Jump to content

Blårøyk fra Yanmar 4JH3-DTHE 125 HK

Heggas

Recommended Posts

Blårøyk fra Yanmar motor

Har nett kjøpt meg ein Bella 7000 Sunmar med yanmar 4JH3-DTHE 125 Hk.Da eg fekk denne var den 10 år gammel og gått 500 timer,det kom ein rein og fin eksos fra den og den startet som ei klokka.No har eg hatt den i 2 måneder og brukt den til hummerfiske,ca 3-4 timer til dagen i 1 måned.Merker no at den ryker meir blålig røyk ved lavt turtall og att det er meir blålig røyk på marsjfart.Den er og blitt litt tregere å starte.Den bruker ikkje olje,så eg trur det er dieselen som lager denne fargen.Er det noen som har noen gode forslag til hva som gjør dette,eller hva eg bør gjøre.Om eg bør bekymre meg for dette. :confused:

Alle motorer bruker olje, og skal bruke olje. Den som sier at motoren ikke bruker olje bør finne noe bedre å si. Hvis oljenivået synker, så er det et naturlig forbruk der, men er det konstant, så blir oljen tynnet ut med uforbent diesel eller bensin avhengig av hva slags motor det er. Ville byttet olje jeg, for å se om dette bedrer seg. Gjør det ikke det så må du gå på kompresjon og topp med ventilstyringer. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Vil vel ikke ryke blått da vel :confused: Blårøyk er jo et tegn på forbrenning av olje i tillegg til diesel?

Nei egenti itte,men kan oppstå ved lav drifts temp(stadiet mellom hvit tåke og svart røyk) Mulig jeg er på jordet,men har observert dette på MCM 1.7,div VP og annleggsmaskiner. Sikkert bare jeg som var full....

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Hvordan er det med driftstemperaturen på motoren ?

Det er kaldt i vannet og hvis termostaten er litt treg, kan den gå for kaldt.

Hvis du ikke har gløding på motoren, vil jeg tro at den blir tregere og starte jo kaldere det er.

Har selv en 4JHTE som ryker litt og har tenkt til å få sjekket termostat og muligens dysespisser før den går på vannet til våren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...