Jump to content

Er nokon godt kjende med Colvic Victor 41?


S/Y Emma

Recommended Posts

Eg har i dag vore på synfaring i ein Colvic Victor 41 som definitivt har sett sine betre dagar.

Båten er som eit prosjekt å rekne, men eg vurderer å kjøpe han for å setje han i stand. Har nokon her i forumet røynsle med denne typen båt?

Slik han står i dag er han utan motor, har ein heil del fuktskader, all laupande rigg og segl må bytast, og han treng eit ansiktsløft. Båten har lege utan tilsyn i fire år.

Eg er sterkt i tvil om eg skal ta på meg oppdraget og ofre tre hundre tusen kroner og tre tusen arbeidstimar på dette, eller om eg skal la vere.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke påstå at jeg kjenner Colvic, men jeg har sett på en en gang.

De er ikke akkurat skarpseilere, og antakelig ikke veldig lettomsettelig. Hvis du skulle gå tom for entusiasme før prosjektet er ferdig kan det nok bli veldig vanskelig å få noe som helst igjen for innsatsen. På den annen side er det romslige og solide båter.

 

Er ikke f.eks denne en bedre løsning, ihvertfall til den prisen du nevner? Vet ikke om det er en Colvic i annonsen der, men det er vel i samme gata.

 

..ser forresten at den står som materiale 'Annet' i annonsen. Betongbåt? det er jo en faktor da...

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Det ble støpt mange modeller av Colvic og jeg mener Victor 41 var den størst. Båtene var kjent for å være solide og sjødyktig, og etter hva jeg husker støpet ved et verft og innredet/utrusted ved andre verft. Jeg har sett Viktor 41 i god stand, virket nærmest imponerende, solide dim. på det meste. Ang. ditt prosjekt har jeg ingen mening....men sjekker du nettet kan du sikkert finne denne båten til salgs og mulig omtale av den.

Link to post
Share on other sites

Ja, Colvicen er utruleg robust. Båte skrog og rigg er kraftig dimensjonert, og passar perfekt til ein langtur.

Båten eg har sett på er som eit prosjekt å rekne, og det ligg -mykje- arbeid latent i denne båten... Kjøper eg han og gjennomfører restarureringa, får eg ein fin båt. Greier eg det ikkje, sit eg att med katta i sekken... :sad:

Link to post
Share on other sites

Ja du for nok en bra båt, men det kan ha noe for seg å foreta en kostnadsberegning på det arbeidet som du mener må gjøres samt nytt utstyr. Kronasjen ruller raskt ut selv om en gjør alt selv og må en bruke fagfolk vil det aldri lønne seg å ruste opp en båt. Lykke til i alle fall

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt mange fine langturer med en Colvic Victor 41. Som nevnt av andre her er det en solid og sjødyktig konstruksjon, med et hav av plass. Alt er kraftig dimensjonert. Jeg opplevde full storm i den Engelske kanal, uten å være det minste urolig for båten. Jeg husker den som en "tørr" seiler i dårlig vær, mye på grunn av det høye fribordet, men også fordi man sitter i en Mediterranean cockpit. Det som gjerne trekker ned er at disse ble solgt som halvfabrikata og dermed ofte er innredet på egen hånd mer eller mindre tro mot de innredningspakkene som var tilgjengelige.

 

Det kan vel ikke være så mange av denne i kongeriket, så noen bilder kunne vært morsomt å se.....

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det står en Colvic på et industriområde her. Denne kan være under 30 fot. Båten har to kjøler slik man gjerne utstyrte båter med i England. Der sto de støtt og tørt på fjære sjø. Er dette typisk for Engelske seilbåter? Eller særegent for Colvic?

 

Steinsvik, hvordan gikk det med dine planer? Ble det handel?

Link to post
Share on other sites

Er ikke f.eks denne en bedre løsning, ihvertfall til den prisen du nevner? Vet ikke om det er en Colvic i annonsen der, men det er vel i samme gata.

 

-Eller denne:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...folderId=753950

, tja nå har den visst blitt solgt da.

 

men fant denne, litt kostbar kanskje:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19606059

Link to post
Share on other sites

Steinsvik, hvordan gikk det med dine planer? Ble det handel?

 

Eg driv og hentar inn prisar frå motorleverandørar, seglmakarar og diverse andre produsentar av naudsynt materiell. Eg skal på ei ny visning om halvanna veke, så skal eg rekne meg fram til om dette er lønsamt eller ikkje. Båten er fin, men det kjem litt an på kostnad og timebruk for oppussing... :sweat:

 

Eg har forresten lagt merke til at det er store skilnader i prisen på segl mellom dei ulike seglmakarane. Har nokon her tips om billege seglmakarar som samstundes leverer god kvalitet?

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hør med disse, de er proffe:

www.sailservice.pl Tel. +48.58 307 37 85. (Gdansk - Polen). Mob. +48-602 317 759.

e-mail: office@sailservice.com.pl (De snakker engelsk).

God kvalitet på arbeidet og behagelige priser. De leverer flere dukkvaliteter. Syr bl.a. seil til tyske og polske regattabåter.

De selger også annet seilbåtutstyr, bl.a. riggdeler, vinsjer, osv.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har no vore på ei 2. visning om bord.

Båten er flott, men eg trur det ligg litt for mykje arbeid i han for å få han i god stand. Då er det heller lurare å kjøpe ein som fungerer og sleppe arbeidet.

 

Eg har sett litt på Bostrøm 37-en som ligg på Finn.no. Draumebåt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...