Jump to content

Noen som kjenner til Etap 39s?


Festina_Lente

Recommended Posts

På rusletur i byen idag kom vi forbi en Etap 39s som lå fortøyd ved Zachariasbryggen. Det så ut til å være en skikkelig seilbåt! Og når fruen sier: den der så fin ut, den må du finne ut mer om....så er ikke veien lang hjem og til kjære internettet.

 

Det ble litt nedtur ja - det var ikke mye som lå ute, en båt til salgs i Canada, et par bilder på dårlige hjemmesider, fabrikken har ingen "tidligere modeller" - side.

 

Noe her som har snust på Etap og som har noen gode lenker eller sider?

 

Mvh,

Even

Link to post
Share on other sites

Etap 39s gjekk utav produksjon for ein del år sidan (2003?), så det må evt vera brukt båt. Trur ikkje det er så mange som er produsert så det kan nok bli ein utfordring å evt få tak i. Men det er ein fin båt. Litt meir info her (viss du ikkje alt har funne denne).

 

Etap verftet blei kjøpt opp av Dehler i 2008 og dessverre gikk dei med i dragsuget av at Dehler gjekk konkurs. Det har kome vekslande nyheiter om dei skulle starta opp att. Boet blei vistnok kjøpt opp av ei Belgisk gruppe med planar om at dei skulle starta opp i mai i år. Men det ser ut til at dette har kokt bort. Det siste eg har sett var at dei planla å flytta produksjonen til Polen. Kanskje nokon på båtplassen har sett meir om korleis det har gått?

 

Rossicus

Link to post
Share on other sites

Takk for Etapowners - siden! Begynner her tenker jeg. Hvis det er en sjelden båt, så skulle det vært artig å vite om noen kjenner til eksemplarer av denne i sitt nærområde?

 

Som sagt, det ser ut til å være en i Bergensområdet, dersom den jeg så var lokal. Båter som ligger på Zach'en i sesongen er jo ofte utenbys- og -lands fra. den jeg så igår hadde ikke gjesteflagg...

 

Mvh,

Even

Link to post
Share on other sites

Etap verftet blei kjøpt opp av Dehler i 2008 og dessverre gikk dei med i dragsuget av at Dehler gjekk konkurs. Det har kome vekslande nyheiter om dei skulle starta opp att. Boet blei vistnok kjøpt opp av ei Belgisk gruppe med planar om at dei skulle starta opp i mai i år. Men det ser ut til at dette har kokt bort. Det siste eg har sett var at dei planla å flytta produksjonen til Polen. Kanskje nokon på båtplassen har sett meir om korleis det har gått?

 

Rossicus

Dehler er nå kjøpt opp av Hanse, men skal fremdeles bygge noen av båtene ved det "gamle" Dehler verftet. Andre modeller vil bli produsert ved Hanse verftet i Greifswald, Tyskland.

 

Det ligger mye info om dette på bl.a. seilas.no og seilmagasinet.no

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Om eg ikkje hugsar feil så var det ein Etap 39 som høyrte heime på Stord, for nokre år sidan.

 

Somme stiller spørsmål ved alt skummet ombord i Etap. Båten blir tung om det blir metta med vatn.

 

Då me var på langtur så var me eindel i lag med ein nederlendar. Han hadde sin tredje Etap, som var på 28 fot.

Han budde ombord og var svært nøgd med isoleringa.

 

Han fortalte òg at han hadde kjøyrt i ein lekter ein gang (med ein annan Etap). Han vart slegen bevistlaus. Då han vakna var baugen knust var båten halvfull av vatn, men den flaut.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg lå utenpå den etap'en i bergen en helg for en stund siden. Den er en kanonbra om kanskje litt gammeldags seilbåt. Det var en ting som irriterte meg ved den. Relingslisten er satt på en måte som gjør at båten faktisk er ganske klønete å gå ombord i. Både jeg og samboeren reagerte, så dette er ikke kun min mening. Men forøvrig er det nok en veldig flott turbåt som ligger et godt hakk over "billigbåtene" i byggekvalitet. Selv om seilegenskapene nok er litt for trauste for min smak... :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har en Etap 39S og er veldig godt fornøyd med den. Kjenner båt-typen ut/inn.

Vanninntrengning i skum som her er reist spørsmål med her, er ikke problem jeg er kjent med. Skummet er særdeles "tett" i den forstand at det i realiteten er særdeles små luftceller som hver for seg er vanntett. Vann kan kun absorberes i de cellene som har åpning mot vann/sjø. Bores det hull overalt i ytterskrog og vann trenger inn overalt kan det maksimale vannintrengning max utgjøre under 1% av den totale mengde skum målt i m3.

 

Båten seiler også godt og står høyt ved riktig trim. Men den må seiles aktivt. 1.25 i lys - noe avhengig av seilkonfig. Den er svært responsiv og med riktig trim og gode seil styrer du den enkelt med sjøtene og kan finjustere den balansen du vil ha. Det er ikke like enkelt med andre båter. Rekken er litt spesiell - litt ekstra skrev for gå ombord når man ligger long-side, men rekke-patenten er ypperlig i havet- der hvor båten egentlig hører hjemme. Det er en perfekt havbåt. CE klasse A - og den tåler en god trøkk og du er trygg ombord. Skrekk scenarier om krasj med container i havet/miste kjøl m.v. etc i havet er noe mindre skremmende når du vet at skroget flyter som en dupp - em enn opp/ned.

 

Negativt:

Montering av utstyr i cockpit med gjennomgående skruer/skive/mutter på innside krever nøye planlegging og plassering pga skumm/dobbel skrog. Man borer bare ikke hull her og der i denne båten. Måtte bruke endel tid på å pønske ut god sjø-køye løsning. Det har tydeligvis ikke verfet tenkt på. Verftet har heller ikke tenkt på den som skal lage mat/ta oppvasken på babords-halser. Her måtte jeg lage til fester og løsninger slik at man kan stroppe seg fast i byssa. Design/farge i stoff på puter og madrasser er fullstendig "harry" og svært lite tiltalene på de fleste Etap båtene. Man blir jo sjøsyk av mindre og jeg har fått stoffet om alt i min båt men dette er jo en smaks-sak.

 

Har hatt noen båter og alt i alt: Etap'en er en meget god båt som jeg ikke har planer om å selge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...