Jump to content

sandblåse kjøl - leie utstyr i Bergen


tnic

Recommended Posts

Jeg planlegger å sandblåse stålkjølen på min seilbåt som et ledd i korrosjonsbehandling.

 

Er det noen som har tips til hvor jeg kan leie en mobil sandblåser i bergensområdet, eventuelt også hvor mye noe sånt koster?

 

Kanskje er det også noen som har gjort en tilsvarende jobb selv og har noen gode råd?

Link to post
Share on other sites

Lykke til, jeg har hatt en runde tidligere og ikke funnet noen som leier ut blåseutstyr...

 

Jeg gjorde jobben selv. Fikk låne et lite blåseapparat og kjørte sammen to kraftige spikerkompressorer. Jeg fikk jo gjort jobben, men det tok laaaang tid, og brukte mye sand. Basert på mine erfaringer har jeg følgende råd:

 

Kjøp,lån eller stjel :wink: et blåseapparat av denne typen:

36441e138643670aeb2462e522cdecce.image.224x550.jpg

Denne får du hos feks gasolin.no til 1695,-

 

Glem ejektorpistolene til Biltema, det funker dårlig :smash:

 

Elektriske kompressorer, med mindre du har en skikkelig seriøs 3-fas verkstedkompressor, gir for lite luft. Lei en liten anleggskompressor og husk å få med vannavskiller. Du bruker både mindre tid og mye mindre sand med skikkelig flow på luften.

 

Hvis du må kjøpe sandblåseapparat så nærmer du deg stygt en kostnad på 3000,- inkludert sand. I tillegg kommer 2-komponent primer. Blir vel ikke nødvendigvis så mye dyrere å få et firma til å komme og gjøre hele jobben...

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

prøv Flex

Hva mener du?

 

Lykke til, jeg har hatt en runde tidligere og ikke funnet noen som leier ut blåseutstyr...

Synes det virker merkelig, folka som driver med sandblåsing vil altså gjøre jobben selv? Har ikke sjekket markedet, men jeg vil prøve å leie en solid mobil kompressor. Vil det ikke være tilstrekkelig å koble til en slik sak?

 

http://gasolin.no/index.php?main_page=prod...products_id=207

Link to post
Share on other sites

Har bare prøvd Biltema sin ejektorpistol, den fungerte dårlig. Og som Gasolin sier selv om dette produktet - "For store blåseoppgaver anbefaler vi vår trykkblåser". En støpejernskjøl vil jeg regne som en større oppgave i denne sammenhengen.

 

En mobil kompressor er ikke noe problem å leie, det jeg var ute etter var et komplett system - og det fant jeg ikke på leiemarkededet. Tror nok de som sitter på dette ønsker å blåse selv, ja. Men du får høre rundt - de utleiefirmaene jeg var i kontakt med hadde det i hvert fall ikke.

 

Flex er vel Flex utleie på Midttun - like ved Friele. Hyggelige og profesjonelle folk :yesnod:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Den blåseren på bildet er kun brukende til mindre oppgaver, og til forsiktig blåsing, fks. litt bunnstoff eller mindre skader på bil o.l. For større saker er det skikkelig utstyr som gjelder. Du bør ha en 4 m3 dieseldrevet komressor. Den leier du på Cramo eller Heldal...

Blåseutstyr må være minst den som Smurf1 har avbildet. :smash: Ved nærmere ettertanke har jeg noen blåsere som kan lånes bort, men det er utstyr for menn :lol: :lol:

Det går med mye sand, (mekonomen ?)

Men hvor skal du stå og blåse, det støver noe inn for jæ...... ? :cool:

Link to post
Share on other sites

Ja, sandblåsing går nok i kategorien "power tools", det er et fasinerende redskap. Hvis du, tb55, har noe som kan brukes kan vi helt sikkert bli enig om en rimelig gjenytelse. Uansett, det blir ikke aktuelt før til våren (april) når jeg skal ha båten på land. Sted blir på Søreide eller Askøy. Ser nok for meg at jeg må bygge et telt av presenning rundt for å beskytte omgivelsene fra "sandstormen".

Link to post
Share on other sites

Har et par apparater, samt pusteluft filter og maske ( apparater med dødmannsknapp). Luft og sand må du holde selv :smiley: Dette er industri-størrelse, men ikke verre enn at det går på en liten henger. Fordelen er at dette virker. Vet ikke hva du skal behandle med etterpå, men et tynt lag med syregrunning først som sprøytes på ? :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...