Jump to content

Da er det gjort....


Divemaster

Recommended Posts

Kontrakt signert i helgen etter laaaaang prøvetur og gjennomgang av stor sjekkliste fra maskiner til bysse.

Nå eier av 45 fot, Italiensk bygget, motorbåt fra midt på 80 tallet. Typisk Italiensk 80 talls stil, tre kabiner (7 senger, inkl. mannskapskabin fremme) + salong. Båten har ny inredning (to år gammel), har fult sikkerhetssertifikat for 12 personer og har sertifikat fra inspektør som sier at den ikke har noe tegn på glassfiber pest (begge fra April 2004), . 2x rekke 6, ny+overhalt Detroit Diesel, på 325 HK hver, og 3,5KW MASE aggregat. 12, 24 og 220V. Marsjfart 18 - 21 knop og WOT 23 - 24 knop. Radar, Plotter, GPS, VHF Autopilot )2x) Jolle og redningsflåte + + + + + bysse oppe ved styreposisjonen, så god sosial layout... Trenger litt TLC, men er ellers i veldig god stand, da den har vert i opplag under tak 7 Måneder i året, og har kun en eier fra ny...

 

Kanskje ikke den fineste båten på sjøen, men har blitt min og representerer mye båt for pengene mine....

 

               Bilde

 

Tur gjennom Middelhavet og nordover starter rundt 23 Juli.... og vil fortelle mer etterhvert som ting skjer....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Det hadde virkelig vært noe å fulgt med på  :confused:

Skal forsøke å holde log, som kan berettiges her... Ruten er Salerno (Sør for Napoli, opp kysten , så mellom Korsika og Sardinia, og over til Le Gand Motte i Frankrike, hvor en "liten" lastebil venter.... Gjennom Frankrike og forhåpentligvis vill dyppes i den Engelske Kanalen innen utgangen av Juli eller første uken i August.... Deretter opp langs kysten...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Husk og få med deg mange Filtere , .....,  så er det nok mye grums i bunntankene.

Best:

gjør de rene før du drar.

4x nye filtere er ombord, samt impellere, viftereimer mm.... Ny-overhalte maskiner og full service, inkl filter bytte. Tankene er faktisk ganske rene og båten har en 100L balanse tank, slik at "gumset" faller ned i denne, som er lett å drenere...

 

Takk skal du ha....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Er det detroit eller gm motorer? 8 sylindret?

General Motors marinisert, to-takter, Detroit... Allison gear ... Rekke 6,  ...  6.9 et eller annet Liter slagvolum, 6/71 TI er modellbetegnelsen til både GM og Detroit... ikke for stressete maskiner (med 1400 timer), da de kan gi ut opp til 485 HK, men levetiden er da ganske begrenset . 6/71's ble levert mellom 250 og 485 HK avhengig av konfigurasjon av dyser (som også er individuelle drivstoffpumper), turbo og mellomkjøler...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Skal forsøke å holde log, som kan berettiges her... Ruten er Salerno (Sør for Napoli, opp kysten , så mellom Korsika og Sardinia, og over til Le Gand Motte i Frankrike, hvor en "liten" lastebil venter.... Gjennom Frankrike og forhåpentligvis vill dyppes i den Engelske Kanalen innen utgangen av Juli eller første uken i August.... Deretter opp langs kysten...

 

Først og fremst GRATULERER MED FLOTT SKUTE.....

 

MEn hvorfor lastebil????, er ikke kanalene en bedre løsning sett fra opplevelses siden....., elller er det for å spare tid?

 

Men husk leser-/ reisebrev....Det er viktig! :confused:

 

 

:smiley:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

MEn hvorfor lastebil????, er ikke kanalene en bedre løsning sett fra opplevelses siden....., elller er det for å spare tid? .....

Kanalene er ikke et alternativ.... båten er for høy til å gå under de laveste broene.... to andre alternativer er på egen kjøl (og ca 13,000 L Diesel), eller transport med skip, som er 4x dyrere. Plukker opp en retur transport som har levert en Fairline til Syd Frankrike... må kun legge ned radarbøylen (8x bolter), og ta av ror, propeller og akslinger.

 

Reisebrev vil følge.... mest sansynlig som en oppsummering..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Ved en slik anledning er det et folkekrav at du etter hvert legger ut noen flere bilder - også fra interiøret!  

Noe dårlige bilder her.... før vårrengjøringen

 

Salongen... (legges ut til dobbelseng, men skal legge teak dekk for å få vekk teppet + teak persienner i stededt for gardiner... )

Bilde

 

Byssa (under de mørke L lokkene som foldes opp for bruk som nedenfor )... som har stor vask, .... tre gassbluss + 1x plate 220V, kjøleskap(+1x ute på akterdekket ved serveringsbordet)og Ovn/mikrobølge ovn + godt med stueplass. Byssa kan også fungere som et ganske godt kartbord..

Bilde

 

Beklager rotet.....

Bilde

 

Inngang akter....hvor akterdekket er 3,6M x 3,4M og ser fremover mot styreposisjonen.

Bilde

 

Dobbel kabinen fremme ...

Bilde

 

Skal ta fler bilder etterhvert som vi får sette vårt eget preg på båten.... og når vi blir kvitt det gule teppet....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Spør, men du trenger ikke svare hvis ikke ønsker:  Hvor mye måtte du gi for den?...Avgifter inn til Norge?

Veeeeeeel .... hvordan høres  NOK600K ut ??? .... litt kreativ tenking gjør at en kan forhandle deg til en OK pris i Italia ....spesielt i sør...  .. Sjekk ut båten og finn ut hvor lenge den har vert på markedet..... ta prisforlangende og slå av x % slik at forhandlingene kan begynne ..... bli enige ... ta en teknisk sjekk + full maskin og Generator service og oljesjekk .... få detaljert prisoverslag (regn med 20% tillegg + 20% IVA ... Italeinsk MVA)... Trekk fra denne kostnaden av tidligere nevnte pris .... som da blir kontraktssummen. Som importavgifter blir kalkulert fra....(OK eieren blir gjerne ikke glad, men han har i hvertfall et mulig salg, samt han vet jo at denne kostnaden vil bli hans egen uansett.......). Da er valget ditt om du vil ta vedlikeholdet selv, eller la et verksted ta jobben. Deretter har du jo en del transportkostnader...

 

Kommer til å legge inn en skildring av erfaringene mine vedrørende kjøp av båt i Italia ved en senere anledning....

 

Båten skal ikke ligge i Norge, men kommer nok på besøk neste år....

 

Hvis båten skulle importeres til Norge, så ma du regne med 24% MVA .. NOK 144K + HK avgift NOK 132 *650 ...NOK86K

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Jeg synes den lignet litt på denne italienske yachten jeg:....Står tilsalgs på Finn, til det dobbelte av hva Divemaster har gitt :)

Nokså lik stil på overbygget, men jeg liker ikke å ha byssa nede ... blir litt usosialt liksom når alle er i salongen.... dessuten så mister du en sidekabin. Ellers så så den jo flott ut ..... Minner om en Guy Couach 12M om litt dyrere kanskje ..... men hvis jeg skulle importere min til Norge, så ville jo avgiftene og transport  +++ bragt den opp mot denne prisen .... vel kanskje et par tre NOK 100K under....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...