Jump to content

11 000 kr for service av drev og motor - noen rimligere?

K-Woll

Recommended Posts

Hei.

Jeg trenger service på en aq 140 volvo penta og et 280 drev. Min lokale leverandør skulle ha ca 11 000 kr for denne servicen inkludert skifte av belger. Siden båt og motor er fra 1978 og verdien på båten er forholdsvis lav syntes jeg dette blir noe i meste laget å betale. Er det noen som kjenner til noen som kan tilby dette rimeligere i Oslo Akershus området?

De tar mye for ordet "service".

Du kan vel skifte anoder og smøre inn drevet med bunnstoff selv?

Formuler deg heller slik:

Hvor mye koster:

- Oljeskift på motor med filter

- Oljeskift på drev, smørepunkter

- Skifte av knutebelg på drev

- Skifte bensinfilter

Det tar maks en 1/2time å skifte olje og filter på motor, bytte belg ca 1 time.

Hvis motor virker grei ellers så trenger du strengt tatt ikke bytte plugger og slikt.

Hvis du tar den helt ut kjøper du alle delene på biltema selv og gir mannen 650.-/time for å bytte for deg :-)

Nå fikk jeg sikkert mange uvenner, hehe.

Men jeg synes synd på alle som blir utsatt for "ran" fordi verkstedene antageligvis har plenty å gjøre på denne årstiden.

På en annen side så må verkstedene overleve, men det virker ikke som de har magemål...

De tar mye for ordet "service".

...

Men jeg synes synd på alle som blir utsatt for "ran" fordi verkstedene antageligvis har plenty å gjøre på denne årstiden.

På en annen side så må verkstedene overleve, men det virker ikke som de har magemål...

Om man leser det stadige "gnålet" fra redaktøren i Båtbørsen er vel snarere problemet at de har for lite å gjøre om vinteren og avviser kunder på våren på grunn av den sesongmessige variasjonen.

Standard serviceoppdrag er vanligvis kalkulert ut fra en romslig fastpris snarere enn medgått tid.

Jeg anbefaler sterkt å følge oppfordringen om å anskaffe manual og fikse dette sjøl. Det er ikke langt unna at du får en komplett motorpakke for bortimot samme pris på finn.

Fikk en pris på nesten 40.000 for mine to KAD 300. Kjøpte for 6 lapper i deler og misbrukte en kompis i 6 timer..............og vips. Rett skal være rett, har ikke foretatt ventiljustering, men inbiller meg at jeg skal lære meg det når oppsiden er såpass skyhøy! Men jeg har respekt for at de vil ha betalt, det hadde jeg også villet! :smiley:

Man får jo en klage rett og en garanti med på kjøpet lar man et verksted gjøre jobben. Men for noen er 40000 like mye som 4000 er for meg.....

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Det som er viktig er at man er bevisst på kostnadene før man går til annskaffelse av båt. Er man vanelig lønnsmottaker som meg og ønsker å levere nøkkelen på høsten, og hente den på våren med full pakke og innendørs lagring utløser dette en regning på tett oppimot 100.000,- Alternativt kan man ha båt som hobby, missbruke gode venner, søke hjelp på fora som dette og ønske å lese seg opp på de installasjonene man har. Da slippe man unna med 10.000,- til 15.000,- og noen timers kosejobbing. :smiley:

Jeg fikk tilbud om 11500,- for service (bytte olje, filter, 1 stk impeller, sink anoder) og lagring av drev. Regningen kom på 14500,-. Jeg ble ranet og gikk over til hyggelige polakker og hyggelig pris! Delene og olje står jeg for selv: 4000,- ! (Cummins 210 HK)

<iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe>

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...