Jump to content

Hva brukes til rengjøring av varmeveksler?


hegra

Recommended Posts

Har tatt ut rørinnsatsen i min bowman veksler. De tynne rørene er åpne innvendig, men på utsiden i alle mellomromene har det etterhvert bygget seg opp et brunlig belegg. Spørsmålet er hvilke løsemiddel jeg kan legge innsatsen i uten at det ødelegger den. Går det med saltsyre?? Det ser ut til at den er laget av messing. Det er umulig å gjøre mekanisk rent pga små mellomrom mellom røra. Sikkert vært oppe før på forumet, men spør likevel :confused:

Link to post
Share on other sites

Det går bra med kaustisk soda når du har kjølerinsatsen ute. Men vær forsiktig, både med deg selv og kjøleren. Bland en passelig mengde kaustisk soda med vann (sjekk pakningen, da jeg ikke husker blandingsforholdet) i en egnet plastbalje og legg kjøleren oppi. Følg nøye med på hva som skjer, for den blir ren på noen sekunder. Det bobler og syder, og den blir like blank og ren som ny på en kort stund.

Ikke få dette stoffet på deg selv. Det er skumle saker, men fryktelig effektivt. Bruk helst vernebriller og annet relevant verneutstyr også. :eek:

Link to post
Share on other sites

Når jeg tenker meg om så ser det vel neppe så rent inne i kjølekanaler på motor siden rørinnsatsen er såpass skitten. Tror jeg kjører systemrens på alt uten å rengjøre rørinnsats. Når det er gjort tar jeg ut innsatsen ut igjen. Det er enkelt på denne båten siden det er god plass foran motor. Da får jeg vel en pekepinn på hvor efektiv systemrensen er, og er ikke innsatsen ren da får jeg vurdere å bade den i kaustikksoda. Takker for svar :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...