Jump to content

Uttak varmtvann på Ford 2728

dakota

Recommended Posts

Eg bygde om mitt system i vår. Det var kuttet de store slangene(ca 50mm) til og fra varmeveksler, og laget stusser der av kobber/messing. Dette forsynte VVbereder, og defroster.

Grei effekt på full gass.

Nå har eg flyttet uttak til unbrakoplugg som vist på bildet, og koplet inn to VV beredere og defroster. Får kanonvarme. Nå holder det grei lunk i defroster på dorgefart også. Tidligere ble det kaldt 15sek etter eg slakka fra marsj.

God sirkulasjon nå. Og som bildet over viste, så har eg laget ein manifoil med tre kraner, slik at eg kan stenge til hvilken bereder eg vil, og øke sirkulasjon på defroster feks. Eller stenge sirkulasjon i defroster på sommerdagen :smiley:

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Eg bygde om mitt system i vår. Det var kuttet de store slangene(ca 50mm) til og fra varmeveksler, og laget stusser der av kobber/messing. Dette forsynte VVbereder, og defroster.

Grei effekt på full gass.

Nå har eg flyttet uttak til unbrakoplugg som vist på bildet, og koplet inn to VV beredere og defroster. Får kanonvarme. l hvilken bereder eg vil, og økesirkulasjon på defroster feks. Eller stenge sirkulasjon i defroster på sommerdagen :smiley:

Det var interessant, Sæbø. Du mener altså at det blir bedre varme og flow ved å bruke unbrakouttaket? Men hvor skal returslangen inn? Slangen som går fra uttaket hos meg, (se bilde) går til defroster, og retur går inn på vv bereder og derfra til en stuss ca. midt på blokka. Det gir som du sier bra varme på 1600 rpm, men blir fort kaldere på dorgefart. Hvis ditt alternativ gir vesentlig forbedring, kunne jeg tenke meg å prøve dette. :sweat: Men det kreves vel en stuss inn i unbrakouttaket, og hva har du brukt der?

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Min unbrako var :headbang: å få opp, så eg måtte bore. Så gjenge på nytt. Kjøpte en stuss på biltema som passa perfekt. Husker ikkje størrelser. Mulig 3/8"...

Da får du uttaket før thermostat, og få da varme så snart motor lager varme. Du slipper vente på thermostat skal åpne, og så skjer jo det at thermostat lukker igjenn når en senker turtal, og dermed varmeproduksjon. Gi då bedre sirkulasjon før thermostaten.

Eg har laga denne manifoil/rørstubben min og de 3 kranene, og fikk då lagt to beredere og defroster i paralell. Allt med 19mm slanger. Litt forskjellige lengder er det, men best mulig forutsetninger for at flow skal bli lik i alle 3 enheter.

Så til retur. Der fikk eg sveisa 3 stusser på 19mm inn på eit 50mm rør. Kutta slangen til vannpumpa og kopla til. Vannpumpa suger kjølt vann inn i motoren. Mange trur den pumper varmt vann ut. Retur på blokke er eg tvilende til. Dette vil nok redusere sirkulasjon uansett plassering på blokka.

Nokre vannpumper skal ha unbrakoplugg for returtilkopling, sjekk dette. Min hadde ikkje

:seeya:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Takk for svar. Jeg ser at det er en ganske omfattende jobb, så jeg gjør uansett ikke noe før til sommeren. Men som det nå er, blir vv mitt ganske fort varmt, motoren likeså. Og så lenge jeg marsjer på 7-8 knop, blåser det også varmt fra defroster. Og det var Haugen Maskin som anbefalte meg denne metoden. (Han nevnte også at unbrakoen kunne være vanskelig å få opp :headbang: ) Men kanskje din er enda bedre-------jeg får tenke på saken i løpet av vinteren :cheers::seeya:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Når jeg sammenligner bildet til Sæbø med mitt, ser det ut som det er samme uttak som er brukt. Mitt uttak står dessuten like ved siden av temp. føleren, som Gudrun har brukt-----da må det vel være riktig uttak?

Og ja, jeg er enig i at sommeren skal nytes på sjøen, :drink: men jeg gjør ikke noen forandringer nå hvis jeg ikke er 100% sikker på at resultatet blir bedre :smash:

Fikk sett på en Ford maken til min ( varmeveksleren sitter i forkant og bakkanten er tredd ned der termostathuset sitter.) Detr var det skrudd ut en umbrakoskrue på venstre side oppe på toppen. Motsatt side av temperaturgiveren. Det var 3/8 rørgjenger. Denne ble brukt som uttak. Og på venstre side av vannpumpen sitter det maken plugg som ble benyttet som retur. Han hadde da 60 grader på vannet ved sakte fart, og 82 på marsfart. Og slangene til vannvarmeren var ca 4 meter lange. Det som var viktig som han sa, var at vannvarmeren måtte ligge lavere enn toppen på varmeveksleren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...