Jump to content

Hvordan installere treveisventil for septik i tank/sjø


toholthe

Recommended Posts

Vurderer å installere en ventil som denne for å kunne kjøre septikken rett ut når man er på havet. Har septiktank med elektrisk pumpe som brukes til vanlig. Spørsmålet er om jeg også må lage meg en ny skroggjennomføring, eller om det er en lur måte å koble dette på uten å gjøre det. Har vurdert å kjøpe to, men det blir jo mye mikk.

 

ventil

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøre alt via tanken? Med elektrisk tømming er det uansett fort gjort å tømme tanken før du kommer til land. Treveisventiler gir flere skjøter som kan lekke og gi lukt, og flere ting som kan svikte. Det enkle er ofte det beste...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Blir vel enten 2 stk treveisventiler, eller 2 skroggjennomføringer.

 

Generellt vil vel de fleste holde skroggjennomføringene på et minimum.

 

Hvis du oftest trasker iland, for å gjøre fra deg (utedoer etc), og dermed bruker WC mest i åpen sjø, så er vel ideèn ok.

Septiktanker med kun fall for tømming tetter seg gjerne lettere om man bare lar skroggjennomføringen stå åpen.(Men jeg ser at du har el-tømming)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Vurderer selv å montere valg for å kjøre septik rett i sjø, hva er vanligt?

 

2 stk treveisventiler - altså en for å velge ut fra toalett og en forann skroggjennomfring?

1 treveisventil og to skoggjennomføringer?

1 treveisventil og en skoggjennomføring med en Y foran?

 

Har pumpetoalett med falltank.

 

Hva er lurest? Eller er det andre forslag?

Link to post
Share on other sites

Da min båt er kjøpt i England, og da ikke hadde septiktank, monterte jeg det i vinter.

Jeg monterte treveisventil fra Trudesign. Da kan jeg velge å kjøre møkka rett i sjøen hvis f.eks. septik er tett/pumpe defekt.

Du setter bare et y-stykke på slangen rør skroggjennomføringen, men etter treveisventilen, som da tar kloakken fra klosettet, og pumpen fra septik. Dette har jeg tatt i bruk nå i disse dager, og det funker bra. Du trenger ikke to skroggjennomføringer.

Link to post
Share on other sites

Hvis man har septiktanken over vannlinjen, kan installasjonen gjøres meget enkelt. Det holder med 2 ventiler – 1 overbordventil og 1 ventil i bunnen av septiktanken. Avløpet fra dassen føres inn med en T-kobling rett inn på en slange mellom tanken og overbordventilen. Vil man ha driten rett i sjøen, stenger man ventilen i bunn av tanken og åpner overbordventilen. Vil man ha driten i tanken, stenger man oberbordventilen og åpner ventilen i bunnen av tanken. Når tanken skal tømmes i sjøen åpner man begge. Jeg kan ikke forstå at dette kan bli enklere. Jeg har i alle fall hatt det slik i 20 år (noen år med manuell do, men for det meste med elektrisk).

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Sånn er det i min båt også.

 

Dasen går til et T-stykke. Under T-stykket er det en ventil mot sjøen og over T-stykket er det en ventil mot Septiktanken.

Fordelen med en slik enkel løsning, er at man kan stenge begge ventilene samtidig under hard seiling feks.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

ikke alle forklaringene var like intuitive for meg, så jeg prøvde meg på en skisse for hvordan jeg ser for meg å løse en slik ombygging. Slik jeg forstår det har noen utelatt den ene stengeventilen (4), men for meg virker det best å ha en mulighet til å stenge for vann frem til treveisventilen. Er dette et OK opplegg?

 

treveisventil.jpg

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk ingen respons på skissen i forrige innlegg, og siden det er like før jeg starter tar jeg en ny utsjekk.

 

En fordel med dette opplegget mener jeg vil være at dersom avløpet fra septikktank tettes kan jeg pumpe i begge retninger gjennom slangen fra tank til sjø (ved å vekselvis stenge nr 3 og nr 4). Er ikke dette den beste løsningen for et slikt opplegg?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...