nimbuster Startet 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Oktober.2009 (redigert) Jeg vurderer å innmontere noen 80 W varmerør for å få en jevnere varmefordeling ombord enn det en vifte eller annen varmekilde kan gi, og for å ha en frostsikring i motorrommet. Er det noen her som har slike innmontert i serie? Redigert 25.Oktober.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Jeg har hatt et 80 Watt Hyliterør i maskinrommet de to siste vintrene og er kjempefornøyd Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Beno Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Jeg har 3 stk om bord (40 fot); en i salong, en i lugar forut og en under motor. Legger rørene på dørken, har montert rørene på korte fjøler slik at de ikke ligger direkte an mot underlaget. Fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 25.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Jeg tenkte å fastmontere de i serie, 3-4 stk, slik at de ikke bare brukes om vinteren i opplag, men også i gjestehavner for å få jevnere varme. Også fordi at det som oftest er begrenset hvor mye du kan ta ut av strøm i gjestehavnerne. Da bør jeg kanskje montere gitter også? Er de forsynt med egen av/på-bryter? Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Eg har ett 80W i motorrommet og det er på ca 12 m3, plassert nærme motoren. Dette er nok til å holde temperaturen noen grader over utetemperatur. Båten ligger på sjøen på vestlandet så frost er uansett ikke noe problem, men dette gjør at fukt holdes borte. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Hvor får man tak i rørene? Ser at de selges på nettbutikker, men noen som vet om de selges i vanlige butikker? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 25.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Både Maritim og Seatronic i Moss har dem. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Kople dem i serie? Vil ikke det gi redusert effekt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nimbuster Svart 25.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Jeg tenkte å koble de sammen slik at jeg slår på alle, eller ingen. Men, mister de effekt av den grunn? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 At de koples til sammen er greit. Forutsatt at de er koplet parallelt. Men seriekopling, det er noe annet som rørene verken er beregnet for eller godkjent til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nimbuster Svart 26.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 Er sikkert helt på jordet, hvis jeg sier noe og mener noe annet. Jeg er jo ingen elektriker, selv om jeg klarer å montere opp det meste. Men, hvordan mener du jeg skal legge det opp i praksis? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 Hylite rørene leveres med ledning og jordet støpsel ferdig montert. Bare plugg dem inn på vanlig måte, ikke lag til noen kreative seriekoplinger ala juletrelys etc. hvis det var det du lurte på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
olpi Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 Du tenkte sikkert på å montere dem i serie, etter hverandre. Koble dem gjør du imidlertid på vanlig måte, en stikkontakt til hvert rør. Det blir en parallellkobling slik at hvert rør får 230V. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 26.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 Ja, jeg tenkte (uten helt å tenke...) på å koble de etter hverandre i serie. Altså, det 1. varmerører plugger jeg i støpselet, og det 2. kobler jeg sammen med den 1., og den 3. kobler jeg sammen med den 2. Blir det feil, eller tenker jeg feil her? Eller kan jeg koble f.eks. de tre jeg skal ha sammen inn i en koblingsboks, og derfra en leder til stikkontakten? Eller er det det beste/tryggeste å bruke hvert sitt støpsel å putte de inn i hver sin stikkontakt? (har ikke så mange ledige...) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 få en elektrikker til å vise deg. Alltid tryggest det Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Framtia Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 Eller kan jeg koble f.eks. de tre jeg skal ha sammen inn i en koblingsboks, og derfra en leder til stikkontakten? Du kan bruke noe sånt Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.