Jump to content

Opplag i egen hage


Sydvesten

Recommended Posts

Båt er og blir pr. definisjon løsøre og har ingenting med Plan- og bygningsloven å gjøre. Fint lite finnes det der av hjemmel for komunen til å nekte deg å ha båten i hagen. Grannelova, derimot, har det som skal til -- men det er en privat sak mellom naboene.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok det er Plan- og bygningsloven som er bøygen. Granneloven burde nok være mulig å imøtegå med noen flasker vin slik som Marna antyder.

<{POST_SNAPBACK}>

En kveld eller 2 i løpet av vinteren varmer jeg opp båten og inviterer naboene til gutte kveld. Så sitter vi og surrer og skrøner en stund. Har ikke hatt noen klager.. :cheers:
Link to post
Share on other sites

Skulle likt å vite HVILKEN bestemmelse i Pbl. kommunen i så fall baserer seg på.  De har i sannhet ikke mange muligheter, nemlig.  Skal liksom en kommunal koryfé bestemme hva du skal gjøre i hagen din???

<{POST_SNAPBACK}>

Vil tro det er Plan- og bygningsloven's § 85. Midlertidige eller transportable bygninger, konstruksjoner eller anlegg som kommer til anvendelse. En overdekket båt i vinteropplag kan nok defineres som midlertidig konstruksjon. Men dette er jus og advokatmat. :wink: Den konkrete saken blir ikke bedre med påstanden om at baugen på båten stikker 30cm inn på naboens eiendom. Uansett er utfallet av saken interessant.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nei, båt er løsøre og ikke konstruksjon eller anlegg.  Basta.  Pbl § 85 kommer ikke til anvendelse

Jo, det er nok plan- og bygningsloven som kommer til anvendelse her. Jeg vil da gjenta hva jeg har skrevet i et tidligere innlegg (jeg må dessverre sitere hele innlegget da jeg ikke er sikker på hvordan jeg kunne ha henvist til innlegget på annen måte.

 

Egentlig er det vel regulert i Plan- og bygningsloven § 85 Midlertidige eller transportable bygninger, konstruksjoner eller anlegg, herunder campingvogner, telt o.l. der det fremgår:

Midlertidige eller transportable bygninger, konstruksjoner eller anlegg må ikke plasseres slik at de hindrer allmenn ferdsel eller friluftsliv eller på annen måte fører til vesentlige ulemper for omgivelsene. For ovennevnte tiltak gjelder bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven så langt det passer.

Plassering av midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg skal på forhånd meldes til kommunen. Midlertidige eller transportable bygninger, konstruksjoner eller anlegg må ikke plasseres for et lengre tidsorm enn 3 måneder uten at kommunen på forhånd har gitt samtykke, og skal straks fjernes når tiden har utløpt, eller hvis samtykke er gitt på utbestemt tid, når kommunen krever det.

Ved vedtekt som er gyldig uten departementets stadfesting kan bestemmes at midlertidige eller transportable bygninger, konstruksjoner eller anlegg ikke kan plasseres innenfor bestemte deler av kommunens område, eller at de bare skal kunne plasseres på nærmere fastsatte vilkår. Reglene i annet og i tredje ledd første punktum gjelder ikke bygninger, konstruksjoner eller anlegg på bygge- og anlegstomt eller plassering av campingvogn på eiendom bebygd med helårsbolig i form av småhus eller for plassering av mindre, bærbare telt.

 

I en kommentarutgave til loven av Carl Wilhelm Tyren m. fl. er det angitt følgende momenter:

For campingvogner som plasseres på tomt som er bebygget med småhus og som er helårsbolig gjelder bare reglene om ulempe i første ledd. Campingvogner på tomt som nevnt ovenfor kan således plasseres på ubestemt tid uten kommunens samtykke dersom det gjøres uten slike ulemper som er nevnt.

Loven innebærer at plassering av campingvogner på tomter for rekkehus, kjedehus og blokkbebyggelse må ha kommunens samtykke dersom de blir stående for lengre tidsrom enn 3 måneder.

For båter sier kommentarutgaven videre: Loven nevner ikke fridtidsbåter som i vinterhalvåret ofte plasseres på vogn og hensettes på boligeiendom. For å få sammenheng i reglene bør fritidsbåt på størrelse med en campingvogn kunne fritas fra søknadsplikt, mens det ved plassering av større båter må kunne kreves melding til kommunen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei Nilspils !

 

Hvor mye det tåler tør jeg ikke svare på ennå for dettte blir den første vinteren, men det ser veldig solid ut og jeg tror ikke det blir noe problem. Vi har ganske mye snø yil tider på mine kanter også. Dersom det ikke holder skal jeg låve og komme med opplysning om det. Reisverket er i stål og det er 600gr. pressenning.

 

Mvh. glek

Link to post
Share on other sites

Hei Oteren !

Teltet holdes nede ved at jeg har strammestropper fra veggenes overligger festet til båtens kryssholdter, 3 stk på hver side. Dette presser hele bindingsverket ned mot grunnen samtidig som det stiver godt av sideveis. Båten veier ca 7tonn. Kommer aldri i verden til å flytte på seg.

 

Mvh glek

Link to post
Share on other sites

Hei glek!

 

Håper selvfølgelig at ditt teltet grier seg over vinteren.

Min kommentar går på at jeg bor i et snøhøl (Romeriksåsene). Så jeg tar ikke risken på et slikt her hos meg. Dessuten er jeg ofte bortreist og kan ikke alltid børste av snøen.

En gang var jeg med å sette opp et lignende telt i det militære. Det lå forvridd på bakken etter føste snøfall.

 

Det snør kanskje ikke så mye i Tønsberg som her, men du bør nok se etter det ofte og fjerne snøen fra toppen. Den øverste delen er neppe bratt nok til at snøen raser av seg selv.

Ellers er det jo et drømmeopplegg for oss som har båt i hagen og vil jobbe på den i vinter. Fin båt også!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

En så stor gjenstand er nok desverre søknadspliktig etter plan og bygningsloven, så her må du egentlig inn med søknad til komunnen

Jeg bor i en av bygdene som var så heldige å fikk eiendomsskatt over hele kommunen, og i den forbindelse ble det sendt ut ekstern takstnemnd for å takstere eiendommene. En sambygdning av meg fikk en 30 fots trebåt takstert "som en del av eiendommen"... Vedkommende fjernet båten fra eiendommen, og plasserte den ved et lager, og da var det ikke en del av eiendommen, men da var den i opplag på et lager, og dermed ikke skattepliktig. Skjønne det den som kan! :eek:

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Hei roalbj !

For det første så kan jeg innrømme at det ikke er noen enmannsjobb. Det er helt korrekt. Men når det er sagt var det utrolig enkelt å sette det sammen. Vi var tre personer som startet i den ene enden og jobbet oss videre over hele båten. Det fine er jo at man kan benytte seg av båten til å stå på. Når taket skulle på plass rullet vi det bare ut på plenen i hele sin lengde, bandt 4 tau i maljene over hel lengden, satte noen planker opp på skrå fra plenen til overkant av veggen,kastet tauene over toppen og sto på den andre siden og trakk taket over. helt problemfritt, men da var mor også med. Vi brukte ca. 6 timer på jobben, men det var fordi det var første gangen. Det ble jo endel diskusjoner om fremgangsmåten som jo er helt naturlig. Vil nok tro at neste gange bruker vi kun ca. 3 timer. Men det brukte jeg jammen meg på de andre ( vanlige ) stativene også. Og dette er langt bedre og mer solid.

 

Mvh. glek

Link to post
Share on other sites

Hei Torgrim !

 

Jada, pris kan du spørre om. Jeg betalte ca. 35000,- for det. Det er selvsagt mange penger, men når jeg ser hva jeg har fått igen for pengene er jeg ikke i tvil om at det er verdt hver eneste krone. Husk på at det er bygget etter mål,altså skreddesydd. Har en byggtørke ( av kanontypen ) som går på parafin og som jeg har tenkt å fyre opp i på vinterstid når jeg skal ned å kose meg med litt småjobber på båten. ( regner med at båtpussen blir ferdig ganske mye tidligere til våren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...