Jump to content

Mugg i båten, what to do?


jensemann2

Recommended Posts

Jeg har ikke brukt båten på lenge, (seilbåt) Luken har stått på gløtt og jeg har alle lufteventiler åpne. Likevel har det satt seg mugg på skottene, spesielt på treverket(teaken).

 

Har kjøpt en flaske med Sopp/algedreper (jotun) som jeg tenkte å vaske over med etter at jeg har vasket grundig med grønnsåpe.

 

Så tenkte jeg å henge opp en tøypose med salt over en bøtte, tror dere det hjelper?

 

Ps båten står på land.

Link to post
Share on other sites

Alt du der nevner vil hjelpe, men at det finnes enda bedre løsninger finnes også, såkalte fuktballer har en effekt, og jeg bruker de selv (jo flere jo bedre) Men elektriske avfuktere er nok enda bedre. Vaske mugg fra treverk er nok bra, men hva er det der som myggler? enten forurensning eller så er det treverket selv tenker jeg, og er det sistnevnte vil muggen komme tilbake, og da er kanskje trevirket fuktigt? Isåfall er det vel å få det tørket opp, rengjort og enten lakkes/males som gjelder.

Link to post
Share on other sites

Har pumpet det ut flere ganger, men det kommer tilbake.

 

Flytte slangen lenger vekk på utsida om det er samme vannet :giggle:

 

Avfuktere blir vel fortere full, og trekker muligens fukt inn i båten om ventiler er åpne?

Usikker der.... Ang vannet i kjølen. Kan det være kondensvann?

Hageslange på utsida og lommelykt inni, er vel eneste løsningen om det kommer fra utefra... :sad:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Båten står på land sier du, men det kommer inn vann. Har du over en pressenning slik at det ikke kan være vann fra oven ? Har du lekkasje i fersvannskretsen så vil jo pumpa gå innimellom så det er greit å utelukke. Ferskvannskretsen på motor er også utelukket da den er farget av frostvæska. Så da er det vel ikke mange mulighetene igjen......

Har du tilgang til strøm ville jeg lagt inn noen 40W lyspærer (arbeidslamper, varmerør e.l). Da vil du få den lille sirkulasjonen i lufta som du trenger :)

Link to post
Share on other sites

mitt tips er å kjøpe en luftavfukter, jeg trekker ut mange liter vann hver uke når det går mot høst. Den trekker ikke så mye strøm, og funker greit så lenge det er noen plussgrader i lufta. Den trekker fuktighet ut av madrasser så vel som nede ved kjølen. Jeg har selv en EBAC som har slange slik at den tømmer rett ut i utslagsvasken.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

I tillegg er det ferskvann i kjølen som jeg ikke finner ut hvor kommer fra.

 

Akkurat her ligger problemet ditt! Let fram lekkasjen din og fiks den, så slipper du mugg for ettertiden! Vask rent med såpevann, mulig du får vekk muggen med bare dette. Soppdreperen er beregnet til å påføres etter vask, og skal tørke på overflaten. Men hvordan denne funker på teakfiner vet jeg ikke, da jeg tidligere kun har brukt den utendørs....

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med "fuktslukere", elektrisk avfukter og ikke minst og olje teaken godt på høsten før opplag så treverket er mettet. Det var et år jeg glemte og olje et stykke treverk samtidig som det var en lang fuktig høst - og akkurat det stykket fikk mugg på seg.

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale Boracol på teaken.

Fikk svartsopp/mugg på teaken, penslet alt med Boracol.

Da båten tørket opp var muggen blitt hvitt pulver som kunne vaskes av med rødsprit og så oljes.

Min misstanke er at det kom fra bjerketrær som sto ved siden av båten.

Pass på å ha god luftsirkulasjon og avfukting som nevt tidligere.

Link to post
Share on other sites

Og det funker? Har kjøpt 2 stk tørrboller i dag og satt inn i båten, og lukket alle ventiler og luker. Luftfuktigheten var på 60% da jeg satte dem inn.

Når jeg fyrer opp i Pyroen en hel dag detter luftfuktigheten til ca 30% rel.

 

Blir spennende å se hvor fuktig det er i morgen eller om et par dager. Da får jeg se om disse bollene har noen effekt.

Link to post
Share on other sites

Luftfuktigheten var på 60% da jeg satte dem inn.

Når jeg fyrer opp i Pyroen en hel dag detter luftfuktigheten til ca 30% rel.

 

Selv om den relative luftfuktigheten synker, trenger ikke det å bety at mengden fuktigheten i båten din er mindre.

Varm luft kan ta opp mer fuktighet enn kald, så sørg for og sammenlign den relative luftfuktigheten når temperaturen er lik.

 

Å stenge alle luker er nok heller ikke så lurt, sørg for at båten din kan "puste".

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ser du får litt motstridene svar. Det er to måter å ungå dette på som her blandes sammen.

Skal du avfukte et rom må du lukke dette, ellers vil du hele tiden tilføre ny fuktighet fra luften utenfor.

En avfukter sørger også for å sirkulere luften i det rommet du monterer denne. Åpne alle skott luker skuffer slik at alt blir tørket ut.

Har du ikke luftavfukter må du åpne alle ventiler for å få sirkulasjons i luften.

Ved bruk av tørrball ville jeg nok åpnet ventilene da jeg ikke er sikker på om denne klare rå redusere fuktigheten tilstrkkelig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...