Jump to content

Vinterprosjekt: 5,7 L / Alpha one storservice m/oppussing motorrom

Ben Sin

Recommended Posts

Jeg fikk til slutt av gimbal ring fra transom. Måtte faktisk kappe nedre opphengsbolt for å komme til for å få boret ut splinten. Turte ikke å presse ut bolten.

Etter å ha summert det jeg trenger/ønsker å bytte er prisdifferansen opp til ny transom liten. Når det i tillegg er litt korrosjon rundt gummipakningen som tetter mot skroget var valget enkelt. Kjøpe nytt. Deler ville komme på ca 7000,- kr og ny komplett transom som inkluderer belghus, trimsylindre, gearwire, pakninger og innerplate koster ca 11000,- pluss frakt fra USA. Jeg har da trimsylindre, belghus, gimbal ring og diverse annet jeg kan selge for blodpris til andre nødne. :smiley:

Kommer til å bestille fra disse:

Perfprotech

Har aldri handlet fra USA før, så det blir jo spennende. Er det paypal som er tingen?

Har aldri handlet fra USA før, så det blir jo spennende. Er det paypal som er tingen?

Jeg har handlet en hel del fra USA. Hovedintrykket er at service og seriøsitet langt overgår norske nettbutikker. Som regel kommer delene fortere fram også :cheers:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Jeg får ikke prisen på dette til å stemme. Kan de virkelig selge dette,

2124532productimage.jpg

for 1695 dollar? Jeg blir ikke sur om det stemmer altså. :giggle:

Jeg har sendt ny mail for å få bekreftet hva som er med.

Første mailen ga dette svaret: This is the Alpha Gen 2 transom assembly which does comes complete and is specified to fit with your 1994 Gen 2 sterndrive.

Kan det tolkes på flere måter?

Har fått bekreftet enda en gang at det ikke var for godt til å være sant. Og idag fant jeg en forhandler som selger for 1395 dollar. Altså 300 dollars billigere. Deleprisene og fraktkostnaden deres er også vesentlig billigere.

Mercruiserparts.com

Har begynt å sette sammen en bestillingsliste. Begynner å bli lang. Benytter anledningen til å bytte slanger og pakninger på motoren. Forebyggende vedlikehold kaller jeg det.

Hei! Du går grundig til verks, ser jeg! Det blir greit å ha nye saker bak der. Nytt er nå nytt.

Jeg vil gjøre deg oppmerksom på en ting med "nugla". Den tappepluggen som sitter akter under drevet. Den er jo grei å ha når båten står på land og baugen litt opp for å drenere ut bunnvannet. Men jeg oppdaget at det ikke er et gjennomgående rør med plugg i enden. Det er faktisk en messingflens som er skrudd med treskruer utenpå og med gjengeplugg i. En av skruene er ikke en skrue men en messingstang som går gjennom akterspeilet og som er forbundet til jord med en leder på innsiden. (Bonding). Noen som har forsøkt å skru ut skruene i flensen har da brukket messingstanga og mistet kontiuniteten ut til flensen. Dårlig patent, spør du meg.

Det som pleier å skje er at bunnvannet blir stående inne i hullet gjennom treverket. Dersom fabrikken har slurvet med å få plastret inni der, vil vannet trekke inn i treverket (Plywoodkjernen). Flere Baylinereiere har etter mange år funnet ut at Plywooden er råtten.

Det skulle selvsagt ha vært et rør som var plastret inn der slik at vannet ikke kommer inn til treverket i hullet. Jeg har nå tettet hullet innvendig med en treplugg. Bunnvann lenser jeg med ei lita pumpe som står neders baki der.

Du har så rett så rett! Jeg skiftet også messingtappepluggen for et par år siden, og stanga, som egentlig er en lang messingskrue knakk. Så den pluggen jeg nå har der har aldri vært jordet. Det er plastet inn et rør som faktisk går helt ut til pluggen, men jeg kan aldri tenke meg at polyestersmøreren har greid å få dette 100 % tett. For å beholde nattesøvnen sånn nogenlunde, kommer jeg ikke til å studere tilstanden på treverket noe særlig nøyere. :rolleyes: Har vurdert å støpe igjen dette hullet, for det kan vel skape flere problemer med en slik gjennomføring, enn nytten ved å ha den. (har kjent litt på treet, og det virker fast og fint!)

Mercruiserparts.com

Har begynt å sette sammen en bestillingsliste. Begynner å bli lang. Benytter anledningen til å bytte slanger og pakninger på motoren. Forebyggende vedlikehold kaller jeg det.

Jeg skal også bestille en del i forbindelse med skifte av pakning på styrebolten, skifter alt mulig av pakninger og belger har planlagt å kjøpe for ca 5-7000 kroner.

Har funnet ut at Boats.net er en del billigere en Mercruiserparts.com 10-15 % billigere på de delene jeg sjekket. Har ikke sjekket så mye på fraktpriser.

Redigert av ansgar (see edit history)

Enda en link. Takk for den. Men jeg finner ikke komplette "Transom assembly" der. Og jeg har bestemt meg for å kjøpe nytt. Ellers var det veldig hyggelige priser på drev.se som du la ut link til tidligere. Antar at du kjøper den rustfrie akselen de selger? (som burde vært standard)

Antar at du kjøper den rustfrie akselen de selger? (som burde vært standard)

Jeg må nesten se tilstanden på den bolten jeg har. Det kan jo være at den er rustfri allerede.

Det jeg sitter litt å lurer på om det hadde vært en god ide å lage til grease smøring til denne pakningen. Da er sjansen mindre for at pakningen blir ødelagt senere.

Flott tråd :yesnod: Kjekt for oss med Alpha drev å få se hvordan ting ser ut. Dette bukkehornet (eksosrøret) er jo tydeligvis i støpejern...? Vi passer på å bytte manifolder og riser med ujevne mellomrom. Men hvor lenge varer bukkehornet?

Ser for meg morroa når det blåser hull i dette og havet kommer rett inn :cryin:

Bukkehornet er støpt aluminium og varer lenger enn jern. Manifolder og riser er av støpe jern og ruster

opp innvendig og tetter igjen kanalene til kjølevann på sjøvanns kjølte motorer.

Om noen trenger deler til Mercruiser GM 5.7L / Alpha1 så har jeg byttet ut to motorer.

Selger en hel ok motor og en i deler.

Østkyst, du er ikke inne på tanken å bytte til diesel når du er kommet sålangt ?

En Mercruiser 250-300 hk diesel passer rett på, samt du må bytte til Bravo transom med tilsvarende drev.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Dette blir litt uten om tråden, og ikke sikkert diesel er aktuelt for trådstarter i det hele tatt heller. Men, jeg har de siste 4-5 årene hatt båt av en hviss størrelse der de to første var med bensiner innenbords henholdsvis 330 hk og 220 hk. Den jeg nå har er med 260 hk diesel. Og drivstofføkonomiforskjellene er så formidable at jeg bare "må" ligge ut mine eksempler her i korte trekk, brukes båten litt over gjennomsnitt (50 timer?) og en har finansieringsmuligheten burde en kanskje vurdere diesel ja....:

Båt 1 bensin: 23 fot, typisk cruisingforbruk 2 liter per n.mil = 26 kr per n.mil

Båt 2 bensin: 22 fot, typisk cruisingforbruk 1,5 liter per n.mil = 19,5 kr per n.mil

Båt 3 Diesel: 26 fot, typisk crusingforbruk 1,1 liter per n.mil = 7,5 kr per n.mil

Siden det ser ut som om du setter tilbake en gammel sjøvannskjølt motor har du problemene

igang etter et par år. Risere og manifolder ruster, til slutt har du tette risere, vann blir stående i eksos

ventiler ruster fort fast, eller du får problem med kjøling og topp pakninger ryker ++

Blokken er full av rust og hindrer skikkelig kjøling.

Om du tar av termostathuset (termostaten tar de fleste ut pga dårlig kjøling) og titter ned vil du antagelig se bare rust.

Ta ihvertfall å få blokken renset f.eks. hos en bilmekaniker som har utstyret. Da vil du se om blokken

fortsatt er brukbar.

Jeg ville ihvertfall satt i en ferskvannskjølt motor for å slippe de fleste rustproblemene.

Det var med tanke på fremtiden og mindre problem at jeg nevnte diesel. Da har man i tillegg

lavere driftskostnader. Diesel lukter dritt, men jeg byttet ut to og angrer ikke.

Klart det er moro med to V8 bensin motorer, men på en 30 fots båt som jeg har blir det dyr moro.

2x50L pr time blir ca 1300,- . Da blir det ikke mange turer i løpet av sommeren annet enn "dorge" etter makrell.

Med diesel varer moroa lenger..

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Vet ikke om dette innlegget var til meg Chris284?

Hvis det var det, kan jeg berolige deg med at vår motor selvfølgelig har lukket kjøling hvor også manifolder er med i den lukkede kretsen.

Diesel/bensinregnestykket har flere fasiter. Jeg har ikke noe behov for å ta en runde til om det. Men er selvfølgelig enig i at kostnad pr. time i rent forbruk er lavere på diesel. Nå har det seg sånn at for meg er det den totale kostnaden pr. år som er viktig. Hva som står på pumpa når tanken er full plager meg derfor ikke og er kun en liten del av det totale kostnadsbilde. Noen vil binde kapital, og noen vil kose seg de årene vi har fått tildelt på denne kloden. :cheers:

Hadde bruken og behovet våres vært annerledes, hadde valget av drivstoff også kanskje vært et annet.

Det var med tanke på fremtiden og mindre problem at jeg nevnte diesel.

Nå er det ikke dette jeg hadde tenkt tråden skulle handle om, men når det først er tatt opp: Dette er vel en av hovedgrunnene mine for å ikke ha dieselmotor i båt. En gammel helmekanisk "stor" motor med beskjedent effektuttak er meget pålitelig og slitesterk. Og utrolig enkel og billig å overhale den dagen det eventuelt må gjøres. Motoren er blottet for elektronikk og sensorer som kan sette motoren helt ut av spill. Og siden jeg er allergisk mot verksteder og "mekanikere" med dianoseinstrumentet sitt er det en dårlig kombinasjon.

Og med det er jeg ferdig med dieselsporet i denne tråden. :smiley:

Arrgh. Redigeringstiden ute.

Dette:

Og siden jeg er allergisk mot verksteder og "mekanikere" med dianoseinstrumentet sitt er det en dårlig kombinasjon.
skulle vært:
Og siden jeg er allergisk mot verksteder og "mekanikere" med dianoseinstrumentet sitt er det en god kombinasjon.
Nå har det seg sånn at for meg er det den totale kostnaden pr. år som er viktig. Hva som står på pumpa når tanken er full plager meg derfor ikke og er kun en liten del av det totale kostnadsbilde. Noen vil binde kapital, og noen vil kose seg de årene vi har fått tildelt på denne kloden. :cheers:

Hadde bruken og behovet våres vært annerledes, hadde valget av drivstoff også kanskje vært et annet.

Nå er det ikke dette jeg hadde tenkt tråden skulle handle om, men når det først er tatt opp: Dette er vel en av hovedgrunnene mine for å ikke ha dieselmotor i båt. En gammel helmekanisk "stor" motor med beskjedent effektuttak er meget pålitelig og slitesterk. Og utrolig enkel og billig å overhale den dagen det eventuelt må gjøres. Motoren er blottet for elektronikk og sensorer som kan sette motoren helt ut av spill.

Det er gode argumenter du kommer med her. Når man ser hva enkelte betaler for bare service på sine moderne dieselmotorer, og i tillegg tar med hvilke driftsproblemer flere av disse motorene er beheftet med, eksempelvis Volvo Penta D3, kan regnestykket fort bli at en overdimensjonert bensinmotor er langt billligere i eie.

Da regner jeg med at det løper et dusin Floridianere og plukker varer fra hyllene sine. Vet ikke akkurat hva jeg har spart i forhold til Norge, men på de prisene jeg har sjekket ligger USA på under halv pris. Ink. norsk mva. Frakt i tillegg. Frakt havner i dette tilfellet på ca 250 dollar, og det er med Transom Assembly som både er stor og tung.

Da er det bare å vente på Julenissen.

Jeg har også vært i kjøpemodus fra junaiten, men ble overrasket da jeg fikk mail tilbake hvor jeg blir bedt om å oppgi secure id ( 3 eller 4 sifret ) kode . ( pluss tlf nr til kredittkort selskap )

Er det vanlig å oppgi sikkerhetskoden på en vanlig mail ? ( greit nok å oppgi kredittkodrt nr til nød på en https adresse,men syntes dette var rart...)

PS! Det var http://www.boatersland.com jeg handlet med...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...