SeaRaymond Startet 29.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 29.Oktober.2009 Da jeg overtok min nye ubrukte båt i januar var da beste registrerte toppfart 36,3 knop, båten var da uten bunnstoff/primer. I April ble båten satt på land for priming og stoffing, etter dette ble det aldri registrert bedre toppfart en 35,5 knop, etterhvert som sommeren gikk sank naturligvis? toppfarten, først ble det vanskelig å runde 35 knop, så 34,5 knop. I august ble båten tatt på land igjen for spyling av bunn, det var litt slim under båten, og tydelig skjegggrodd på sidene (disse flatene er ikke i vann under planing). Samtidig ble luftfilter skiftet. Forventet å få tilbake toppfarten, men på veien hjem var det ikke noe mer en ca. 35 knop å hente. Dagen etter foretok jeg skifte av smørolje og smøroljefiltre, denne oljen var av samme type og skiftet tidlig vår, hadde da 150 timers bruk. Dieslefilter ble også skiftet selv om systemet viser seg å være dønn rent. (har forfilter med gjennomsiktig vannutskiller som viser dette) Dagen etter la jeg igjen avgårde på tur, da klatrert båten rett til 36,4 og 36,5 knop, jeg hadde da en tur på 22 n.mil foran meg, og jeg testet denne farten de fleste plassene gennom denne seilasen. Dagen etter skulle jeg returnere, og da fikk jeg ikke mer en 35,5 knop som maks og siden iløpet av 40 driftstimer i høst er farten aldri registrert over dette. Båten ble også spylt ren under den 15 oktober, da omtrent med samme groe som i august, men toppfarten er fortsatt maks 35-35,5 knop under de beste forhold. Vekten på båten, nivå i tanker samt last har vært meget lik under alle forhold, og båten viser lite og ingen forskjell maksfart med full dieseltank eller nærmest tom. Hva er det jeg her opplever, hadde jeg bare tilfeldigvis meget god medstrøms denne turen etter service eller hadde den "friske" oljen noe å si. Syntes det er rart at jeg uannsett aldri nådde disse tallene igjen unntatt like etter oljeskiftet og da båten var fri for bunnstoff. Andre med lignende erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EmilIA Svart 29.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2009 vet ikke mye om olje og fart, men det er vel flere faktorer som spiller inn på små endringer i fart. . .? kanskje som vind, strøm, vekt, fordeling av vekt, endringer i luft, mindre avik på gps osv. ... . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 29.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2009 Det skjønner jeg jo godt, saken er den at iløpet av 220 motortimer hittil i år, har jeg aldri vært oppi den farten jeg hadde dagen etter olje og filterskift, i fjordene der jeg ferdes kan en kanskje utfra erfaring regne med 0,5 knops strøm, noe som vil gi differanse på maksimalt 1 knop forskjell på rettningene. Men da har jeg enten stort sett seilt i motstrøms i sommer, eller så hadde oljeskiftet den gangen en betydning...? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rover Svart 29.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2009 Tvilsomt, tvilsomt...... Men, fikk du høyere turtall? Viss ikke, fikk du heller ikke høyre fart, av motoren..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trulsant Svart 29.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2009 Jeg føler det litt på bilen, at den etter oljeskift blir litt kvikkere, turbotrykket kommer raskere. Kan jo ha noe å si spesielt for turbomotorer, hvor ren olje kanskje gjør større utslag. Har sikkert også noe å si med oljekvalitet, har en en "dårligere" olje hvor additivene er "oppbrukt" mot slutten av ett oljeskift, vil en jo få påfyll av disse med ny olje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 29.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2009 Båten går fortere når det er kaldt. Kaldt vann har høyere oppdrift, kald luft gir større motoreffekt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 29.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2009 (redigert) Men kaldt vann har også vesentlig større viskositet og derav får en mer friksjon. Synes ellers at en variasjon på litt over 1 knop bør være innen feilmarginer og naturlig variasjon etter forholdene. Redigert 29.Oktober.2009 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Storø Svart 29.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2009 Det fremgår ikke om fartsmålingene er gjort med dobbeltløp, dvs at man går 180 grader på kursen slik at man eliminerer påvirkning fra strøm og vind. I øvrigt er det min erfaring at vi aldri fikk større hastighet enn den som ble målt med ustoffet bunn og kanskje med litt rester av slippmidlet fra formen på skroget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 29.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2009 Tvilsomt, tvilsomt......Men, fikk du høyere turtall? Viss ikke, fikk du heller ikke høyre fart, av motoren..... Joda, turtallet fulgte med, farten er reel (2 stk uavhengige GPS'er) Båten går fortere når det er kaldt. Kaldt vann har høyere oppdrift, kald luft gir større motoreffekt Joda, husker i gamledager med påhengsmotorer, de virket kvikkere på vinteren. Uannsett, saken er den at dette fenomenet var like etter oljeskift, altså første tur. Deretter har jeg ikke greid farten igjen, selv etter 40 timers drift, og en også har vært på samme strekning flere ganger. En kan faktisk si så mye at båten etter bunnstoffet kom på aldri var oppe i denne farten bortsett fra akkurat den turen etter service, og driftstiden totalt etter bunnstoff kom på er 170 timer, skulle tro det var noen turer i både medstrøms og motstrøms da!!! Vet godt at strøm og vind har innvirkning, men etter såpass mye bruk på disse månedene lærer man å kjenne hvor mye det spesifikt utgjør. Hastighetene jeg oppgir er den spesifikke beste farten en oppnår, og mindre forskjeller kan det være (2-3 tiendels knop) erfaringsmessigt skiller det aldri mer en 0,5 knop om en vender båten 180 grader. Om en i medstrøms holder 35,5 knop som toppfart, og strømmen er 0,5 knop, vil farten motstatt vei bli 34,5 knop ikke sant?? Da blir snittet 35 knop av de to, oppnår jeg så 36,5 knop en dag er jeg altså i 1,5 knops medstrøms, noe som burde gi 33,5 knop motsatt vei. (pokker, hvorfor prøvde jeg ikke dette) Hmmm... har vanskelig for å tro at det akkurat den dagen på det tidspunktet var 3 ganger så kraftig strøm en normalt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
0916 Svart 29.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2009 Lufttemperaturen kan variere en god del uten at vanntemperaturen endrer seg. Er det kaldt i luften gir motoren vesentlig mer effekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 29.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2009 Joda, men nå var ikke luftetmeperaturen og vanntemperaturen noe vesentlig forskjellig den 7-8 og 9 august som burde tilsi 1 hel knop høyere toppfart en det som vanligvis var å regne som høyeste toppfart.... Svaret må være usedvanlig god medstrøm, og det tilfeldigvis første tur etter olje/filterskift (og iløpet av øvrige 170 brukstimer på motor). Eller en kombinasjon av bedre effekt med ny olje og filter, samt litt mindre usedvanlig god medstrøms Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.