Jump to content

Propellstøy? Saga315 09mod med VP D4 260 Erfaringer?


Gullfisk

Recommended Posts

Er det noen som har noen erfaring med denne kombinasjonen og en markant støy i ommerådet fra ca 1900o/min- ca 2100 o/min? Vet ikke om det er propellstøy, feil i oppretting eller noe med vannstrømmen. Synes pakkboks vibererer litt i dette turtallsommerådet, og målte temp på oljesmurt pakkboks til 74gr ved 3000 o/min(skal ikke være unormalt). Båten har vært hos forhandler for sjekk av dette(evt oppretting/balansering) pluss en flakkende rorindikator på autopilot, men de hverken så eller hørte noen av delene. Er det fordi lyden er i alle båtene? Båten skal være med en 5 blader propell(var bestilt, men har ikke sett på land).

Link to post
Share on other sites

Det er en kjent sak at båter med strak aksling ofte har områder med såkalt resonans, der svingningene i motor, propell og aksling kommer i uttakt, eller det er vel rettere å si i takt og dermed får en plutselig mye mer markante vibrasjoner/støy. Hadde selv en Viksund 850 kombi der jeg aldri ble fornøyd med vibrasjoner i enkelt turtallsområder, men der var det mye mer omfattende enn bare ellom 1900 og 2100 som jeg vurdere som et lite området hvis resten av turtallskalaen kan brukes. Vi satte på en fleksibel kobling mellom flensen på akslingen og flensen på gearet, dette gjorde det betydelig bedre, men ikke helt bra. Spesielt ble det bedre på lavere turtall og kunne kanskje hjulpet hos deg, men det kommer jo ann på blant annet hvilken utveksling du har på gearet...

 

I ettertid har jeg sett at den fleksible koblingen vi satte på er standard i Nimbus 320 og i Fairline tror jeg alle modellene har slike som standard... Hvis du ikke har slik er det en mulighet. En stor fordel med denne er at du samtidig reduserer faren for galvanisk tæring betydelig da motoren ikke lenger er "jordet" til sjøen med en slik kobling:)

 

Lykke til!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

På 1600 o/min hadde jeg noe som kanskje kan ha vært noe lignedne, lite vibrasjon, men det var som om en hørte tannhjulene i girkassen. Det ble helt borte etter at vi monterte denne koblingen... Har du prøvd på Saga-forumet?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja, men virker ikke som så mye aktivitet der. I hvertfall ikke på det. La inn i begynnelsen av månden. Det som virker litt rart, er at lyden begynner med høyest frekvens ved 1900, så blir lyden dypere når turtallet stiger, før den dør ut ved ca 2100. Alle andre turtall går det helt fint.

Link to post
Share on other sites

Skal høre med brodern idag hvis jeg husker det. Han har riktignok 240 Hk Yanmar, men drivverket (aksel etc etc) er nok det samme. Han har imidlertid 4 blads propell, ikke 5. Hvis støyen hadde vært mer "sang" så hadde det vært sannsynlig at det kom fra propellen. En del bl.a. Skewback propellere trengs ofte å slipes i bakkant av vingene for å fjerne støy av denne typen. Vibrasjoner slik du beskriver det kan være ren resonans, men kan jo også være en ubalanse i propell, aksel eller installasjonen (dårlig oppretting). Siden den opptrer kun i en begrenset turtallområde så er det nok imidlertid en liten feil, hvis noen i det hele tatt.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ønsket var at leverandør/forhandler skulle sjekke propell og oppretting, men når de ikke klarer å høre lyden, var det ingen interesse for å sjekke noe heller. Da båten ble levert tilbake, var de ikke interessert i å ta en fem minutter tur sammen med eier for å få påpekt lyden engang. Med slik service blir det litt vanskelig å få avklart hva det er.

Link to post
Share on other sites

Hei Gullfisk.

 

I følge Sagaboats i Selje skulle denne 5 bladeren lage et annet lydbilde enn 4 bladeren.

Den hadde samme desibel i støyen, men skulle være i et annet resonansområde.

Men det du beskriver høres jo ut som om det kan være en liten opprettingsfeil.

 

Ta kontakt direkte med fabrikken, og legg fram det samme du har skrevet i tråden her.

Jeg har så langt bare positive erfaringer med verftet, de strekker seg langt og har god ekspertise på båtene sine.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Har den erfaring at "innertaket" i innelukkede båter nærmest kan fungere som "trommeskinn" ved enkelte turtall/vibrasjonsområder og dermed kan det oppstå markante støyfenomener/områder. Lett å sjekke ved rett å slett å holde/presse hendene opp mot taken i "uønsket støyområde". Dette hadde enorm virkning i min Viknes - og problemet var lett å fikse ved å legge et par støyisoleringsplater m/blyinlegg oppe på "den indre takhvelvingen" inne i båten.

Link to post
Share on other sites

Dette er det som kalles kritisk turtall, og oppstår på opplagrede akslinger. Siden det er stille over og under dette turtallet trur jeg ikke på

att det er feil oppretting.

For å bli kvitt dette så må du kanskje flytte opplagringspunkete eller akselen kortes inn, eller du ungår dette turtallet. :eek:

Kanskje du kan prøve å sett på en aksellanode, er der en fra før, flytt den. Trur du må prøve deg fram.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar her.Forhandler sa på forespørsel at kanskje en lokal vp kunne høre på det. Eier har snakket med et utenforstående VP verksted, som utfra beskrivelse av lyd, hadde tro på propell. Han forsøkte da å ringe forhandler for å spørre om han skulle se på det. Han var på ferie, så de prøvde Saga direkte. Av en eller annen grunn fikk de vel det vi kaller for uhøflige svar. Forhandler ville ha båten til seg for å se på dette + noe småtteri, men som sagt, hører de ikke noe lyd, og vil heller ikke ha det påvist. Hadde de tatt seg tid til en tur sammen, så kunne det kanskje vært bekreftet som normal lyd i båten, og tvilen borte. Håpet kanskje noen kjente igjenn beskrivelsen fra tilsvarende båt i første omgang. Får prøve å ta med han som hadde tro på propellen, på en prøvetur og se om han hører bedre. :lol:

Link to post
Share on other sites

Etter kjøring til og fra forhandler, og prøvetur med utenforstående VP mann, har temperatur på pakkboks gått ned til en temperatur det går an å holde hånden på(blitt kvitt luft?). Forhandler tok kontakt, og møtte opp i hjemmehavn sammen med representant fra fabrikk, for å se /høre på ulyd igjenn. Prøvekjørte med eier, og konkluderte med at dette nok var propellstøy, så da er vel den saken ute av verden. De nevnte problemer med visning av rorutslag, er sendt videre til fabrikant, som jobber videre med denne saken. Så da ser det ut til at servicen er på det nivået man bør forvente fra en kjent norsk fabrikant, på en ny båt. :flag: Forøvrig en båt som eier er veldig fornøyd med.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...