Jump to content

Johnson lensepumpe som ikke virker


asmang

Recommended Posts

Har en slik lensepumpe i en båt jeg har kjøpt brukt (fra 2003). Har derfor ingen erfaring/greie på om den heltatt virker eller hvordan den skulle virke:

 

img_8867.jpgimg_8868.jpg

 

Når jeg setter strøm på herligheten skjer det ingen ting. Jeg har heller ikke kjenskap til hvordan den skal virke, og den er såpass "lukket" at jeg ser for meg at det er lett å skade den hvis jeg prøver å åpne den på feil måte.

 

Mitt spørsmål er:

Er det en nivåbryter som slår den på/av ved gitt vannstand som kan være ødelagt?

Er det andre som har åpnet/reparert slike pumper og kan gi et råd/vink?

Er det bare å vrake pumpen og kjøpe ny?

 

Dette er det jeg har funnet på nettet, men det hjelper meg ikke stort.

Redigert av asmang (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ta av dekselet i bunn ved å trykke inn de sorte leppene på siden. Sjekk om det ligger noe drit ind der, og om pumperotoren går lett rundt. Gjør den det, er det nok selve motoren det er feil ved. I så fall er den neppe noe å fikse på. Men det kan jo være så enkelt som at det ligger en pinne og sperrer for rotasjonen, eller et ledningsbrudd mellom pumpe og tilkopling er problemet. Jeg for min del er av sorten som liker å finne ut hvorfor ting er som de er, så jeg ville ha skrudd....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ta av dekselet i bunn ved å trykke inn de sorte leppene på siden. Sjekk om det ligger noe drit ind der, og om pumperotoren går lett rundt.

Jeg har demontert deksel under og også den røde kappen rundt. Alt ser forsåvidt greit ut. Det jeg da står igjen med er en kompakt sort plastsylinder som motoren sitter inne i, og det er da jeg lurer på om det er hensiktsmessig å gjøre noe mer...

Redigert av asmang (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...