Jump to content

D5L og D5LA på baatplassen.no


Poseidon

Recommended Posts

God dagen gode båtvenner,

 

som kjent for mange av baatplassens flittige brukere har vi i flere år hatt et opplegg hvor det har vært mulig å ta fritidsbåtskippersertifikat D5L og utvidelsen til "World wide" D5LA her på baatplassen.no. Det har vært et nært og godt samarbeid og mange av baatplassens "old timere" har benyttet anledningen til å følge kursene og få sine sertifikater.

 

Det har også vært planen å kjøre et slikt opplegg den kommende vinteren, med start i uke 44. Dessverre fikk vi litt motvind i denne seilasen og det ble nødvendig med adskillig bauting for å komme til lands på en god måte, men nå skal vi være klar!

 

Pr idag har vi en liste med deltagere som allerede er kommet igang med kurset, noen som begynte sist årsskifte og noen som av ulike årsaker utsatte starten. Disse sender jeg en mail til, slik at de at de kan finne frem lærebøker, kart og utstyr.

 

Vi har også en liste med baatplassenbrukere som har er registrert med "meldt interesse". Disse kommer jeg også til å kontakte i løpet av helgen for å finne ut om de fortsatt er interesserte i å være med på kurset.

 

I tillegg har jeg sett i diverse innlegg her på baatplassen at det finnes mange som kunne tenkt seg å være med på D5L- og D5LA-kursene våre.

 

Litt praktiske opplysninger om kursene:

 

Fritidsbåtskipper D5L er det som mange kaller "Kystskipper" eller "Kystskipper light". Det er dette sertifikatet som kreves for å føre fartøy over 15 meters lengde, inntil 50 bruttotonn, i stor kystfart. Dette kan i ettertid utvides med et mindre tilleggskurs D5LA og da kan man føre fartøy av nevnte størrelse "World wide". (Men kun et lite fåtall har hatt et reelt behov for disse sertifikatene i forbindelse med sine båter. De aller, aller fleste tar kurs og sertifikat for å lære mer om de emnene som vi arbeider oss gjennom. Dette er en fantastisk motivasjon - som også har vist igjen som strålende resultater!)

 

Begge kursene foregår i en del av baatplassen som vi kaller "klasserommet vårt" og hvor kun kursdeltagere har adgang. Det legges ut nytt stoff uke for uke og dette stoffet bearbeides av kursdeltagerne, de diskuterer seg imellom som i et vanlig klasserom - og læreren kommer inn med supplerende opplysninger og svar på spørsmål etter behov.

 

Frem til januar går vi i D5L-kurset gjennom navigasjon, navigasjonsinstrumenter, sjøveisregler og brovakthold. Deretter samles vi den siste helgen i januar ombord i veteranskipet Nattruten SANDNES i Stavanger havn. Der har vi en ganske intens arbeidshelg, med repetisjon og eksamen i de nevnte fagene.

 

Deretter går vi i D5L-kurset løs på skipslære, sikkerhet, motor og teknologi på samme måten; først en grundig gjennomgang på nettet og deretter en samling for repetisjon og eksamen. Denne samlingen ser ut til å bli helgen 19. - 21. mars 2010.

 

D5LA-kurset begynner i løpet av et par uker, for å få en liten forskyvning, men vi arbeider på samme måten. Der går vi gjennom emner som storsirkelseilas, middelbreddeseilas, astronomisk navigasjon ved hjelp av sekstant, meteorologi, oceanografi, litt om inn- og utklarering, osv. Samlingen for D5LA er foreløpig lagt til siste helgen i februar.

 

Materiell og betaling

 

Når man melder seg på kursene betales også den avtalte kursprisen og når betalingen er på plass sender Baatskolen POSEIDON ut "Pakkene". Disse pakkene innholder alt nødvendig materiell for det aktuelle kurset, inklusive lærebøker, kart, etc, etc.

 

Betalingen inkluderer hele kurset, inklusive eksamensgebyr og andre ting som ofte kommer som tilleggskost. Det eneste som IKKE er inkludert er den enkeltes utgifter i forbindelse med reise til samlingshelgene og oppholdet i Stavanger. Men vi har en veldig grei avtale med Nattruten SANDNES som gjør at alle som ønsker kan bo ombord og spise alle sine måltider der.

 

Prisen for D5L er NOK 9.500

Prisen for D5LA er NOK 5.500

 

Forøvrig finnes masse ekstra informasjon på Baatskolen POSEIDONs hjemmesider.

 

Hvis dere ellers har spørsmål er det bare å ta kontakt. Denne helgen blir min mailtilgang litt uregelmessig etter som jeg holder kurs på Husnes i Kvinnherad, men jeg skal gjøre mitt beste for å følge opp både her på baatplassen og eventuelle mailer som måtte komme.

 

Jeg gleder meg til å ta fatt igjen :sailing::sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Sett meg på listen for D5LA, Poseidon :seeya:

 

P.S. Fikk forøvrig brev fra Sjøfartsdirektoratet sist uke - hadde ventet lenge med å sende søknaden. Alt var godkjent bortsett fra synstesten, den må jeg gjøre en gang til. Ikke at det var noe med mitt syn, så vidt jeg vet - det var testen gjennomført av fastlegen som var ikke etter forskriftene

Link to post
Share on other sites

Jeg gleder meg til å ta fatt igjen :sailing::sailing::sailing:

 

Ta fatt igjen? Vi har jo begynt allerede! :lol:

 

Kan trygt anbefale alle å ta kurset hos Jan! Tok D5L hos ham i vinter og er nå godt i gang med A'en.

 

En ting jeg kan garantere alle som tar kurs er at det vil dukke opp flere "aha!" opplevelser på veien. Utrolig hvor mye enn tror er rett men som viser seg å å være "stein gale".

Link to post
Share on other sites

Sett meg på listen for D5LA, Poseidon :seeya:

Flotte greier, nå står du på listen.

P.S. Fikk forøvrig brev fra Sjøfartsdirektoratet sist uke - hadde ventet lenge med å sende søknaden. Alt var godkjent bortsett fra synstesten, den må jeg gjøre en gang til. Ikke at det var noe med mitt syn, så vidt jeg vet - det var testen gjennomført av fastlegen som var ikke etter forskriftene.

Ja, det forundrer meg egentlig ikke, de leser sine egne forskrifter strengere og strengere for hver dag som går :saint:

Da avventer jeg mail med kontonummer for innbetaling. Jeg drar til Tenerife den 1/11 og blir der i to uker. Håper at nødvendig litteratur er mottatt innen avreise.

Ja, det må vi forsøke å ordne :wink:

Det hadde vært fint om du kunne melde deg på via det skjema som ligger på min hjemmeside Da får jeg alt som trenges rett inn i systemet og jeg bekrefter påmeldingen med en mail som inneholder nødvendig informasjon, bl.a. om kto.

 

Jeg gleder meg til å treffe deg på kurset!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei

Er dette noe som kommer til å bli gjentatt neste år osv?

 

Vi har hatt dette opplegget i flere år her på baatplassen og jeg håper at det går videre neste år, men det er umulig å love noe all den tid det delvis avhenger av faktorer som jeg ikke har kontrollen på.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon,

 

jeg tok D5L-kurset i fjor hos NMKS. Veldig interessant og lærerikt! Men egentlig synes jeg det var det ganske mye pensum vi var gjennom i løpet av de 7-8 månedene kurset foregikk. Jeg vet at iallefall én av deltagerne strøk på flere eksamener, og derfor ikke fikk sertifikatet. Hvordan er strykprosenten hos elevene dine som tar kurset over nettet?

Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________

Link to post
Share on other sites

....... Hvordan er strykprosenten hos elevene dine som tar kurset over nettet?

Ja, du har rett i at det er veldig mye stoff som gjennomgåes, spesielt innen navigasjon, men også i de andre fagene.

Mht strykprosent så er jeg selv blitt forundret for på vanlige kveldskurs hender det jo at en og annen ikke står til eksamen og derfor må ta noe om igjen. Jeg hadde ventet det samme på nettkursene, men der kan jeg i farten ikke huske at noen har møtt til repetisjon og eksamen og så strøket. Det kan selvfølgelig være at noen har gitt opp underveis i kurset, men da er det vanskelig å vite om det skyldes familieforhold, reiser, jobb - eller om det ble for mye stoff.

Men jeg har også registrert at de nettstudentene som samler seg i små grupper "land og strand" og som kanskje har ukentlige samlinger med oppgaver og felles arbeid, de gjør det ofte bedre enn de som sitter for seg selv og sturer i en eller annen krok . . . .

 

Er det lov å spørre hvilke lærebøker som brukes?

Ja, vi bruker i hovedsak "Fritidsbåtskipperen" av Gunnar Ulseth, den er full av feil, men det blir en spennende ekstraoppgave å finne alle feilene :wink::wink:

I tillegg til læreboken supplerer jeg ganske mye ekstra stoff, hovedsaklig øvelsesoppgaver og ting som jeg kan linke til fra nettet.

Men også kursdeltagerne har vært veldig ivrige til å lete frem godt stoff som de deler med oss andre.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har lyst til å være med på dette men er dette å regne som et selvstudium alà les side 1-50 til onsdag så kommer det øvelsesoppgaver og så går vi videre osv eller er det faktisk endel diskusjon,hjelp og "klasserom" på D5L forumet ?

Jeg har tatt et brevkurs engang i tiden , eller bør vel si at jeg begynte kurset men det ble rett og slett et privatistopplegg som drepte motivasjonen til å komme gjennom det. Har lest litt i en slik navigasjonsbok som en kompis brukte da han tok D5L her og det er tungt stoff som jeg tror jeg vil slite med om jeg rett og slett skal lese meg alene gjennom det uten inspirasjon og hjelp utenfra.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lyst til å være med på dette men er dette å regne som et selvstudium alà les side 1-50 til onsdag så kommer det øvelsesoppgaver og så går vi videre osv eller er det faktisk endel diskusjon,hjelp og "klasserom" på D5L forumet ?

Dette spørsmålet burde helst de tidligere deltagerne svare på, men jeg gjør et lite forsøk: jeg prøver etter beste evne å gjøre det litt mer "spenstig" enn du beskriver :wink:

Vi arbeider oss gjennom hele kurset etter en oppsatt plan, så sidetallene uke for uke, de ligger nokså fast. Men jeg legger ut en del supplerende stoff, med diverse linker, etc og jeg forsøker også å motivere til diskusjon i "klasserommet vårt". I hvor stor grad det lykkes, avhenger mest av deltagerne selv. Noen er både skriveglad og diskusjonsglad, mens andre liker best å lese det som andre skriver . . .

Jeg har tatt et brevkurs engang i tiden , eller bør vel si at jeg begynte kurset men det ble rett og slett et privatistopplegg som drepte motivasjonen til å komme gjennom det. Har lest litt i en slik navigasjonsbok som en kompis brukte da han tok D5L her og det er tungt stoff som jeg tror jeg vil slite med om jeg rett og slett skal lese meg alene gjennom det uten inspirasjon og hjelp utenfra.

Jo, selv om navigasjon egentlig er et ganske spennende fag, så treffer man saktens på noen som makter å gjøre det drepende kjedelig :lipseal::lipseal:

De tilbakemeldingene jeg får har gått mest i motsatt retning, spesielt når vi kommer til repetisjonshelgene i Stavanger - da får jeg faktisk ganske mye skryt for at jeg klarer å formidle stoffet på en lettfattelig og engasjerende måte . . . .

 

Men som sagt: aktiviteten i kurset skapes mest av deltagerne selv, og det er også deres tilbakemeldinger du bør lytte mest til :saint:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg er i tenkeboksen....

 

det som taler for å delta her samlingene i Stavanger, det er sikkert en flott måte å få repetert stoffet og til å bli kjent med folk fra BP på. Selve undervisningen hadde jeg strengt tatt foretrukket å fått i et klasserom.

 

Så mitt spørsmål er hva skjer om man mister en eller begge av de to helgesamlingene?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg er i tenkeboksen....

.......Så mitt spørsmål er hva skjer om man mister en eller begge av de to helgesamlingene?

 

Helgesamlingene, med sine eksamener er en så sentral del av hele opplegget og den tilhørende godkjennelsen i sjøfartsdirektoratet at det da vil bli vanskelig å gjennomføre. Da mener jeg ikke på et rent faglig grunnlag, men direktoratet er svært opptatt av at D5L / D5LA ikke skal utvikle seg i retning av at det kan bli et "selvstudium" med eksamen som privatister.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det er forståelig, men jeg lurte mer på hva konsekvensen hvis en må melde frafall en eller begge disse helgene. Kan man da fritt delta ved neste anledning og når blir det eventuelt nye muligheter?

 

Ja, jeg har ihvertfall praktisert det slik til nå, dvs at kursdeltagere som av en eller annen grunn ikke klarer å følge fremdriften for resten av gruppen får anledning til å hoppe på igjen neste sesong. Det har gått helt fint å gjøre det slik, men igjen har sjøfartsdirektoratet hatt sine betenkninger så jeg tør nå ikke gi noen form for garanti for at det vil bli mulig denne gangen - selv om jeg selvfølgelig vil gjøre mitt beste for å finne en god løsning.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...