dakota Startet 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2009 Er det noen som vet hvor en tar ut varmtvann til en bereder på en Ford 2728 med Bowman utstyr? Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Hvis den er lik som 2726 er det ut før termostat og inn på vannpumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Til venstre i bildet ser du en svart slange gå inn på toppen. Der er plassen sin, på sida av termostat-huset Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
dakota Svart 28.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Takk for svar. Skal se når jeg kommer hjem fra jobben om det er et slikt hull i blokka jeg kan få ned en slange. Men ser av bildet at jeg har varmeveksleren over der du har termostaten. Og hvis jeg må ta ut føre termostat, og tilbake på pumpe, er det da noe som må skjøtes inn på en slange? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Min har iallefall ikkje inngang på pumpe, så eg måtte få sveisa meg ein stuss på eit passe røyr, og kutte slangen inn på pumpa Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
dakota Svart 29.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Det er litt forskjell på hvor varmeveksleren sitter ser det ut som. Jeg har ikke termostat i blokka, men en løs som sitter på en slange omtrent over dynamo. Mulig det går å få til et uttak der, men ikke noe inngang ved vannpumpe for å få vannet tilbake. Rart de ikke har lagd noe ferdig på veksleren. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Mener begge slangene var koplet på i forkant babord side motor. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Her er en annen variant-----jeg har samme uttak som sæbø, men det finnes også på min 2726 en større plugg (umbraco) til venstre på bildet under termostathuset som man iflg. Haugen Maskin kan bruke. (Haugen Maskin har reparert disse motorene i 30 år.) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 (redigert) Eg bygde om mitt system i vår. Det var kuttet de store slangene(ca 50mm) til og fra varmeveksler, og laget stusser der av kobber/messing. Dette forsynte VVbereder, og defroster. Grei effekt på full gass. Nå har eg flyttet uttak til unbrakoplugg som vist på bildet, og koplet inn to VV beredere og defroster. Får kanonvarme. Nå holder det grei lunk i defroster på dorgefart også. Tidligere ble det kaldt 15sek etter eg slakka fra marsj. God sirkulasjon nå. Og som bildet over viste, så har eg laget ein manifoil med tre kraner, slik at eg kan stenge til hvilken bereder eg vil, og øke sirkulasjon på defroster feks. Eller stenge sirkulasjon i defroster på sommerdagen Redigert 29.Oktober.2009 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gudrun Svart 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Det bør brukes ventiler direkte på motoren. Ryker en slange eller noe annet kan man komme seg ut av situasjonen ved å stenge de og etterfylle vann.... 85-90 graders kjølevann kan bli vel varmt å styre med når det f.eks. er få meter til brenningene.... Tess etc. har små hendige som ikke koster allverden... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Vurderte dette. Ble ca 150 kg med kraner i båten om alle slanger skulle hatt krane i begge ender Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
omh1 Svart 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 hei Var en tur i båten nå for å ta bilder av hvordan tilkoblingen til varmtvannsberederen min er gjort. Jeg har 2728t med bowmann-enhet. Håper det er samme motor som du har? se bilder. Slangene til bereder er gule. Disse var montert når jeg kjøpte båten for noen uker siden. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Eg bygde om mitt system i vår. Det var kuttet de store slangene(ca 50mm) til og fra varmeveksler, og laget stusser der av kobber/messing. Dette forsynte VVbereder, og defroster. Grei effekt på full gass. Nå har eg flyttet uttak til unbrakoplugg som vist på bildet, og koplet inn to VV beredere og defroster. Får kanonvarme. l hvilken bereder eg vil, og økesirkulasjon på defroster feks. Eller stenge sirkulasjon i defroster på sommerdagen Det var interessant, Sæbø. Du mener altså at det blir bedre varme og flow ved å bruke unbrakouttaket? Men hvor skal returslangen inn? Slangen som går fra uttaket hos meg, (se bilde) går til defroster, og retur går inn på vv bereder og derfra til en stuss ca. midt på blokka. Det gir som du sier bra varme på 1600 rpm, men blir fort kaldere på dorgefart. Hvis ditt alternativ gir vesentlig forbedring, kunne jeg tenke meg å prøve dette. Men det kreves vel en stuss inn i unbrakouttaket, og hva har du brukt der? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Min unbrako var å få opp, så eg måtte bore. Så gjenge på nytt. Kjøpte en stuss på biltema som passa perfekt. Husker ikkje størrelser. Mulig 3/8"... Da får du uttaket før thermostat, og få da varme så snart motor lager varme. Du slipper vente på thermostat skal åpne, og så skjer jo det at thermostat lukker igjenn når en senker turtal, og dermed varmeproduksjon. Gi då bedre sirkulasjon før thermostaten. Eg har laga denne manifoil/rørstubben min og de 3 kranene, og fikk då lagt to beredere og defroster i paralell. Allt med 19mm slanger. Litt forskjellige lengder er det, men best mulig forutsetninger for at flow skal bli lik i alle 3 enheter. Så til retur. Der fikk eg sveisa 3 stusser på 19mm inn på eit 50mm rør. Kutta slangen til vannpumpa og kopla til. Vannpumpa suger kjølt vann inn i motoren. Mange trur den pumper varmt vann ut. Retur på blokke er eg tvilende til. Dette vil nok redusere sirkulasjon uansett plassering på blokka. Nokre vannpumper skal ha unbrakoplugg for returtilkopling, sjekk dette. Min hadde ikkje Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Figaro Svart 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Takk for svar. Jeg ser at det er en ganske omfattende jobb, så jeg gjør uansett ikke noe før til sommeren. Men som det nå er, blir vv mitt ganske fort varmt, motoren likeså. Og så lenge jeg marsjer på 7-8 knop, blåser det også varmt fra defroster. Og det var Haugen Maskin som anbefalte meg denne metoden. (Han nevnte også at unbrakoen kunne være vanskelig å få opp ) Men kanskje din er enda bedre-------jeg får tenke på saken i løpet av vinteren Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Gudrun Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Ved et par anledninger har jeg brukt uttaket til tempgiveren..... Satt på et T-stykke der....På Ford motorer som det er helt håpløst å komme til få løst pluggene... Måle først om det er plass.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Trur det er samme gjengestørrelsen på tempføler, så det kan gå fint Men at det er en større jobb som skal evt gjøres til sommeren......? Da skal du kose deg i båten på sjøen Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bartesam Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Skal montere inn trykkvann og bereder jeg også, men drøyer det til utpå nyåret. Har 2 Forder i båten, så en skal gå til bereder, og en skal gå til defroster Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Figaro Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Når jeg sammenligner bildet til Sæbø med mitt, ser det ut som det er samme uttak som er brukt. Mitt uttak står dessuten like ved siden av temp. føleren, som Gudrun har brukt-----da må det vel være riktig uttak? Og ja, jeg er enig i at sommeren skal nytes på sjøen, men jeg gjør ikke noen forandringer nå hvis jeg ikke er 100% sikker på at resultatet blir bedre Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
dakota Svart 30.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Fikk sett på en Ford maken til min ( varmeveksleren sitter i forkant og bakkanten er tredd ned der termostathuset sitter.) Detr var det skrudd ut en umbrakoskrue på venstre side oppe på toppen. Motsatt side av temperaturgiveren. Det var 3/8 rørgjenger. Denne ble brukt som uttak. Og på venstre side av vannpumpen sitter det maken plugg som ble benyttet som retur. Han hadde da 60 grader på vannet ved sakte fart, og 82 på marsfart. Og slangene til vannvarmeren var ca 4 meter lange. Det som var viktig som han sa, var at vannvarmeren måtte ligge lavere enn toppen på varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Sirkulerer uansett. Vannpumpa suger jo igjennom systemet Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.