dorge Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Grattis. Jeg kjøpte en b20 fra sverige for noen år siden for en tusing. Det fulgte med komp-test osv fra huggeriet. Bare å kjøre over å hente... Enkel å marinisere hvis du har basisdelene. Savner den enkle motoren Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
tofte2 Svart 3.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2009 Takker for alle svar. Har vært bortreist en stund så det har ikke skjedd så mye angående prøvestart enda....:-( Har konstatert at det er en AQ105 motor (singel forgasser) m/280 drev. Har tatt noen bilder av båten til de som er interessert. Bare å kommentere på bildene! Vh tofte2 Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 3.November.2009 Link til dette innlegget Svart 3.November.2009 Sikker på at det er AQ105? Skilt eller står det på blokka? Har du en AQ105 kan du lese litt her Sitér dette innlegget Link to post
kjetika Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Gratulerer med en fin båt. Jeg var i samme situasjon i fjor, med en Fjordwing som lå i en låve. Motoren var blåst men jeg fikk med en B21(av noe slag, tror det er en AQ 140) på en pall. Det tok ikke lang tid å få den inn og etter å ha byttet bensinpumpen så starter den lett. Jeg er egentlig imponert over hvor lett det er å skru og hvor lett den går. All den skremselpropagandaen fra enkelte kan jeg herved avkrefte! (sikkert delte meninger og erfaringer om dette!) Alt det elektriske er trukket på nytt (det var revet ut), men jeg har endel igjen. På min er det et 250 drev, noe vanskelig å få tak i deler, men på Drevia.se har de det meste. Mye å finne på Finn.no og Blocket.se også. Pr nå skal jeg renovere drevet. Hadde tenkt å ta det fra hverandre og montere nye pakninger osv, samt lakkere det på nytt. (Startet med det i går faktisk og brukte en hel kveld på å, prøve, å få av oljepluggen, men den sitter dønn.) Ellers skal båte lakkeres og interiøret (garnityren?) skal byttes ut. I tillegg skal jeg montere trimflaps, og ny kalesje skal sys i vinter. Jeg hadde noen fantastiske turer i sommer med en båt som går godt i vannet og behagelig å være ombord i. Nok en gang, gratulerer med et bra kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
tofte2 Svart 4.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Hei igjen godtfolk! Sikker på at det er AQ105? Skilt eller står det på blokka? Jeg er ikke helt sikker på at det er en AQ105, har ikke sett så nøye etter skilt eller noe på blokka annet enn at det står B20. Men jeg trodde at det kun var AQ105 som hadde en singel forgasser montert horisontalt, mulig jeg tar feil her, men skal en tur i båten etterpå, skal sjekke opp da. kjetika: Jeg skal også bytte alt det elektriske på min, venter på noen bøker fra nettet som forhåpentligvis inneholder de koblingsskjemaene jeg trenger. Lamper, pumpe, lys, vifte, vindusviskere ol. ser jeg ingen problemer å få koblet uten skjema. Desto verre når det kommer til coil, tenning, kondensator og alt som har med starter å gjøre, det blir en utfordring. Skal også få lakkert min innvendig etterhvert, noe løen fargekombinasjon kan man si.... Ellers så må jeg få skaffet meg en tilt til drevet da denne var borte når jeg kjøpte båten:-( Så det blir nok noen timer i båten i løpet av vinteren, det blir det vel for deg også... Får vel også si gratulere med fin båt til deg! Lykke til med dine prosjekter! Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 angre mange år forover? for 26k så løper du ingen sjangse..går det ikke så er det bare å selge båten:) you win some and you loose some:) Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 (redigert) Hei igjen godtfolk! Sikker på at det er AQ105? Skilt eller står det på blokka? Jeg er ikke helt sikker på at det er en AQ105, har ikke sett så nøye etter skilt eller noe på blokka annet enn at det står B20. Men jeg trodde at det kun var AQ105 som hadde en singel forgasser montert horisontalt, mulig jeg tar feil her, men skal en tur i båten etterpå, skal sjekke opp da. hei. Nå er jeg ingen ekspert, men eksosmanifoilen på aq105 har stussen mot baugen , mens aq 130 manifoilen som du har er rettet mot hekken. En grunn til dette kan jo være at de har byttet til et annet drev som du har"280" kontra "100"drevet som også ble levert med AQ105. Kjølesystemet på aq105 er også litt annerledes enn det du har. Og til slutt er det helt riktig at aq105 har enkel forgasser, men din forgassermanifoil er ikke lik orginalen. den minner meg heller om en type Weber gassermanifoil som er ettermontert, men det er min mening Redigert 4.November.2009 av biozide (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Hva er forskjell på en AQ105 og AQ115 ? Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 (redigert) AQ105 A Ytelse 77,18 kW (105 hk) ved 5100 o / min (DIN), 5500 o/ min (SAE) 1x Strömberg 150CDE Forgasser Aq115A Ytelse 84,53 kW (115 hk) ved 5100 o / min (DIN) ,5500 o/ min (SAE) 1x Solex 44PAI Forgasser Samme blokk, men det er nok en annen kam, gasser, mulig ventilene er større i toppen, toppakkningen noen millimeter tynnere for å oppnå høyere komp. det jeg kan komme på Redigert 4.November.2009 av biozide (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Det er byttet forgasser her , du har en dobbel weber forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
tofte2 Svart 4.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Kan ikke finne noe skilt eller merke på motoren hvor det står hvilken modell dette er, men det stemmer det som bernt sier: Det er en dobbel weber som er montert. se bilde under: Noen som vet hva stussen til venstre for oljefilter er for noe? Ellers så er denne saken montert inne i motorrommet, slangen som går nedover ligger under motoren uten noen som helst tilkobling, er ikke sikker på hva det er, den er ikke tilkoblet lensepumpa. Vh tofte2 Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Noen som vet hva stussen til venstre for oljefilter er for noe? Kjølevann ut av oljekjøler. Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Du må nok skru av toppen og måle hvor store ventilene for disse motorene har samme blokk: dette for å skille: AQ105 kontra aq115/aq130 som er relativt like, men du har et kjølesystem likt aq130. Aq115 har en forgasser, og Aq130hk har to...igjen umulig å skille da du har Weber. Toppen på AQ105 har mindre ventiler og 1x Stromberg 150CDE forgasser. Aq 115 har 1 x Solex 44PAI forgasser Aq 130 har 2 x Solex 44PAI eller 2 x Stromberg 175CDSE Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 (redigert) WEBER 40 DCOE Redigert 5.November.2009 av biozide (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Velprøvde og effektive trimforgassere fra "gamle dager" de der ja! Det grommeste var vel en Volvo Amason med b20 og to doble Weber DCOE 45 forgassere, kombinert med 2" eksos, grenrør og en kvass kam. Jeg hadde en gang en drøm om en slik kombinasjon, men det ble det aldri noe av. Så min gamle Amason har fortsatt bare en enkel Stromberg forgasser, 68hk og tre gir. Fungerer det også... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bernt Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Jeg tror ikke webern er noe problem vist den er i orden, det er vel en bedre forgasser en de gamle strombergene , og spiller det noen rolle hva du har ? Hvist den starter og går greit så er vel det bra . Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Jeg tror ikke webern er noe problem vist den er i orden, det er vel en bedre forgasser en de gamle strombergene , og spiller det noen rolle hva du har ? Hvist den starter og går greit så er vel det bra . Bernt Jeg har Ford Escort 1978 med 2 dobble Delorto og det er jo gøy Sitér dette innlegget Link to post
tofte2 Svart 5.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Sitat: (tofte2 @ 04.11.09 21:15) Noen som vet hva stussen til venstre for oljefilter er for noe? Kjølevann ut av oljekjøler. Tror jeg formulerte meg litt dårlig på dette spm, det jeg mener er den lille stussen som står montert i blokka mellom filter og rør ut fra oljekjøler Den som ikke er tilkoblet noe. Beklager dette! bernt Postet idag 17:13 Jeg tror ikke webern er noe problem vist den er i orden, det er vel en bedre forgasser en de gamle strombergene , og spiller det noen rolle hva du har ? Hvist den starter og går greit så er vel det bra . Joda, så lenge maskineriet går så spiller det ingen rolle hvilken type motor det er, men tenkte bare det var greit å vite med tanke på delebestilling ol. Det var derfor jeg lufta dette spørsmålet her på forumet, kanskje noen av dere racerne så det med en gang. Til biozide: Takker for dine svar og bilder, det har hjulpet meg masse!!! Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Tror jeg formulerte meg litt dårlig på dette spm, det jeg mener er den lille stussen som står montert i blokka mellom filter og rør ut fra oljekjøler Den som ikke er tilkoblet noe. Beklager dette! Der skal det være en tappekran. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 det er en tappe kran for å tømme ut frostveskevann fra blokka Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 det er en tappe kran for å tømme ut frostveskevann fra blokka Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 det er en tappe kran for å tømme ut frostveskevann fra blokka Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 http://www.kgtrimning.com/ Disse har det meste til volvo B20 inkl. weber reservedeler,du for god hjelp på tlf Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 (redigert) Bernt fått hikke?? www.blocket.se kan også være plassen å lete etter ting og tang til B20/AQ1** da det finnes vel noe sånt i hver eneste låve i hele Sverige Redigert 5.November.2009 av VO`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Bernt Jeg har Ford Escort 1978 med 2 dobble Delorto og det er jo gøy Ja det skal jeg tro,fin låt fra bunn til topp! Har selv en 69`stålbredda Escort m 2 dobble weber 45 Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.