Jump to content

Båt set i Haugesund - Fabrikat Farsund ?

dybvad

Recommended Posts

Hallo dybvad og velkommen i dette utmerkede forum!

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår spørsmålet ditt riktig; men du er generelt interessert i sjarker som kunne ha sammenheng med Farsund på Lista? Eller er det en bestemt båt du er ute etter?

Man har stolte trebåtbyggertradisjoner på Lista og har bygget alt fra små robåter til svære skøyter. Et av de meste kjente navnene i den sammenheng er Brekneholmen og du får opp litt av hvert hvis du googler på det navnet. Borhaug er også et navn som er verdt å forsøke.

Hjemmesidene til Lista kystkultursenter kan sikkert også hjelpe deg videre.

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 2 uker senere...

Hei!

Kan det være snakk om en Larsenbåt?? en runnabout, USA inspirert båt type produsert i Farsund. HEr i distriktet, blir disse båtene omtalt som "Farsund racer". Disse båteneble laget i tre, men ifølge Jon Winges`s bok "Norske Trebåter" står det ett lite kapitel om disse båtene,der blir det opplyst at mange av disse båtene plaa belagt med plat utvendig for å la dem overleve.

Artikkel fra wikipedia: Larsen båt

Artikkel fra Båt Magasinet finner du : her

Håper dette kan være til hjelp!

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...