Jump to content

Seiltur til Lofoten, planlegging!


bjoris

Recommended Posts

Det har vært i tankene i flere år å seile nordover med båt. Naturlig vendepunkt for oss er svigers i Harstad-området. Nå har vi båt som er egnet for en slik tur og vi har lagt forsiktige planer om å ta turen i 2011. I 2010 er det ikke anledning til å ta ut nok ferie.

 

Mange har gjort dette før oss og mange kjenner kysten oppover derfor kan det være fint å få tips om forventet tidsforbruk, i hvilke områder en bør ta seg ekstra god tid, tips om flotte steder for oss med små barn, naturlige dagsetapper fra sted til sted, etc. Alt er av interesse å høre om...

 

Pt er rammene 6 uker, deler av turen vil bli gjort singelhanded eller med annet mannskap enn familien og jeg ser også for meg at det med bra værmeldinger vil være aktuelt å sett til havs å seile noen døgn når familien ikke er med slik at det ikke det går for mye tid bort fra familieferien! Utfra mitt kartprogram på PCen skal det være ca 730 nmil en vei når en følger kysten og skulle en sette kurs mot Vestfjorden ved Stadt blir det ca 660 nmil. Slik jeg ser det er det mest aktuelt å bruke tiden et stykke nordover på kysten. Nærområdet sør for Stadt er et området vi heller ikke kjenner, men det kan vi lettere ta en vanlig ferie senere eller i 2010 for den sakskyld...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Denne tråden vil jeg også følge med på da vi har delvis planer om en lignende tur neste sommer. Gikk til Ålesund sommeren som var og hadde ikke lyst til å snu hjemover der. Tenkte da at neste år skal vi lenger nord dersom vi kan få nok ferie til dette. (Det er ikke helt avklart ennå.)

 

Det ligger litt bilder fra forskjellige havner opp til Ålesund på Skjæløs hjemmeside. Før Sognefjorden kan Dyngja anbefales. Koselig liten landhandel og bunkers. Før Måløy kan dere ta en avstikker til Rugsundøy. Gammel og severdig handelsplass fortsatt i drift. Etter Måløy og før Stadt er Silda en fin plass. Etter Stadt synes vi Kvamsøy var en grei plass å ligge over. God molo og fin liten sandstrand for unger der.)

Link to post
Share on other sites

Vi var der med noen venner for noen år siden, og jeg må si at det var ett flott område

Da hadde vi følgende opplegg:

1 . En guttegjeng seilte/gikk båten til Bodø, fra Bergen. Dette tok en uke

2. Vi , sammen med reder familien tok fly til Bodø

3. Seilte rundt i Lofoten 2 uker. Vi hadde ett fantastisk vær, så det ble en del stranddager. Men du bør ha min. 2 uker i dette området (etter dette reiste vi hjem) Var nesten nord til Vesterålen

4. Rederfamilien med andre par, seilte sørover. De brukte 3 uker ned igjen. De har da brukt tid noen steder, og gått lange strekk/natt andre steder. Tror de gikk non stop fra Ålesund

 

Totalt 6 uker

 

 

Dette er en stor båt, der en ikke er så avhengig av vær (over 50ft). Men jeg ville ikke ha brukt noe midre enn 6 uker på denne turen, dersom jeg hadde mine barn med. Det er en del lange strekk så du er avhengig av at barna liker mangen timer i båt, i strekk. Det blir jo raskt opp mot ett par tusen mil, med litt forflytting der oppe , samt inn og ut av fjorder etc...

 

Men dersom du sateser på f.eks 2 uker transport, uten barn, er jo du kommet langt (1 uke hver vei). Husk at det kan bli noen dager å vente på vær

Link to post
Share on other sites

Hei Bjoris!

 

Vi tok turen fra Trondheim til Harstad i sommer, og kan anbefale Kabelvåg med Lofotakvariet og Bodø med Nordlandsbadet. Kjerringøy er også interessant - som frøkna på 6 år sa - var artig å se på gamle dager.

 

For mer detaljer kan du se i tråden: Trondheim - Harstad t/r sommeren 2009.

 

Fin tur blir det uansett.

 

Briggfruen

Link to post
Share on other sites

Pass på å få til en stopp i Kristiansund og gjestehavna der. Flott beliggenhet og sentralt midt i sentrum og kun noen få minutters seilas fra leia...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Hvis dere har litt flaks med været vil dette bli en opplevelse!

Jeg legger ved et par linker hvor det kanskje kan være noen tips å finne.

 

- Først en loggbok med bilder fra seilbåten "Tyra"s tur Oslo - Lofoten T/R sist sommer.

- Så en link til en liten rapport fra en seilbåttur Lødingen - Brønnøysund, hvor jeg selv var så heldig å få være mannskap - i tilfelle du ikke har vært innom denne tråden.

 

Lykke til med planleggingen!

Link to post
Share on other sites

Takk for mange flotte linker og tips allerede, ser det kan bli tøft å vente helt til 2011 med dette prosjektet, men som noen skriver, 6 uker må til, minst og da er det ikke mulig før! Dette skal ikke bli noe stress og det skal heller ikke bli banesåret for familieseilas for all ettertid så her må det planlegges godt:)

 

Hei Bjoris!

Vi tok turen fra Trondheim til Harstad i sommer...

Fin tur blir det uansett.

Briggfruen

 

Hei Briggfruen, fin tur skal det bli og du må hilse "Briggmannen", vi studerte i lag i Bodø... Gratulerer med nybåten, drømte lenge om en slik før vi endte med seilbåt:). I kveld og til helgen skal jeg finlese alle beretningene jeg har fått tips om...;)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har en vill ide om samme turen - en gang.

Men min tanke er å bruke 2 sesonger - dvs å legge båten igjen "der oppe" et sted. Må selvsagt ordne med tilsyn og slikt men for meg/oss blir det enklere å få til da det for egen del er umulig å ta ut mer enn maks 4 uker sammenhengende sommerferie.

 

Noe å tenke på?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Synes det oppereres med svært lange tider op transportetapper. kan nevne at Jeg og en kammerat uten problemer seilte min båt fra Bergen til Bodø på tre døgn.

Det er mulig dette går. Men så vidt jeg kan se, er det ca 500NM Bergen-Bodø. På 3 døgn gir dette en snittfart på ca 7knts.

For å klare dette med en 35 foter, skal en være ekstremt heldig med vær, vind,vindretning ingen stopp osv..

 

Jeg har gått samme distanse på litt over 3 døgn, men det var Tyskland-Bergen. Og da var vi heldige med vind/vær, og ingen stopp

Link to post
Share on other sites

Det å legge igjen båten er ikke aktuelt da båten brukes så mye hele året, men jeg ser jo at det kan være bra for dem det passer for. Det er jo også muligheter for å få noen til å seile den ene veien mot gratis lån av båt f.eks, men det er ikke noe for meg som er så redd for båten:)

 

Det er nok mye mer aktuelt med lange transportetapper da jeg ser for meg at den største utfordringen med en slik tur er at det ikke skal bli kjedelig for barna. Vi ser derfor det som mest sannynlig at vi minst tar en vei uten barna ombord... Vel, vi får se hvordan det blir til slutt, det er lenge til 2011 og vi får håpe det blir anledning til noen lengre strekk i 2010 så vi får mer erfaring med den type seiling. Samtidig blir de 2 år eldre, det blir jo spesielt stor forskjell på poden som i år bare er 2 år:)

 

Kunne jo vært interessant å høre hvilke erfaringer folk har med "langtur" og barn. Ser kanskje for meg at det hadde vært bedre å tatt lengre strekk og så vært i ro ett par dager heller enn å ta 50 nmil hver dag...

 

Av oppgraderinger på båten ser jeg bare for meg radar og kanskje AIS, begge deler kunne jeg tenkt meg uansett.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei Bjoris

 

Eg har segla denne strekinga t/r to gangar, i tillegg til fleire gangar t/r Kristiansund.

 

På ein slik tur så gjer du heilt rett i å bruka minst mogeleg tid sør for Stadt. Eg vil nesten sei sør for Halten i Trøndelag.

 

Eg synest Lofoten er oppskrytt. Det er mykje (landbasert) turisme og dei veit kva deil levar av.

Td. så skryt Nusfjord av at det er landets best bevarte fiskevær, noko det ikkje er. Bremsteinen er td. mykje betre bevart.

 

Sjølv så synest eg at Helgelan er finare.

 

Mykje er avhengig av været, kva folk du treff og kva du likar.

 

Av flotte plassar kan eg nemna Halten, Træna (Sanna), Myken.

Diverre er Sklina og til dels Halten øydelagt av ferdselsforbod pga fuglefreding.

 

Me i 2007 så segla me Bodø-Tromsø-Bergen. Sørover så var det stort sett dagsseglasar utaskjærs.

Det som funka fint med barn på 1 og tre var og la dei ta ut energi på land fram til ca kl 13. Deretter ta nokre lange strekk fram til ca. midnatt.

 

Du får heilt sikkert ein fin tur. Ta gjerne kontakt per telefon om du vil ha fleire tips.

 

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefale at du tar turen via Værøy og Røst. Deretter Moskenestraumen mot Hell på Lofotodden - Eneste havna i området. Deretter ta turen på yttersida av Moskenesøya. Dette er klodens mest spektakulære kystlandskap med tusen meter høye stup rett ned i havet, avløst av viker med km-lange, kritthvite sandstrender. Ingen havner her - så været bør være bra. Området er totalt øde og ubebodd. En perle som få besøker. Ellers er det Østlofoten som har den fineste skjærgården. Absolutt Norges fineste område å ferdes i med båt. Utallige viker og strender, holmer og skjær man kan ha helt for seg selv....

Link to post
Share on other sites

Ja, det kunne vært artig å seilt over til Værøy/Røst, skal sett meg ned ved PCen og se litt på forskjellige rutevalg snart. Senja er også fristende, vi har vært både i Lofoten og Senja med bi/sykkel og syns Senja er enda flottere enn Lofoten...

 

Er på linje med deg ASK, det blir neppe brukt mye tid sør for Tr.heim på denne turen, det er et området vi kan ha "til gode".

 

Vel, vi har god tid til å studere hvilke steder og områder vi skal besøke, det er alltid kjekt å ha et "prosjekt" å se fram til og planlegge mot:)

 

Takk for mange gode tips til nå, tar gjerne mot flere...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...