Jump to content

Båtkjøp m/B20 motor.


tofte2

Recommended Posts

Gratulerer med en fin båt.

 

Jeg var i samme situasjon i fjor, med en Fjordwing som lå i en låve. Motoren var blåst men jeg fikk med en B21(av noe slag, tror det er en AQ 140) på en pall.

Det tok ikke lang tid å få den inn og etter å ha byttet bensinpumpen så starter den lett. Jeg er egentlig imponert over hvor lett det er å skru og hvor lett den går.

All den skremselpropagandaen fra enkelte kan jeg herved avkrefte! (sikkert delte meninger og erfaringer om dette!)

 

Alt det elektriske er trukket på nytt (det var revet ut), men jeg har endel igjen.

 

På min er det et 250 drev, noe vanskelig å få tak i deler, men på Drevia.se har de det meste. Mye å finne på Finn.no og Blocket.se også.

Pr nå skal jeg renovere drevet. Hadde tenkt å ta det fra hverandre og montere nye pakninger osv, samt lakkere det på nytt.

(Startet med det i går faktisk og brukte en hel kveld på å, prøve, å få av oljepluggen, men den sitter dønn.)

 

Ellers skal båte lakkeres og interiøret (garnityren?) skal byttes ut.

 

I tillegg skal jeg montere trimflaps, og ny kalesje skal sys i vinter.

 

Jeg hadde noen fantastiske turer i sommer med en båt som går godt i vannet og behagelig å være ombord i.

 

Nok en gang, gratulerer med et bra kjøp.

Link to post

Hei igjen godtfolk!

 

Sikker på at det er AQ105? Skilt eller står det på blokka?

 

 

Jeg er ikke helt sikker på at det er en AQ105, har ikke sett så nøye etter skilt eller noe på blokka annet enn at det står B20. Men jeg trodde at det kun var AQ105 som hadde en singel forgasser montert horisontalt, mulig jeg tar feil her, men skal en tur i båten etterpå, skal sjekke opp da.

 

 

kjetika: Jeg skal også bytte alt det elektriske på min, venter på noen bøker fra nettet som forhåpentligvis inneholder de koblingsskjemaene jeg trenger. Lamper, pumpe, lys, vifte, vindusviskere ol. ser jeg ingen problemer å få koblet uten skjema. Desto verre når det kommer til coil, tenning, kondensator og alt som har med starter å gjøre, det blir en utfordring.

 

Skal også få lakkert min innvendig etterhvert, noe løen fargekombinasjon kan man si....

 

Ellers så må jeg få skaffet meg en tilt til drevet da denne var borte når jeg kjøpte båten:-(

 

Så det blir nok noen timer i båten i løpet av vinteren, det blir det vel for deg også... Får vel også si gratulere med fin båt til deg! Lykke til med dine prosjekter!

Link to post
Hei igjen godtfolk!

 

Sikker på at det er AQ105? Skilt eller står det på blokka?

 

 

Jeg er ikke helt sikker på at det er en AQ105, har ikke sett så nøye etter skilt eller noe på blokka annet enn at det står B20. Men jeg trodde at det kun var AQ105 som hadde en singel forgasser montert horisontalt, mulig jeg tar feil her, men skal en tur i båten etterpå, skal sjekke opp da.

 

hei. Nå er jeg ingen ekspert, men eksosmanifoilen på aq105 har stussen mot baugen , mens aq 130 manifoilen som du har er rettet mot hekken. En grunn til dette kan jo være at de har byttet til et annet drev som du har"280" kontra "100"drevet som også ble levert med AQ105. Kjølesystemet på aq105 er også litt annerledes enn det du har. Og til slutt er det helt riktig at aq105 har enkel forgasser, men din forgassermanifoil er ikke lik orginalen. den minner meg heller om en type Weber gassermanifoil som er ettermontert, men det er min mening :wink:

Redigert av biozide (see edit history)
Link to post

AQ105 A

Ytelse 77,18 kW (105 hk) ved 5100 o / min (DIN), 5500 o/ min (SAE) 1x Strömberg 150CDE Forgasser

 

Aq115A

Ytelse 84,53 kW (115 hk) ved 5100 o / min (DIN) ,5500 o/ min (SAE) 1x Solex 44PAI Forgasser

 

Samme blokk, men det er nok en annen kam, gasser, mulig ventilene er større i toppen, toppakkningen noen millimeter tynnere for å oppnå høyere komp. det jeg kan komme på :crazy:

Redigert av biozide (see edit history)
Link to post

Kan ikke finne noe skilt eller merke på motoren hvor det står hvilken modell dette er, men det stemmer det som bernt sier: Det er en dobbel weber som er montert. se bilde under:

 

cimg2990.jpg

Noen som vet hva stussen til venstre for oljefilter er for noe?

 

cimg2998.jpg

Ellers så er denne saken montert inne i motorrommet, slangen som går nedover ligger under motoren uten noen som helst tilkobling, er ikke sikker på hva det er, den er ikke tilkoblet lensepumpa.

 

Vh tofte2

Link to post

Du må nok skru av toppen og måle hvor store ventilene for disse motorene har samme blokk: dette for å skille: AQ105 kontra aq115/aq130 som er relativt like, men du har et kjølesystem likt aq130. Aq115 har en forgasser, og Aq130hk har to...igjen umulig å skille da du har Weber.

Toppen på AQ105 har mindre ventiler og 1x Stromberg 150CDE forgasser.

Aq 115 har 1 x Solex 44PAI forgasser

Aq 130 har 2 x Solex 44PAI eller 2 x Stromberg 175CDSE

Link to post

Velprøvde og effektive trimforgassere fra "gamle dager" de der ja! Det grommeste var vel en Volvo Amason med b20 og to doble Weber DCOE 45 forgassere, kombinert med 2" eksos, grenrør og en kvass kam. Jeg hadde en gang en drøm om en slik kombinasjon, men det ble det aldri noe av. Så min gamle Amason har fortsatt bare en enkel Stromberg forgasser, 68hk og tre gir. Fungerer det også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Sitat: (tofte2 @ 04.11.09 21:15)

Noen som vet hva stussen til venstre for oljefilter er for noe?

 

 

Kjølevann ut av oljekjøler.

 

 

Tror jeg formulerte meg litt dårlig på dette spm, det jeg mener er den lille stussen som står montert i blokka mellom filter og rør ut fra oljekjøler Den som ikke er tilkoblet noe. Beklager dette!

 

bernt Postet idag 17:13

Jeg tror ikke webern er noe problem vist den er i orden, det er vel en bedre forgasser en de gamle strombergene , og spiller det noen rolle hva du har ? Hvist den starter og går greit så er vel det bra .

 

Joda, så lenge maskineriet går så spiller det ingen rolle hvilken type motor det er, men tenkte bare det var greit å vite med tanke på delebestilling ol. Det var derfor jeg lufta dette spørsmålet her på forumet, kanskje noen av dere racerne så det med en gang.

 

 

Til biozide: Takker for dine svar og bilder, det har hjulpet meg masse!!! :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...