoren er gammel og sjøvannskjølt, da kan den være såpass rustet innvendig at den har ene foten i graven og er på vei over kanten med den andre også... Utover dette er det snakk om enkle og slitesterke motorer som tåler det meste.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VO`n Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 En gammel sliter ville jeg styrt unna, kan fort bli dyrt om du ikke kan ta den ut selv og overhale det som må gjøres... Det kan være en dyr lærdom og kjøpe båt uten å ha testet den... Selv hatt en slik motor en gang i tiden (AQ130) og den skulle jeg gjerne ha vært foruten... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Eg ville absolutt frarådet deg å kjøpe denne båten uten å få prøvd motoren skikkelig üte på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 (redigert) Sjekk i hvertfall om det er ferskvannskjøling på motoren.Hvis du skal starte den på land ville jeg ikke gjort det uten kjølevann. Redigert 23.Oktober.2009 av sjøman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 (redigert) Om du skal ha i gang på land må du sørge for kjølevann på sjøvannsinntaket. Dersom det er sjøvannsfilter med avtagbart lokk kan du fylle med hageslange oppi der. Alternativt ta av slangen som går ned på sjøvannsinntaket (bunnventilen) og montere lang slange der som legges ned i et kar med vann som kjølepumpa skal suge fra. Får du dette til er det ikke noe fare med å starte. Ikke sett vanntrykk direkte inn på kjølesystemet. Da kan pakninger ryke. Jeg ville også sjekke tilstanden på bensinslanger og koblinger for lekkasje før oppstart. Det skal være utluftingsvifte for bensindamp i motorrommet som må kjøres før start. Og sjekk at det er kjølevann (frostveske) på ferskvannskjølingen. Lykke til med testen! Redigert 23.Oktober.2009 av trikkern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 (redigert) Før kjøp ville jeg nok forsikret meg om at motor og drivverk er ok. Hvis ikke du får gjort dette skygg unna. Nok av båter til salgs, flere vil det bli til våren, lykke til. Redigert 23.Oktober.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Hei Se etter sprekker i eksos og bend. Vann i motorolje/gir. NB selger kan ha byttet oje på gir og motor, du vil derfor ikke oppdage noe galt selv om motoren starter på land. Er du ikke mekanikke, vent til våren når båtene ligger på vannet. Utifra spørsmålet ditt vil jeg fraråde deg å kjøpe en båt med denne motoren/drevet, Sitér dette innlegget Link to post
tofte2 Svart 24.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Hei igjen, og takk for raske svar. Mange gode tips og det virker som flesteparten av dere er skeptiske til denne motor uten å teste den skikkelig. Skal ta en telefon til selger for å høre om vi kan få til en test, blir det ikke det så dropper jeg hele greia. Takk for god hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Type båt har du sett på da tofte? Sitér dette innlegget Link to post
tofte2 Svart 24.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Hei. Det er en fjordling 19 fot daycruiser jeg driver å titter på. Ca 1970 modell tror jeg det er. Den ser ok ut reint visuelt, men det blir spennende å se tilstanden til motoren!! Har lite erfaring med innenbords motorer, fint at så mange her er villige til å hjelpe. Vh tofte2 Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Min anbefaling er å tenke seg om 2 ganger.... på en 19 fots dayscruiser kan man fint ha en tilsvarende båt bare med utenbords. Kostnader med en gammel innenbords og drev kan fort bli mye... En utenbords kan selvsagt også bli en dyr affære, for all del... Skal jeg noen gang ha en daycruiser igjen skal det mye til om det blir innenbords om det ikke installasjonen er av nyere dato... Ikke glem at markedet er fult av båter så ikke se seg blind på en båt! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 En B20 byttemotor koster ca15000 Dersom dette er båten du vil ha og drev etc. er i orden trenger det ikke bli kjempedyrt om du skrur litt selv. Men det er jo alltid individuelt hva som må betraktes som dyrt..... Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
VO`n Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Vet du hvor man får en AQ115/130 byttemotor til 15.000? Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 http://www.iglebaek-motor.no/ Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
trikkern Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 (redigert) Volvo B20 er så kurant som det kan bli. Kanskje også den billigste motoren å få deler til. Spesielt fra Sverige. Hvilke type drev er det på'n? 270-drevet er vanskelig med deler. 280-drevet begynner å bli vanskelig med deler, men ikke prekært. Redigert 24.Oktober.2009 av trikkern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Hei! Syns det er i overkant mange negative komentarer her, Er ikke sikkert denne er så dårlig, og regner vel med dette er en båt i forholdsvis lav prisklasse, Det er jo ikke mye jobb og få den på vannet for en times testtur, Legg gjerne ut link til annonsen Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Executive Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Syns det er i overkant mange negative komentarer her Enig B20 er enda en kurant motor som er lettskrudd og går helt greit i en 19 foter. Og Fjordling er jo en skikkelig klassiker med sjøegenskaper som går utenpå mange av dagens glinsende plastbaljer i samme størrelse. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
FredrikW Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Iglebæk som det linkes til lenger opp har det utroligste av deler til Volvo. Har brukt han flere ganger, og han har alltid hatt det jeg har manglet. Til en svært billig penge. For noen år siden trengte jeg ny bunnpanne til en B30 midt i travleste sesongtid. Etter ca. tusen telefoner til forskjellige verksteder på østlandet, uten å ha fått tak i noen bunnpanne, ringte jeg Iglebæk. Han spurte bare hvor mange jeg trengte. Samme kveld fikk jeg en nypusset bunnpanne, som var så godt som ubrukt, sendt med bussen fra Kristiansand. Tror jeg ga 300,- kroner for den + noen kroner fro bussfrakt. Så lenge man kan skru litt selv er B20 en enkel og grei motor, og deler er svært billig og lett tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Jeg kan bekrefte at B20 er en veldig kurant motor for den som kan skru selv. Når det gjelder byttemotor til 15000 så må du vite at det ikke er en ferdig motor til å sette inn. Byttemotor betyr overhalt motorblokk med stempler og veivaksel med det som hører til av slitedeler. Men du må selv skru av og montere omkringliggenede saker. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tofte2 Svart 25.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Hei. Her er linken til annonsen: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18748357. Jeg skrev tidligere at det var en fjordling 19, men tror det er en fjordwing 19 ht. Fikk båt + henger for 26000, den står nå i garasjen hjemme:-) Skroget var helt strøkent, kalesje var i grei stand, putene må trekkes om, det elektriske anlegget må bygges opp igjen, ellers så er det noe småtteri som må utbedres. Men til den store fortvilelse så ble det ikke noe prøvestart av motoren, men jeg tok sjansen alikevel. Kanskje kommer jeg til å angre på dette stuntet i årevis fremover, det vil de nærmeste ukene vise. Skal da koble opp kabler og batteri slik at det blir en prøvestart m/konservering for vinteren. Tenkte som så at hvis motor er helt defekt og i hverste fall må byttes så har jeg betalt ca 20 for skroget og en 6000 for et par år gammel henger 750kg. Noen som har synspunkter på pris?? Har jeg vært for kjapp? Det som sto på motoren var B20 (4 syl.) og det er saltvannskjøling. Er ikke sikker på om dette tilsvarer aq130, skal sjekke nærmere i mårra. Skal også legge ut noen bilder av båten etterhvert, samt motor ol. slik at de som er interessert kan se på. Dette blir et spennendes prosjekt! Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Gratulerer med kul båt. Dette må da være et godt kjøp om båten er like pen som bildene viser. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
index Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Høres ut som et godt kjøp av en skikkelig klassiker. Og om motoren skulle vise seg å være mindre bra så har du uansett ikke betalt for mer enn skroget og hengeren. Siden den er saltvannskjølt er farem stor for at det ikke er mye igjen av godset i den. Men den kan like godt holde i 10 år til som å ryke i morgen. Om den skulle ryke, er det bare å få tak i en bilblokk og overhale denne (billige deler) samt benytte kam og forgassere, manifoiler, pumpe m.m. fra den gamle. Så alt burde ligge til rette for noen fine dager på fjorden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Njord Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Dette ser ut til å være et bra kjøp. Gratulerer Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Daffy Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Det tror jeg var en fornuftig vurdering. Gratulerer med et bra kjøp Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.