Jump to content

Vinterprosjekt: 5,7 L / Alpha one storservice m/oppussing motorrom

Ben Sin

Recommended Posts

Julenissen har ikke kommet enda. De ventet på en bekreftelse fra meg på at det var ok at de doblet frakten. Den mailen må de ha glemt å sende. Og det vistes ikke på ordren min. Etter en telefonsamtale ordnet det seg. Har fortsatt ikke fått sendingsnummer, så jeg vet ikke om varene er sendt.

Det er fortsatt en snau måned til julaften.

• 2 uker senere...

Ble litt forsmak på julekvelden her idag. Hentet stoor pakke på Gardermoen. Alt levert som avtalt. Blir gøy å montere nye deler.

For tiden holder jeg på med litt "rydding" i kabler. Har flyttet startbatteri og hovedstrømsbryter (en gang til) og kan nå kaste ut hele 6 meter med batterikabel. Jeg skal også trekke ett sett til med kabler til baugpropellen, og øke kvadraten på kablene til instrumentpanel. Nå skal det bli slutt på spenningstap!

En vakker dag husker jeg sikkert å ta med kameraet i båten også...

Tidligere i tråden har tankmålergiveren på Bayliner blitt diskutert. Vår måler hopper og danser relativt ukontrollert til tider. Er det noen som vet grunnen til det? Og eventuelle tiltak for å få roet den ned?

At tankmåleren hopper og danser har sammenheng med det som ble nevnt tidligere i annen tråd. Det er slitasje som gjør at det blir dårlig kontakt mellom slepekontakten og motstanden i giveren. Jeg hadde samme problemet og demonterte føleren. Da viste det seg at slepekontakten som er et tynt metallbånd var slitt av og bare av og til fikk kontakt.

Hvis den ikke er slitt av kan det hjelpe å presse sammen kontakten ved å sette en dor i naglen og slå forsiktig.

Jeg er i gang med å skaffe ny føler hos US Boating som skulle sjekke om den kan skaffes, men har ikke fått positivt svar enda. Hvis ikke kjøper jeg ny Wema-føler med tilhørende instrument.

Får ta opp giveren og kikke litt på den da.

Det har gått mye tid til kabeltrekking de siste dagene. Har lagt ett ekstra sett kabler til baugpropellen, og laget nye kabler fra hovedstrømsbryter og batterier. Alt tar tid, men dette synes jeg er en fin kosejobb.

Verktøy til kabelskopressing:

img_5176.jpg

img_5175.jpg

• 3 uker senere...

Tenkte jeg skulle legge ut et bilde av julegaven som nå står i kjelleren og venter på bedre tider.

img_5203.jpg

Kaldt å jobbe i båten om dagen, men jeg er ferdig med å dra ekstra kabler til baugpropell og instrumentpanel. Mange små forbedringer som skal gjøres i vinter, så tiden kommer nok til å gå fort.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...