Jump to content

Båtkjøp m/B20 motor.


tofte2

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Jeg lurer på å kjøpe en båt med volvo penta b20 motor. Båten ligger på land og det blir litt vanskelig å sjøsette for å teste den skikkelig.

Det jeg lurer på er om jeg kan starte båten slik den ligger i krybba på land bare i noen minutter for å se om motoren sviver i det hele tatt. Er litt betenkt med å kjøpe en båt med denne motoren uten å teste om den virkelig starter.

 

Lurer også på om det er noen viktige ting jeg burde sjekke ved kjøp av båten, har lest de forskjellige standard sjekklistene på nettet, men er på jakt etter noe mer spesifikt for denne motoren.

 

Jeg er litt sånn at så lenge motoren starter og båten ser ok ut så holder det for meg, er jeg kanskje litt for rask her... andre som har synspunkter om vesentlige deler som må sjekkes.

 

Vh snart båteier..... håper jeg!

Link to post

Skal du starte båten på land, må du enten løse slangen fra sjøvannsinntaket og sette den i en bøtte vann eller ta ut impelleren fra sjøvannspumpen. Starter du uten å gjøre dette brenner du impelleren i løpet av et minutt eller to, og det er jo litt dumt...

 

Ellers så er dette enkle og greie motorer, og normalt ikke noe problem med start etc. Det største problemet er om motoren er gammel og sjøvannskjølt, da kan den være såpass rustet innvendig at den har ene foten i graven og er på vei over kanten med den andre også... Utover dette er det snakk om enkle og slitesterke motorer som tåler det meste....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Om du skal ha i gang på land må du sørge for kjølevann på sjøvannsinntaket. Dersom det er sjøvannsfilter med avtagbart lokk kan du fylle med hageslange oppi der. Alternativt ta av slangen som går ned på sjøvannsinntaket (bunnventilen) og montere lang slange der som legges ned i et kar med vann som kjølepumpa skal suge fra. Får du dette til er det ikke noe fare med å starte. Ikke sett vanntrykk direkte inn på kjølesystemet. Da kan pakninger ryke.

Jeg ville også sjekke tilstanden på bensinslanger og koblinger for lekkasje før oppstart. Det skal være utluftingsvifte for bensindamp i motorrommet som må kjøres før start. Og sjekk at det er kjølevann (frostveske) på ferskvannskjølingen.

Lykke til med testen!

Redigert av trikkern (see edit history)
Link to post

Min anbefaling er å tenke seg om 2 ganger.... på en 19 fots dayscruiser kan man fint ha en tilsvarende båt bare med utenbords.

Kostnader med en gammel innenbords og drev kan fort bli mye...

 

En utenbords kan selvsagt også bli en dyr affære, for all del... Skal jeg noen gang ha en daycruiser igjen skal det mye til om det blir innenbords om det ikke installasjonen er av nyere dato...

 

Ikke glem at markedet er fult av båter så ikke se seg blind på en båt! Lykke til!

Link to post

En B20 byttemotor koster ca15000 :wink: Dersom dette er båten du vil ha og drev etc. er i orden trenger det ikke bli kjempedyrt om du skrur litt selv. Men det er jo alltid individuelt hva som må betraktes som dyrt.....

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Syns det er i overkant mange negative komentarer her

 

Enig :yesnod:

 

B20 er enda en kurant motor som er lettskrudd og går helt greit i en 19 foter. Og Fjordling er jo en skikkelig klassiker med sjøegenskaper som går utenpå mange av dagens glinsende plastbaljer i samme størrelse.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

Iglebæk som det linkes til lenger opp har det utroligste av deler til Volvo. Har brukt han flere ganger, og han har alltid hatt det jeg har manglet. Til en svært billig penge. For noen år siden trengte jeg ny bunnpanne til en B30 midt i travleste sesongtid. Etter ca. tusen telefoner til forskjellige verksteder på østlandet, uten å ha fått tak i noen bunnpanne, ringte jeg Iglebæk. Han spurte bare hvor mange jeg trengte. Samme kveld fikk jeg en nypusset bunnpanne, som var så godt som ubrukt, sendt med bussen fra Kristiansand. Tror jeg ga 300,- kroner for den + noen kroner fro bussfrakt. Så lenge man kan skru litt selv er B20 en enkel og grei motor, og deler er svært billig og lett tilgjengelig.

Link to post

Jeg kan bekrefte at B20 er en veldig kurant motor for den som kan skru selv.

Når det gjelder byttemotor til 15000 så må du vite at det ikke er en ferdig motor til å sette inn. Byttemotor betyr overhalt motorblokk med stempler og veivaksel med det som hører til av slitedeler. Men du må selv skru av og montere omkringliggenede saker.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Hei.

Her er linken til annonsen: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18748357. Jeg skrev tidligere at det var en fjordling 19, men tror det er en fjordwing 19 ht.

 

Fikk båt + henger for 26000, den står nå i garasjen hjemme:-) Skroget var helt strøkent, kalesje var i grei stand, putene må trekkes om, det elektriske anlegget må bygges opp igjen, ellers så er det noe småtteri som må utbedres.

 

Men til den store fortvilelse så ble det ikke noe prøvestart av motoren, men jeg tok sjansen alikevel. Kanskje kommer jeg til å angre på dette stuntet i årevis fremover, det vil de nærmeste ukene vise. Skal da koble opp kabler og batteri slik at det blir en prøvestart m/konservering for vinteren. Tenkte som så at hvis motor er helt defekt og i hverste fall må byttes så har jeg betalt ca 20 for skroget og en 6000 for et par år gammel henger 750kg. Noen som har synspunkter på pris?? Har jeg vært for kjapp?

 

Det som sto på motoren var B20 (4 syl.) og det er saltvannskjøling. Er ikke sikker på om dette tilsvarer aq130, skal sjekke nærmere i mårra.

 

Skal også legge ut noen bilder av båten etterhvert, samt motor ol. slik at de som er interessert kan se på. Dette blir et spennendes prosjekt!

Link to post

Høres ut som et godt kjøp av en skikkelig klassiker. Og om motoren skulle vise seg å være mindre bra så har du uansett ikke betalt for mer enn skroget og hengeren. Siden den er saltvannskjølt er farem stor for at det ikke er mye igjen av godset i den. Men den kan like godt holde i 10 år til som å ryke i morgen. Om den skulle ryke, er det bare å få tak i en bilblokk og overhale denne (billige deler) samt benytte kam og forgassere, manifoiler, pumpe m.m. fra den gamle. Så alt burde ligge til rette for noen fine dager på fjorden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det tror jeg var en fornuftig vurdering.

Gratulerer med et bra kjøp :sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...