Kjelli Svart 14.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2004 Det var et greit spørsmål som kom opp. Jeg har ikke hilst på alle, fordi jeg har vært usikker på praksis her. Jeg synes det er kjekt når folk hilser, så det prøver jeg. Men, så er problemet at jeg når har flybrigde og hekk(ans)bølger, så da er det vel ikke alle som vil hilse tilbake? Ifølge noen innlegg. Kansje at folk på flybrigde ikke hilser, fordi de ikke vil være overlegne? Alle med flybrigde må ikke skjæres over en kam, der er alle typer folk der òg. Motorsyklister har en fin praksis der, med hilsing. mvh Kjelli, som skal prøve å hilse oftere, og prøve å redusere hekk(ans)bølgene..... Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 14.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2004 Jeg tror personer her her mener folk som ikke tar hensyn. Og det har en tendens til å være folk med store og dyre båter. Men det er feil å skjære alle over en kam, det finnes alle typer folk i alle typer båter. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 14.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2004 Selvsagt hilser vi - det er jo av de tingene som gjør det hyggelig å være på sjøen! (-- reference to evil site removed --) går igjen på Båtplassen sidene til Båtmagasinet. Kan ikke se at noen har det navnet her. Han deler mye nyttig kunnskap, men kommer av og til med noen overhøvlinger som ikke hører hjemme noen steder! Mulig det er flere med samme nick der. Sånn sett er båtplassen bedre - her er du ikke på samme måte totalt annonym slik som på Båtplassen som er totalt uforpliktende. Dermed dukker det opp mye rart der spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 14.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2004 Motorsyklister har en fin praksis der, med hilsing. mvh Kjelli, som skal prøve å hilse oftere, og prøve å redusere hekk(ans)bølgene..... Harley Davidsen hilser ikke på japanske sykler........ Forøvrig prøver jeg å hilse på alle jeg møter eller som kjører forbi meg, men det er klart at jeg også har litt vondt å hilse på båter som har med seg en hekkbølge så stor som bare ...... Da er det ikke et vink jeg vil gi, men derimot et...... Forøvrig er dette en tradisjon som jeg mener vi bør fortsette med. Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Bitteliten Svart 14.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2004 Jeg hilser som oftest. Før gjorde jeg det alltid - til nesten alle - men i det siste har jeg faktisk "tatt meg selv i " å glemme det. Må skjerpe meg. Må innrømme at jeg ikke hilser på 13 åringer i 12 fots RIB med 15 hk som fosser forbi. Sitér dette innlegget Link to post
Lasse_N Svart 14.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2004 Idag har jeg prøvd å hilse på mange, med vekslende hell.... Er det bare fordi jeg har speedbåt, og de tror at jeg ikke kommer til å hilse eller? Synes det er like hyggelig å bli hilst på jeg, som mange andre. Leste i ett av innleggene over at han ikke likte Bærum-registrerte BMW'r, noe jeg også har- riktignok 15 år gammel, he, he. Bosatt i Særp er jeg og. Dessuten ligger jeg ofte i ro, med fiskesnøret uti, ta ikke alle over en kam. Derimot har jeg JAPSE motorsykkel, og tror de fleste hilser på hverandre i trafikken. At enkelte av Harley- gutta skal være så "tøffe" å unngå å hilse, sier vel litt mer om hvor latterlige det går ann å bli!Jeg MÅ jo ikke HATE Harley, selv om de HATER Japser???? Hils folkens!!! Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 15.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2004 Ja, jeg hilser med hånden til alle jeg er iøyekontakt-nærhet av. Og, da hilser de fleste tilbake. Enkelte ser litt dumt tilbake og det mener jeg forteller meg litt mer om de enn det de skulle ønske (antar at det er en som har lånt nok penger i banken og som tidligere ikke har "kjørt båt" på fjorden.. :-) Antar at de også lærer å hilse etterhvert Jeg kjører også motorsykkel (har faktisk to...) og hilser på andre motorsykler. Det har nok vært hevdet at enkelte Harley D.-kjørere ikke hilser, og det kan man enkelt forstå når man ser hvor mye det krever å kjøre en slik jernhest :-) (har selv tysk & japansk) Egentlig så praktiseres hilsingen på MC slik at de man møter hilses på, ikke de som kjører i motgående retning på en motorvei med midtskillerekkverk etc. Oversatt til båten blir det til hilsing på de du kan ha øyekontakt med, ikke de "på andre siden av fjorden"... :-) fredriksen Sitér dette innlegget Link to post
Tom J. Svart 16.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2004 Jeg hilser nesten alltid, men når det er veldig mye båter hilser jeg kun hvis jeg har øyekontakt, eller de hilser på meg . Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 18.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2004 Klart vi hilser (nesten bestandig, da bøller er unntaket). Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
hschrde Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Jeg ligger jo ofte og driver i seilbaat, blir ofte passert - og ofte med svaere hekkboelger... Hilser stort sett til alle som kommer naerme, med mindre jeg ligger helt stille og de passerer halvmeteren fra meg med like store hekkb¿lger! Kommer til aa fortsette aa hilse uansett hva enkelte skulle synes, noen ganger blir man jo oppfattet som litt rar.... Men jeg synes det er en flott tradisjon, av den typen som det ikke gjoer meg noe at andre vil synes jeg er gammeldags. Helt paa linje med flagging og knickers + vindjakke i Nordmarka! Er en av de faa skikkene her paa berget som jeg synes virkelig er positiv og sier noe om det fellesskapet man er en del av som baateier... Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Men jeg synes det er en flott tradisjon, av den typen som det ikke gjoer meg noe at andre vil synes jeg er gammeldags. Helt paa linje med flagging og knickers + vindjakke i Nordmarka! Er en av de faa skikkene her paa berget som jeg synes virkelig er positiv og sier noe om det fellesskapet man er en del av som baateier... Helt enig med deg. Synes det er koselig når man passerer hverandre og gi en hilsen. Unntatt disse med hekkbølgene da, men da får man jo ikke hilst allikevel, mere nok med å holde seg fast. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 19.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2004 Hilser på alle i båt som er innefor vinkevidde. På fredag så hadde jeg en litt artig opplevelse med motorsykkel,et japansk sedat stykke pensonist teknikk. I forfjamselsen over å møte 3 HD med førere som så ut som ikke mors beste barn hilste jeg med venstre handa ned.De 2 forreste svarte med venstre handa opp,den bakerste med langefingeren opp Lurer på om de ble stoppa jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 26.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2004 Ja, så ofte det er praktisk mulig. De aller fleste hilser igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 27.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2004 I forfjamselsen over å møte 3 HD med førere som så ut som ikke mors beste barn hilste jeg med venstre handa ned. De 2 forreste svarte med venstre handa opp, den bakerste med langefingeren opp Lurer på om de ble stoppa jeg?Dette blir vel fryktelig off topic, men hva signaliserte du egentlig når du hilste med "handa ned"? Hva betyr det på "motorsykkelspråk"? Fikk du egentlig en form for "svar på tiltale" da sistemann viste deg fingeren? Sikkert dumt spurt for innvidde, men dette med kommunikasjon, ulike signaler og tolkning av signaler er alltid like interessant ... Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 27.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2004 Hilser også på alle, men det virker som jo dyrere og større båt de du vinker til har, jo mindre sjangse er det for at de vinker tilbake.. Har samme erfaring som deg, men liker det ikke. Det virker så overlegent og arrogant synes jeg. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
PiperBill Svart 27.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2004 Det er en lignende regel med mc. MC folk hilser alltid på andre motorsyklister men ALDRI mopeder. Jeg pleie ikke å hilse på folk i gummijoller… PiperBill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 27.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2004 Alltid Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
John_Kr Svart 27.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2004 Alltid Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
bwh Svart 28.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2004 Ja, men med unntak av personer som driver med uvettig kjøring. Sitér dette innlegget Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer. Link to post
Marie Svart 31.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2004 Vi hilser også stort sett alltid hvis vi er i "hilseavstand"! Synes det er en fin skikk, og veldig hyggelig! Nå har vi solgt båten vår, og er på jakt etter ny...så det blir kanskje en stund til jeg får hilse igjen... Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 31.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2004 Hilser normalt til alle båter, uansett type,størrelse eller fremdrift. Men i år er jeg meget skuffet. Mange av manskapet hilser ikke og ser bare dumt på deg............. vilken idiot er du Lar meg ikke skremme, hilser fortsatt til alle.......................... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
OT-flyktning Svart 31.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2004 Hvis den relative hastigheten av båtene mot hverandre tillater det - ja Sitér dette innlegget Link to post
per_henry Svart 1.August.2004 Link til dette innlegget Svart 1.August.2004 Har opplevd det sammen som SveinHa. Tror det også har mye hvor i landet man er. Her oppe i Trondheim er vi jo så glade når vi møter andre båter at vi hilser i ren glede , Men det skjer dessverre oftere og oftere at andre båtførere ser dumt på meg når jeg vinker, Tror vi bare må fortsette å opprettholde den gode tradisjonen med hilsing så blir det "vanlig" igjen. Mvh Pjolter Er så enig med deg, har vært ute i 3 uker nå og nesten ingen hilste var helt nede i Molde, og det var skuffende, er det en ny trend eller er det mange nye båteiere som ikke har lært kodeksten mellom oss båteiere? Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 1.August.2004 Link til dette innlegget Svart 1.August.2004 Overraskende mange må ha store skylapper når de ferdes i båt, de ser bare rett fram. Dermed ingen respons når jeg hilser. JEg har vært litt sløv selv, men nå skal jeg prøve å gå foran med et godt eksempel. Får heller la være å bry meg om skylappfolkene Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 1.August.2004 Link til dette innlegget Svart 1.August.2004 Min erfaring er at folk i store, dyre eller hurtiggående motorbåter aldri hilser. Hilser man på dem ser de enten dumt på deg eller hilse tilbake. Seilere, snekkefolk, skøytefolk og lignende hilser! Oppdaget at den nye båten min tydeligvis er en ordentlig hilsepåbåt. Blir langt oftere hilst på enn før og hilser selvsagt tilbake. Selv hilser jeg nok ikke til alle, går liksom ikke ann å hilse på folk som farer forbi i 45 knop. Hilser på dem der jeg liker båten og/eller folkene ombord noe som stort sett innebærer de fleste som passerer meg med en fart der jeg rekker og hilse eller ikke må kaste meg over roret/autopiloten for å få hekksjøen inn gunstig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.