Jump to content

Hilser dere på andre i båt?

fernanda

Recommended Posts

Har praktisk talt vokst opp i båt, og der var det alltid god skikk og bruk at vi hilste på andre i båt. Holder fortsatt denne tradisjonen i hevd, men opplever stadig oftere at møtende båt enten later som de ikke ser mitt vink, og smil, eller praktisk talt ser overlegent på meg og ser ut som at de tenker noe sånt som, "jeg vil da ikke hilse på deg".......

Er dette en tradisjon som er på vei ut med alle våre nye båt venner, eller hva har skjedd???

:confused:

Båthilsen fra Fernanda.

Hei.

Selvfølgelig! Hilste en gang på Havgaaaapet også, uten å vite at det var han.  :smiley: Og nå er jeg blitt "hans venn"!  :confused:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det har nok blitt ganske mye mindre hilsing fra meg nå enn tidligere. Synes det er en god skikk men der er litt for mange som bare ser spørrende på meg når jeg hilser. Ser det litt an, skøyter, snekker og denslags hilser ofte igjen men jo høyere flybridge jo mer sannsynlig ser de på meg som om jeg skulle være en tosk.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Har opplevd det sammen som SveinHa. Tror det også har mye hvor i landet man er. Her oppe i Trondheim er vi jo så glade når vi møter andre båter at vi hilser i ren glede :confused: , Men det skjer dessverre oftere og oftere at andre båtførere ser dumt på meg når jeg vinker, Tror vi bare må fortsette å opprettholde den gode tradisjonen med hilsing så blir det "vanlig" igjen.

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Jeg er vokst opp i seilbåt, og det er da vanlig å hilse på andre SEILBÅTER som kommer nær. Likeledes motorbåter, men kan vel av og til se en annen vei når hurtige båter eller båter som lager svære bølger ikke har folkeskikk til å holde litt unna...

Motorbåter med tøff-tøff-lyd hilser jeg alltid på. Båter med tre etasjer hilser jeg nok kun på når de hilser først...  -Men så liker jeg ikke Bærumsregisterte BMW'er i trafikken heller jeg da...

Hilser på stort sett alle om de sitter i en landstedsbåt eller en større båt. MEN, seilfolket har en tendens til å ha stiv nakke når jeg hilser til lua. Selv om jeg kjører 6 nop med med min cabincruiser har seilfolket lett for å snu seg en annen vei. HVORFOR? Er vi ikke i samme båtfamilie?

Vel, vel, jeg skal ikke ta alle over en kam. Noen er veldig hyggelige. Lå å fisket like sør for Håøya på søndag. Ble nesten seilt ned av to seilbåter som krysset rett opp i snøret mitt. Jeg lå på dregg men det lot de seg ikke affisere av. men blide å hyggelige var de, så jeg tok til lua tilbake.

Tonen på sjøen er hver og en med å bestemme. Er du blid og grei og tar hensyn med hekkbølgende dine, så er dette med på å fjerne klasseskille på sjøen. For klasseskille ønsker vi oss ikke. Til det er dette for dumt.

:cool:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hilser på de vi er på 'hilse avstand' til.

Etter at vi byttet ut daykruseren med snekke (for kort tid siden) føler jeg at det er blitt mer hilsing.

Tror dette har sammenheng med både at vi holder mindre avstand nå (pga mindre hekksjø), samt at vi har bedre tid til å oppnå øyekontakt med passerende båter.

:cool:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hei.

Selvfølgelig! Hilste en gang på Havgaaaapet også, uten å vite at det var han.  :cool: Og nå er jeg blitt "hans venn"!  :headbang:

Lars H.

Hvem er HAVGAAAPET, er det en kverulant eller en noen man bør høre på.

Etter mange av hans inlegg virker det som om en person med mye erfaring.

Eller er det en som holder ap med oss???????

:cryin: :cryin: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Kan ikke se hans id. lengre på denne siten, men ofte på BM.

Er han her under et annet navn ???

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Etter at vi byttet ut daykruseren med snekke (for kort tid siden) føler jeg at det er blitt mer hilsing.

Tror dette har sammenheng med både at vi holder mindre avstand nå (pga mindre hekksjø), samt at vi har bedre tid til å oppnå øyekontakt med passerende båter.

Interessant poeng. For min del må jeg innrømme at jeg hilser litt selektivt. Folk som pløyer opp sjøen sånn at jeg må kaste meg over kaffekopp og annet løsøre før ting går i dørken, hilser jeg nødig på, om de er aldri så blide.

Hadde en sånn en opp i ripa i mai - båtføreren hadde nok mer enn nok med å sikte like forbi bauglanterna mi, men kona hans - som satt bak på badedekket - vinket strålende fornøyd...

:headbang:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...