Jump to content

Jotun Racing bunnstoff løsner fra Antipest


trulsant

Recommended Posts

Jeg la i sommer på Jotun Antipest i 3 lag på båten etter sliping, og 2 strøk Racing oppå der igjen.

Når jeg tok opp båten nå i går, la jeg merke til at det på ett par små steder hadde løsnet fra Antipest'en. Og når jeg spylte båten forsvant mye mer, spesielt på ene siden av båten.

Antipest'en satt fint, ingen ting av den har løsnet.

 

Noen som har noen ideer?

 

Jeg vasket ikke Antipest'en med Aceton før påføring av Racing, men det står det heller ikke noe om. Kan det være at Antipest'en har "vokset" seg når den har herdet og bør vaskes?

 

Truls

Redigert av trulsant (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har samme grunning og bunnsmurning selv. Ingen problemer. Det er muligens en fordel at antipesten ikke har herdet helt før bunnstoffet legges på..

 

 

http://www.jotun.no/jotun/product/dekorati...%20ANTIPEST.pdf

 

Her i siste avsnitt anmerkninger dukket det opp noe uventet.. :cryin:

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm...vanlig Penguin Primer mellom Antipest og Racing, er første gangen jeg leser.

Og hva er vanlig Penguin Primer? Nærmeste jeg kommer på Jotun sine sider er Vinylprimer.

 

Jeg får ta å gå på med turbodysa på høyttrykksspyleren og fjerne alt som er løst, pusse over og vaske godt, før jeg legger på nytt. Kanskje legge Vinyl-primer mellom det jeg har og nytt Racing-lag.

Eller kanskje legge ett lag Nonstop, og deretter Racing, siden dette kan legges rett på Nonstop..

Link to post
Share on other sites

http://www.jotun.no/jotun/product/dekorati...IN%20PRIMER.pdf

 

Denne er det vel de vil vi skal bruke..

 

Nesten så jeg blir litt rasende irritert,, Gjorde alt riktig trodde jeg :headbang: Så opdager man plutselig at så ikke er tilfelle. Merkelig at det skal være slik at man ikke finner dette fortalt i den vanlige produktguiden de har på butikken. Men til nå har altså intet løsnet hs meg så jeg får krysse fingrene å håpe jeg berget fordi jeg la på bunnstoffet før antipesten var blitt hard.

Link to post
Share on other sites

Den finnes ikke i utvalget lenger, men Vinyl-primer gjør, og er vel den som skal brukes da.

 

Men står under påføring, ikke i en pdf, på www.jotun.no at:

*Racing Ultraspeed krever et forseglingsstrøk Vinyl Primer utenpå en epoksyprimer for festeegenskapenes skyld. Se produktdatabladet for detaljerte instruksjoner.

 

Altså, ikke nevnt noe om Racing. Så vil i tilfelle si det er dårlig opplysninger fra Jotun.

 

Uansett irriterende å måtte ta igjen jobb og pusse og stoffe på nytt.

Link to post
Share on other sites

Dette står det om antipest i prduktguiden:

 

Antipest AntiPest er en to-komponent epoksyprimer, velegnet som grunning for epoksy- og polyuretan-systemer. Den er utviklet for å forebygge plastpest på glassfiberskrog. AntiPest kan brukes som primer for alle slags underlag og som et mellomlag for å gi ekstra heft til polyuretan eller bunnstoff utenpå epoksyprimere. Den gir sterk heft på glassfiber, aluminium, lettmetall og tre. Ideell til forebygging av plastpest og til grunning av gelcoat før påføring av bunnstoff.

 

Slipper mitt bunnstoff ifra antipesten ja så skal pinadø meg Jotun få oppleve en pest og en plage fra undertegnede. :smash::smash:

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemer med heft kan oppstå hvis en venter for lenge mellom siste lag antipest og den påfølgende stoffingen. Da vil epoxyen (antipesten) herde til et hardt skikt som gir dårlig heft mot det meste. Går det lang tid må epoxyen slipes/mattes og vaskes før påføring av bunnstoff.

Et alternativ som jeg pleier å følge er å legge på et lag bunnstoff før det siste laget med epoxy har herdet ferdig. Dette første laget med bunnstoff kan med fordel være av en annen farge enn de påfølgende. På dette viset ser en lett når bunnstoffet trenger å fornyes, og en får et svært godt heft mellom epoxy og bunnstoff.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I den brosjyren jeg hadde sto det at kun Nonstop kunne legges direkte på Antipest primeren.

Antipesten måtte heller ikke herde skikkelig før påføring av Nonstop, og denne herdetiden var selvfølgelig temperatur avhengig.

Ved den temperaturen jeg hadde måtte Nonstop smøres på etter 8 timer og innen 16 timer om jeg husker rett.

Mitt bunnstoff sitter som spikret.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jaja...

Jeg får rette en stor takk til Jotun som ikke har opplyst om dette på tilgjengelige steder, f.eks. i brosjyrer for påføring, på boksen eller på internett (sett bort fra de databladene referert til over som jeg ikke klarer å finne uten linken).

 

Har nå vært ute en tur og spylt bunnen med "turbo-dysa" til høyttrykksvaskeren, og på ene siden av båten forsvant 20-30% av stoffet, og på andre siden nesten ikke noe. (Merkelig, men sikkert mer heldig med herdetid eller noe?!?)

Det som sitter igjen sitter...så pusser bunnen glatt igjen og legger på primer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå testet heften på bunnstoffet på båten og racingen sitter som støpt fast til antipesten selv om det ikke ble påført annen grunning. :smiley: Som tidligere nevnt så berget jeg vel fordi bunnstoffet ble påført antipesten før det var blitt herdet. Men neste gang jeg skal starte fra bunnen av vil jeg nok likevell påføre en mellomgrunning som anbefalt av Jotun.

Link to post
Share on other sites

Sitter godt på ene siden av båten min også, merkelig nok.

Kan virke som vind eller noe har gjort at ene siden har herdet raskere enn den andre. Var ett lett drag i lufta da jeg la på.

 

Men det jeg synes er det dårligste av Jotun er at det ikke står noe om dette på boksen, og i tillegg står det overmålbar etter 4 timer, dog maks 3 døgn, ved 23 grader temp.

Og at litt drag i lufta skal utgjøre 2 døgn og 20 timer synes jeg er litt i overkant..

Link to post
Share on other sites

Var jeg deg ville jeg fått tak i heftet som omtaler de ulike produktene. De fleste forhandlerne/butikkene har slike. Står det ikke noe der om dette så ville keg kontaktet Jotun/forhandleren og reklamert. Så får de selv ta utgiftene og arbeidet med å rette opp "blemma".

 

Det er kort og godt ikke akseptabelt at informasjon om at det er behov for annen grunning før bunnsmurninga ikke går klart fram av produktinformasjonen i butikken. :headbang:

 

Selv har jeg aldri før hørt at det er forskjell på primer og grunning. Trodde dette var utrykk som bruktes om en annen og betød det samme.

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg aldri før hørt at det er forskjell på primer og grunning.

 

For å "si det" som Jotun sier det;

 

 

Hva er primer og grunning?

En primer skal gi heft til overflaten som skal males, mens grunning er et mellomlag mellom primeren og de ytre malingslagene (både bunnstoff og toppstrøk). De finnes både som en- og to-komponente løsninger.

 

Jotun Yachting har flere primere som kan brukes over alt på båten. Det finnes tre to-komponente og en en-komponentprimer. Forskjellen mellom dem ligger i hardheten, vanntettingsevnen, festeegenskapene i forhold til ulike underlag, beskyttelsen de gir mot korrosjon, hvor enkle de er å påføre og tørrstoffmengde / byggeegenskaper. Hva du velger vil ha betydning for malesystemets varighet på lang sikt. Alle Jotun-primere kan påføres både over og under vannlinjen (selv om Speed Undercoat ikke anbefales brukt under vann).

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...