Jump to content

Hvilken varmer er dette? (bilder)


Exposure

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Becker 27. I båten er det montert en varmer av et slag. Den kan ligne på en Wallas, men er ikke sikker. Noen som vet?

 

imag0009.jpg

 

imag0010.jpg

Bryterpanel på siden

 

Det går en slange ned til en tank. Tanken er tom, og jeg vet ikke hva jeg skal fylle på med. Hadde vært greit å fått den i gang nå som minusgradene er på vei...

 

Ex.

D5L

Link to post
Share on other sites

Det kan også være forløperen til Termic'en, produsert av Volvo Flygmotor under navnet Thermo 1400 og Wallas 1400. Jeg hadde en slik i forrige båt, og den ser i alle fall helt identisk ut med den du har.

 

Min var en Wallas, men denne modellen var så dårlig at Wallas egentlig var lite interessert i å levere support til den. Deler fikk jeg fra Termomarin, som fortsatt hadde noe på lager. Jeg fikset min, testet at den virket, og slo den av. Siden ble den stående ubrukt i 2-3 år til båten ble solgt igjen, og da virket den ikke lenger. Dette var i en 24 fots båt, og min erfaring var at med fire personer ombord og bruk av stearinlys til belysning så ble det rett og slett aldri så kaldt at det var behov for å bruke varmeren...

 

Redigert: Varmeren bruker lampeolje!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har selv hatt både Thermo 2500 og Thermic 2000 varmere for lampeolje, men ingen av disse har hatt bryter direkte på varmeren. Den varmeren på bildet ser veldig lik ut som disse, bortsett fra bryteren. Den lille røde "gummivorten" ved siden av utblåsingen er forresten overtemperatursikringen. Slutter varmeren å varme, er det denne du skal trykke på. Har den løst ut, vil du kjenne et svakt klikk når du trykker på den. Thermo/Wallas 1400 kjenner jeg ikke.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er en Thermo. Thermo ble produsert av en finsk fabrikk, men to eiere. Disse to eierne hadde utviklet Thermo parafinvarmere. Dessverre ble de etter noen år uenige om driften, og ble enig i å skille lag. Den ene overtok fabrikken, og den andre fikk utbetalt sin andel.

 

Den sist nevnte var hjernen bak utviklingen av Thermo. Han startet ny virksomhet og begynte å produsere Wallas. Disse hevdet han var bedre enne Thermo, da de ikke hadde Thermos svakheter, (som jeg ikke er kjent med).

 

De er veldig like i konstruksjon og glødetråd og veiker kan brukes om hverandre. Om jeg ikke huser feil så er det en asbestskive som er litt tykkere på Thermo enn på Wallas. Det er den eneste forskjell i servicesettet til varmeren.

Link to post
Share on other sites

Min var som sagt en Wallas, men i følge Termomarin samme varmer som Thermo fra tiden før Wallas begynte å lage egne varmere. Inni varmeren står det forresten at den er produsert av Volvo Flygmotor, mener jeg å huske. Uansett, noe særlig til varmer er det ikke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Inni varmeren står det forresten at den er produsert av Volvo Flygmotor, mener jeg å huske. Uansett, noe særlig til varmer er det ikke...

Jeg er ganske så uenig, i hver fall for Thermo 2500 og Thermic 2000. Dette var pålitelige varmere. Det eneste problemet var at glødetråden måtte skiftes litt for ofte. At jeg byttet min Thermic 2000 til en Eberspächer D2, var for å slippe å stadig bytte kanner med lampeolje og heller ha en varmer direkte på dieseltanken for båten. Håper inderlig at vedkommende som kjøpte min Thermic 2000 ikke blir skuffet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for hjelp til identifisering!

Fant manualen her Thermo/ Wallas 1400.

 

Fikk igang vifta idag etter å ha lagt opp nye ledninger - var brudd både her og der.

 

Problemet nå er at den bare blåser kaldt. Har lokalisert feilen til å være pumpa. Det er ikke noe sug fra slangen som går ned i tanken - brukte papirtesten. Leste på noen svenske forum at det ofte var problem med pumpa. Enten defekt membran eller irrete kontakter. Så da blir det å demontere og sjekke pumpa...

 

Ex.

D5L

Link to post
Share on other sites

Husk at du må ha silikonisolerte ledninger. Det blir varmt inni der. Min varmer var reparert med vanlig ledning en gang i tiden, og det så fælt ut inni der. Jeg snakket med Termomarin, og de sendte meg en god bunt med ledning og kabelsko. Så da byttet jeg ut alt jukset, skiftet veker og glødetråd og fikk beistet til å virke igjen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Husk at du må ha silikonisolerte ledninger. Det blir varmt inni der. Min varmer var reparert med vanlig ledning en gang i tiden, og det så fælt ut inni der. Jeg snakket med Termomarin, og de sendte meg en god bunt med ledning og kabelsko. Så da byttet jeg ut alt jukset, skiftet veker og glødetråd og fikk beistet til å virke igjen.

Takk for tipset!

Bruddene var i ledningene fram til varmeren.

 

Ex.

D5L

Link to post
Share on other sites

Glødetråden er en svakhet på disse varmerne. Om ikke forbrenningskammeret blir skikkelig rengjort ved bytte av veker og glødetråd kan sot falle ned på glødetråden, og ved neste oppstart brenner tråden av. Så skal du åpne så pass på å rengjøre kammeret skikkelig!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for hjelp til identifisering!

Fant manualen her Thermo/ Wallas 1400.

 

Fikk igang vifta idag etter å ha lagt opp nye ledninger - var brudd både her og der.

 

Problemet nå er at den bare blåser kaldt. Har lokalisert feilen til å være pumpa. Det er ikke noe sug fra slangen som går ned i tanken - brukte papirtesten. Leste på noen svenske forum at det ofte var problem med pumpa. Enten defekt membran eller irrete kontakter. Så da blir det å demontere og sjekke pumpa...

 

Ex.

Pumpemotoren er ok. Det er derimot ikke membranen. Bitteliten revne innerst ved stempelet. Så da starter jakten på ny membran...

 

Ex.

Redigert av Exposure (see edit history)

D5L

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...