godthaab-
Se her har det vært litt liv
@Utnøring: Hei og velkommen til forumet! Spennende prosjekt du skal i gang med. Da har jo prosjektene våre ikke så ulik bakgrunn, begge er påbegynt siste halvdel av 80 åra, støpt i 91, og har til felles at de ennå ikke er ferdigstillt ?
Tidsplanen var mer ambisiøs når jeg satte i gang, jeg hadde en forestilling om at jeg skulle bruke et år halvannet. Til tross for mange advarsler fra omverden om at jeg kunne gange både tids- og kostnadsbudsjett med 6. Men enkelte ting kan ikke læres, de må erfares. Jeg tror det fremdeles hadde vært mulig å ferdigstille en båt mer eller mindre på tida jeg hadde tenkt, men ikke på kostnadsbudsjettet. De andre båtene som blei støpt på samme «forma» blei ferdigstillt på 1-2 år og dro på langtur.
Det tok ikke så lang tid før jeg fikk barn og livet tok en ny vending. Da blei båtprosjektet nedskalert til hobby og venteseileren blei kjøpt inn i stedet. Som Hulda så klokt skrev over her, «stress for å bli ferdig på bekostning av viktigere saker virker ødeleggende».
Skuta di ser veldig fin ut, og det virker jo som du har et mye lettere utgangspunkt for å komme fort på sjøen, ser gjerne flere bilder av den og innredning. Har en liten drøm om å sette rigg i 2020 selv, men vi får se…. ? Føyer meg inn i rekken sammen med Hulda og Framtia og gleder meg til prosjekttråden din kommer!
@Pinkvin, ja har tenkt samme tanken. Båten får fastmontert baugspryd og kutterstag. Jeg har prøvd å finne litt litteratur om dette men ikke funnet noe som er helt relevant ennå. Dette med symmetri av seilareal i forhold til båtens balansepunkt og plassering av mast virker foreløpig litt mystisk. Når du jobbet med å rigge seilskøyter @Hulda, tok dere det mest på erfaring og forholdstall og kompenserte ved behov, eller regnet dere ut dette for hver båt?