Brutus Startet 12.Juli.2004 Del på Facebook Startet 12.Juli.2004 Har en bekjent som fikk tak i en 1988 mod. 17 fot Skibsplast HT. Den har et skrog av den litt halvgule/beige typen som ikke er kjempepent akkurat. Ideen var å lakkere båten blå. Ville bruke vanlig billakk til dette og mente det går bra. Jeg synes det høres litt rart ut. Er engang ikke sikker på om glassfiber tåler billakk..? Eller hvordan lakken vil takle saltvann??? Så spørsmålet er om dette er noen god idé, noen som har prøvd..? Sitér dette innlegget Link to post
steiroge Svart 12.Juli.2004 Del på Facebook Svart 12.Juli.2004 Har et noen kamerater som har lakkert opp båtene sine. To brukte bengalakk og en brukte billakk. Bengalakkbåtene går nå tredje sesongen og lakken er like fin.Den som er lakkert med billakk ble lakkert i vinter ,men det ser ut til at det ikke er noe problemer med billakk heller,men bruk godt med klarlakk. Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 12.Juli.2004 Del på Facebook Svart 12.Juli.2004 kjøp lastebil lakk (polyuretan lakk) fleksibel slitesterk for plast ogoo metallo.o... topcoat er gså polyuretan lakk.....men til en helt annen pris... Sitér dette innlegget Link to post
Ronny O Svart 12.Juli.2004 Del på Facebook Svart 12.Juli.2004 Har ikke prøvd med billakk nei, men jeg har pusset opp en plastbåt tidligere. Her begynte jeg å skulle våtslipe av topcoaten. Dette var måten jeg skulle gjøre dette på ifølge butikken, og forklarte meg i detalj hvordan jeg skulle få fullført prosjektet. Etter å ha brukt en god stund på et området på ca 5 cm gikk jeg over til skrape. Og når jeg fikk lite progress i dette gikk jeg over til eksentersliper, og da begynte det hvertfall å skje noe med skroget. Etter å ha brukt maange timer for å gjøre meg ferdig med styrbord side og så ikke for meg samme prosessen pånytt kjøpte jeg en slipeskive til vinkelsliper... endte opp med at jeg fikk en kompis til å sandblåse båten. Så var det å reparere småskader i skroget, finpusset deretter og la først på Jotun primer, utvendig og innvendig. Lot dette få tørke opp før jeg begynte å smøre på med topcoat innvendig. Synes det ble et bra resultat til å være første gangen, og så fram til å begynne på yttersiden så snart det hadde tørket. Kom ned dagen etterpå og til min store forskrekkelse så jeg at topcoaten hadde boblet opp på enkelte steder og begynt å flakke av. Kunne ikke skjønne dette da jeg hadde gjort alt riktig. Ringte så butikken og forklarte de problemet, de mente først at jeg måtte ha vært slurven med å avfette før jeg la på topcoaten. Men så gikk det et lys opp for selgern, jeg hadde brukte primer først. Dette var jo helt feil, topcoaten skulle jo smøres rett på glassfiberen??? Jeg begynte å hisse meg kraftig opp, ble enig om at jeg skulle stikke innom så kunne vi diskutere dette. Som sagt så gjort og fikk erstattet alt av maling og matriell jeg hadde brukt, + at de betalte det som sandblåsningen kostet meg. Dette synes jeg var god service, så derfor handler jeg der idag også, men rådene får jeg heldigvis fra dere denne gangen Så båten ble sandblåst pånytt, fikk lagt på topcoat, primet før bunnstoff og så bunnstoff til slutt og resultatet solgte jeg året etterpå med fortjeneste. Nå har ikke denne historien noe med problemstillingen din å gjøre, men vær obs på at enkelte typer stoffer kan reagere med hverandre, selvom overflaten virker tørr. Legger du på feks ny topcoat over den gamle kan disse smelte sammen, og fargen ble kanskje ikke helt hva du hadde tenkt deg. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 12.Juli.2004 Del på Facebook Svart 12.Juli.2004 På verkstedet jeg jobber på av og til blir det brukt lastebillakk på alle båtene som blir lakket opp igjen. Dette er for det meste yrkesbåter (sjarker, skyssbåter osv) Dette holder fint. En del av båten min er også lakket med dette. Den er ikke så "tøff" som gelcoat, men den holder i massevis. Sitér dette innlegget Link to post
Reidar67 Svart 13.Juli.2004 Del på Facebook Svart 13.Juli.2004 Står oppi litt av det samme. Båten har fått et lag med en-komponent blå "traktorlakk" tilsatt litt herder. Jeg skulle gjerne sett at det var brukt to-komponentlakk i stedet. Uansett vil jeg fjerne og slipe ned denne lakken, da den ikke er all verdens pen. Men jeg er usikker på om jeg får bort alt, slik at jeg kan legge to-komponentlakk på skroget (Feks billakk). Mulig jeg holder meg til en-komponentlakk for å gjøre det enkelt. Er det noen som har tips om lakktyper/fabrikanter som holder seg godt? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.Juli.2004 Del på Facebook Svart 13.Juli.2004 Jeg ville brukt Jotun HardTop. Denne er 2-komponent og laget akkurat for plastbåt. Ta et søk i innlegg etter "Jotun HardTop" så finner du noe mer erfaringer. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Brutus Svart 13.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2004 Takker for alle gode forslag. Da har jeg fått med meg at det bør være en polyuretan-lakk helst to-komponent. Vi får kikke litt, det ble bare betalt 5000.- for båten m/motor... Men motor er en 20 hk rakkelverk av en Evinrude, som blir erstattet med en litt mindre velbrukt Yamaha 50hk. Men båten skal bare brukes til å dra ut og få opp en torsk eller to. Den er i hvertfall tett, det er motoren også... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.Juli.2004 Del på Facebook Svart 27.Juli.2004 Jeg ville brukt Jotun HardTop.Har gjort meg litt mer erfaring med HardTop: Skulle lakkere noen mindre flater og tenkte jeg skulle rulle den på for å slippe å maskere så alt for mye. Både med lakkrulle og lakkpensel ble resultatet heller begredelig, måtte pusse alt av igjen . Tror nok det var temperaturen som var for lav (12-13 grd.C) så lakken ble for tykk/seig. Har brukt HardTop med lakkpensel før og det gikk helt greit i 25 grd.C. Måtte fram med sprøytepistolen igjen og da gikk det helt fint selv om det nok hadde vært en fordel med litt høyere temperatur. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
okristi Svart 25.Mars.2015 Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Jeg skal bruke to komponent polyuretanlakk fra BT på mitt Selco prosjekt. Spent på om gråfargen fra BT blir noe tilsvarende originalfargen, men har litt grunnarbeid igjen får det blir lakkering, Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
HansH Svart 25.Mars.2015 Del på Facebook Svart 25.Mars.2015 Biltemas polyuretanlakk er i god industrikvalitet. Den produseres av Carboline i Drammen og vil gi en god finish. Kan ikke måle seg i glans, fleksibilitet og finish med de dyreste billakktypene fra f eks PPG, men for lakkering av en båt gir de likevel svært flott finish. Anbefaler uansett å legge klarlakk på toppen og deretter polere godt. Jotuns Hardtop er kanskje marginalt høyere kvalitet men knapt målbar i denne sammenhengen. Begge deler er standard polyuretanlakk av god industrikvalitet. Generelt er kombinasjonen av epoksy- og polyuretansystemer det som virker best. Man må uansett passe på at de legges med korrekte intervaller og at de ulike typene passer sammen. Tror nok forbehandling og påføring betyr mer enn hvorvidt Biltemas lakk når opp i billakk-kvalitet. NB: Utsagnet over om at man evt ikke kan/skal bruke epoksyprimer på en båt stemmer ikke. Det er heller ikke slik at man ikke skal bruke epoksyprimer under en polyuretanlakk, tvert i mot. Dersom du får bobler eller andre problemer så vil det skyldes feil i påføring mht temperatur, herding, blandingsforhold osv. Polyuretan over epoksy er aldri et problem, forutsatt korrekte overmalingsintervaller. NB, NB: Hensikten med å bruke epoksy er tre-delt: 1) skape god vedheft mot underlaget, dvs i dette tilfellet mot et glassfiberarmert polyesterskrog med gel-coat. 2) Fylle igjen små ujevnheter. 3) Skape god vedheft for top coaten i polyuretan. Epoksy egner seg godt til å bygge i tykkere lag. Polyuretan er egnet som topplakk fordi den er mer fleksibel og fordi den holder på fargen også i sollys. (Epoksy vil falme og kritte). Polyuretan skal derimot ikke legges i for tykke sjikt og skal ikke brukes for å bygge opp et helt lakksystem. Det finnes primere i polyuretan og de kan også brukes på en båt, men de har litt andre egenskaper enn en topplakk. Sitér dette innlegget Link to post
Arne_Heen Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Skal du bruke billakker så burde du ha en mykner i lakken. Men jeg ville anbefalt 2 komponent polyuretan. Da slipper du klar lakk. Bare og pusse ned med 2000 papir etter lakken er herdet. Også polere med 3M first cut. Deretter voks :-) Sitér dette innlegget Link to post
Disisel Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Hva med foliering? Såg en båt som det ble lagt på, tror dette kan bli like solid som lakk, pluss at ved skade kan man legge på nytt der skaden er. Sitér dette innlegget Link to post
SteinarBA Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Jeg har akkurat lakkert båten min med International Top-Lac.. Med ett veldig bra resultat.. Jeg våtslipte hele båten med 1800 papir,så vasket jeg alt med silikonfjerner. Tynnet lakken 10% med International tynner og lakkerte båten. Veldig fornøyd med finish.. Lakken er 1.komp å meget enkel å legge :) https://baatplassen.no/bildearkiv/29/29344/img_6388.jpg Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Steinar240: er du lakkerer av yrke? ble jo veldig bra den båten Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Det er ikke til og stikke under en stol at resultatet med sprøytelakkering gir mye bedre resultat :-) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Skal du bruke billakker så burde du ha en mykner i lakken. Men jeg ville anbefalt 2 komponent polyuretan. Da slipper du klar lakk. Bare og pusse ned med 2000 papir etter lakken er herdet. Også polere med 3M first cut. Deretter voks :-) vil det si at jeg kan våtslipe med 2000 papir på jotun topgloss som jeg har rullet på båten og få den skikkelig fin og blank? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 (redigert) Redigert Redigert 5.April.2015 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SteinarBA Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Hei AIOLOS :) Nei, jeg er ikke det, men har tatt på meg noe lakkering av båt, bil, deler osv :) Båten ble kjempefin :) Takk ! https://baatplassen.no/bildearkiv/29/29344/img_6398.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Hei. Jeg er lakkerer av yrke, og har lakkert alt i fra mobildeksler til MC, båt, bil, Lastebil, traktor og gravemaskiner. Jeg har lakkert flere båter, og alle disse har jeg brukt vanlig billakk på. alle disse går i dag, flere år etter og er like fine og blanke som de var når de ble lakkert. At "lastebillakk" er mer solid etc enn "vanlig billakk" er en myte, det er stort sett samme greia, men ofte er "billakk" en hakket dyrere variant der det er satt høyere krav til fargematch og glans. uansett er begge typer laget av samme råvarer. en del lakkfabrikker gjør ting enkelt, krav til miljøet gjør at det stadig blir strengere, og når vannbasen ble påbudt brukt til personbil- og reparasjonslakkering, så trodde mange at den gamle tynner-basen ble borte. sannheten er at den fortsatt lages som før, men de byttet emballasje, og den selges nå som industri- og lastebil-lakk. ;) en par ting er greit å ha i bakhodet. 1: unngå 1-komponents produkter, og kjør konsekvent med lakk som skal tilsettes herder! det er i 98% av tilfellene lakk med dårlig finish, og porøs/myk oppbygging, og holder dårlig på fargen. 2: Du har to hovedtyper billakk, en 2K polyurethan lakk (også kalt akryllakk) (krever ikke klarlakk), og en baselakk (tynnerbase/vannbase) som MÅ overlakkeres med klarlakk. fordelen med akryllakken er at man har fargen som "topplag" noe som gjør at man får færre sprøyteoperasjoner, og bruker mindre tid. begrensningen er at man ikke kan gå helt bananas med fargevalget (oftest kun "tette" farger) minuset er at den falmer lettere i fargen. man kan oversprøyte denne med klarlakk, og tilføre "solfaktor, som vil bevare fargen i årevis. baselakken gir mulighet til å velge litt mer farger, og man kan lakkere med metallic/perlemor farger, noe som er mer og mer vanlig på nye båter i dag. denne MÅ overlakkeres med klarlakk, da fargen kun er farge, men ikke har noen egenskap til å motstå vær/vind og påkjenninger. 3: Du kan trygt bruke billakk på båten. husk å mattslipe godt, og få det SKIKKELIG rent før sprøyting, så har du en lakk som varer i mange år! få bistand av en som har kunnskap og utstyr til jobben hvis du vil ha det skikkelig. det er dyre dråper å kaste bort om du ikke vet hva du driver med. Send meg en IM om det er noe mer du lurer på så skal jeg svare så godt jeg kan. :) Mvh Daniel Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.