Jump to content

Nød-Grab bag, nær kysten, hva bør den inneholde?


mateco

Recommended Posts

Man leser i mange innlegg hvor mann og mus har måtte forlate skuta i gunnibåt pgs av brann eller vanninntrengning!

 

Jeg har nå skaffet meg en BT vanntett sjøsekk som jeg vil bruke som NØD-GRAB-BAG i tilfelle vi må forlate skuta i gummibåten i en sabla fart!!

 

Ser for meg innhold som håndhollft VHF, nødbluss, og vann !! Er det andre ting som bør vurderes++

 

Froslag til innhold mottages med takk!

 

Grab bagrn (15 ltr) sies å være vanntett og den og ment å være plassert strategisk nær utgang av cupe.

 

Da snakker jeg om ting/tang som er nødstedt bør ha i kystnært farvenn ca. 10 nm frafastland!

 

 

:sailing:

Bjøn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hvis det er nødutstyr i kystnære farvann er det hovedsaklig kommunikasjonsutstyr du trenger da hjelpen som regel ikke er langt vekke tidsmessig såsant du får formidlet dette. Det bør inneholde bærbar VHF, pyroteknisk utstyr som nødraketter og nødblyss. og kanskje røykboks for dagssignal. Vann bør være innkludert. Andre ting som bør være med er drivanker, lommelykt og kniv. Nødpeilesender er veldig bra men mulighet og kostnader gjør kansje dette vansklig.

 

Som sakt, kommunikasjon er det viktigste da hjelpen som regel er nær bare du får kontakt med omverden.

Link to post
Share on other sites

Og i tillegg, som er en av mine hjertesaker: Et lite lommespeil. Dette vil være nyttig på solrike dager når andre signaler har vansker med å konkurrere med sola. Vha speilet kan du reflektere sola mot f.eks en annen båt, og på denne måte påkalle oppmerksomhet med for eksempel signalet SOS. Slike speil er standard i flyvåpenets survival kits.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

I min har jeg (når jeg sejler alene):

 

Vand

En eller to energibar'er

Ekstra oppustelig redningsvest

Bærbar VHF

Lille nødraket-sæt (pencil-typen)

 

og

 

En lille GPS (en gammel men fungerende Garmin GPS 12) så jeg kan formidle min egen postion

 

Spejlet lyder som som god ide - det vil jeg tilføje.

 

Og selv om man sikkert kunne tænke sig mere (lille førstehjælps-sæt, kniv, fiskeudstyr, Leatherman-tool, kortspil til at slå tiden ihjel mm) så mener jeg at det bør være nok. Alt taget i betragtning...

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Har tenkt litt på dette selv, og vurderer selv å få meg en grabbag. Ser at mange anbefaler bærbar VHF. Har selv en bærbar Icom + en stasjonær radio m/DSC. Kommer jeg i nød, så trykker jeg distressknappen. Men dersom jeg ikke får tid til dette, hva da? Er jeg riktig uheldig, har jeg ikke kontakt med noen på VHF'en, da antennehøyden kan være nær vannflata, og at jeg ikke er "line-in-sight" til nærmeste stasjon....kanskje jeg er blant meterhøye bølger. slår derfor et slag for EPIRB alternativt PLB. Vet at mange er litt imot det ved kystnær trafikk (overkill), men tross alt; Det er jo i en nødsituasjon. For meg blir dette derfor ikke overkill. Men det er nå min mening da, jeg respekterer jo selvsagt at andre kan se det på andre måter....

Link to post
Share on other sites

Har til nå skaffa:

Mora kniv, ruustfri

Kompass med speil

førstehjelps pakke

Lommelykt (vanntett) med ekstra batterier

Trykk luft bærter med extra drivboks

 

I morra henter jeg pyroteknisk pakke med 2 nødbluss, 2 nød raketter (rød) samt rød røykboks.

 

Videre ser for meg vår nyinnkjøpte BT VHF med ekstra batteripakke (vil være en del av prosedyre å putte nedi sammen med loggen og sjøsportkart i aktuelt område)

 

Samt gummibåtens fotpumpe bør inngå som en naturlig del i bunnen av Grab -Bagen

 

BT grap baggen( den jeg har valgt) er 15 ltr, så det plas til mere, vil jeg tro! Skal bare merke den utvendig med båtnvavn og kallesignal.

 

Bilde følger når alt er bestemt!!

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

I min har jeg (når jeg sejler alene):

 

Vand

En eller to energibar'er

Ekstra oppustelig redningsvest

Bærbar VHF

Lille nødraket-sæt (pencil-typen)

 

 

Andy

Det lille nødrakett settet type pen er så godt som helt ubrukelig . :headbang: ..har testet et og svevetiden på en sånn er utrulig kort ..falsk trygghet er min mening om sånt leketøy :smash:

 

Greit nok til å vise posisjon når du ser hjelpen nærmer seg ellers bruk standard versjoner av raketter/nødbluss

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Påstanden om at sånne nødraketter av pen-type er leketøy tiltredes :smash:

 

De stiger i beste fall 50 m og detter nesten like fort ned igjen. Kjøp noen skikkelige fallskjermbluss. Stiger 350 meter og lyser i ca 1 minutt, med et lys som er kraftig nok til å gjøre 'natt til dag'.

Redigert av Smurf1 (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Dette var en interresant duppedings.

 

shop_spot.gif

 

Ble brukt langs Norges kyst av Tom Amundsen.

 

Denne har jeg hatt i bruk en stund no, men da til fastlandssysler. Funker veldig bra. Det å kunne sende en melding til familie om at alt er ok kan jo også vere en bra ting. Vanntett til 1 meter. Antenna på den må se himmelen for at den skal sende (være vendt rett vei).

http://www.findmespot.eu/

Link to post
Share on other sites

Ja den der "tingesen" så intressann ut !!

 

Er vel en slags håndholdt GPS!??

Men hva sender den på? Det digitale VHF frekvens eller på mobilbåndet? Trengs det et sim-kort og GSM-abonement?

 

Er det mulig å lese av posisjonen i et slags display og evt. videreformidle verbalt over VHF'en?

 

???

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Men hva sender den på? Det digitale VHF frekvens eller på mobilbåndet? Trengs det et sim-kort og GSM-abonement?

 

Er det mulig å lese av posisjonen i et slags display og evt. videreformidle verbalt over VHF'en?

 

 

:sailing:

Bjørn

 

Den sender som en GPS, på satelitt. Ikke noe kort, men et abonnement. Kan ikke lese av posisjonen. Ingenting med VHF å gjøre. Se linken i forrige mail.

Link to post
Share on other sites

Heisann igjen folkens!! :smiley:

 

Da anser jeg ”prosjekt Nød Grab Bag” som fullført og jeg takker for alle innspill i denne tråden. Her følger noen bilder og beskrivelse av innholdet, etc.

 

grvacuum.jpg

 

For at ting og tang ikke skal irre eller korrodere valgte jeg å benytte kjerringas vakuum maskin for å gjøre de tette. Kjekke greier: Putt gjenstanden i en pose, putt enden av posen i avsugnings røret og klapp igjen lokket på venstre side. Posen suges tom og ved å trykke høyre siden forsegles posen ved hjelp av en varmetråd.

 

grtett.jpg

 

Som denne reserve batteripakka for BT’s håndholdte VHF.

 

 

grpyro.jpg

 

Av pyroteknisk valgte jeg FLAK-Nødsignalpakke for kystnært område (Art.21613) som består av to røde håndbluss samt to nød raketter. I tillegg valgte jeg en røyksignal boks for bruk ved dagslys.

Denne signalpakka ble levert i en vanntett tjukk gjennomsiktig plastpose med borrelås og skikkelig kvalitet. Så ingen grunn til at det pyrotekniske trengte en slik beskyttelse da alt i utgangspunktet vil bli lagt i en vanntett bag. Røykboksen ble vakuumbehandlet og posen til fri benyttelse (Til for eksempel mobiltelefon, skrivesaker, kamera, etc.)

 

 

grutstyr.jpg

 

2 ekstra sett med batterier til VHF’en (Synes det er en stor fordel at BT’s VHF benytter vanlige AA batterier)

En liten kikkert (Har flere liggende å slenge i heimen sp hvorfor ikke??)

En rustfri Mora kniv.

Vanntett lommelykt med reserve batterier.

Vakuum pakka plasteske med fyrstikker.

Kompass med speil.

Trompet med 2 drivbokser (vakuumpakka for å unngå korrosjon) Forresten pussig at de i dag ikke kan levere drivbokser som ikke er brannfarlige?? Utpå boksen har de påskriften ”ekstrem brannfarlig”. (Får slukke røyken før knappen trykkes !!)

Sjokoladeplater, vakuumpakka 2+2.

2 ltr drikkevann fra springen (Lurer på hvor ofte vannet bør fornyes??)

2 stk folieposer til å putte kroppen nedi for å holde på varmen (Iflg. Selger; effektiv)

1 stk førstehjelps kit fra BT

 

 

grvhfbag.jpg

 

Her er BT’s håndholdte VHF som puttes i bagen når behov. Selve Bagen er merket med båtnavn og kallesignal.

 

 

grfylt.jpg

 

Sånn ser bagen ut når den er fylt med overnevnte. Målt på badevekta: ca. 7 Kg.

 

Håper at vi aldri får bruk for noenting av dette!!! (Bortsett ifra sjokoladen til kaffen når datoen utløper) :yesnod:

 

Det ble ikke plass til fotpumpa, men det får da være grenser for hvor uheldig man skulle være. Har ikke lekket noe tidligere!

 

Er det noe jeg har glemt tro??!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville også vurdert en liten håndholdt/vanntett GPS. For eksempel denne.

 

Om ikke i grabbaggen, så i jakkelommen. Utrolig greit å kunne oppgi nøyaktig posisjon over VHF når du er i trøbbel. Samtidig fungerer den med 1:50000 turkart også til nøden til navigasjon og når du går i land som flott tur-GPS. Har en sånn selv og vi bruker den mye, selv om vi har kartplotter ombord.

 

2 ltr drikkevann fra springen (Lurer på hvor ofte vannet bør fornyes??)

 

Du kan jo investere i 2 stk Farrisflasker, de er forseglet og der står dato på.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Takker for forslag!

 

Snakka med ei som jobbe for et bruskompani som sier at de har 6 mnd utløpstid på brusen. De bruker springvannet som kilde. Om de tilsetter noe vites ikke. Jeg tar sjanesen!! Bedre enn å drikke sjøvann uansett!!

 

Når det gjelder portable GPS, synes hele pakka har kosta nok. Sikkert bra når man trenger det. Men her er det jo snakk om kystnære distanser. Håper siste registrerte posisjon vil hjelpe. En del av innholdet i Grab-Bagen skal jo være med på å forkorte hendelse/redning!!

 

:sailing:

Bjørn

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Takker for forslag!

 

Snakka med ei som jobbe for et bruskompani som sier at de har 6 mnd utløpstid på brusen. De bruker springvannet som kilde. Om de tilsetter noe vites ikke. Jeg tar sjanesen!! Bedre enn å drikke sjøvann uansett!!

 

Om du drikker en mange år gammek farrisflaske på havet godtar du vel at det er lite kullsyre i den.....

 

Datostempling på brus tror jeg nemlig skyldes at de kan miste piffen...

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Når det gjelder portable GPS, synes hele pakka har kosta nok. Sikkert bra når man trenger det. Men her er det jo snakk om kystnære distanser. Håper siste registrerte posisjon vil hjelpe. En del av innholdet i Grab-Bagen skal jo være med på å forkorte hendelse/redning!!

 

Første pri. er å koste på utstyr så du blir funnet sikkert og raskt. Nødpeilesender er en fin ting, koster litt, men du kan jo da antagelig spare deg for å proviantere for 3 måneders flåtecruise ... Total helbom å utstyre grab-bag'en for maximal seigpining før man *ikke* blir funnet, for å se litt mørkt på det ...

 

Kystnære strøk er fin sovepute... er været dårlig blåser du til havs og du er fort vekk alene innenfor rekkevidden av en håndholdt vhf.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Siden vi er inne på dette igjen...

 

Batterier som legges i en grab-bag, til VHF, GPS osv, bør være ikke-oppladbare lithium-batterier. Dette er den eneste batteritypen som kan holde på ladingen i årevis, 10 år eller mer. Hvis man bruker vanlige batterier bør de byttes hvert år. Alle typer oppladbare batterier har for stor egenutlading til at de egner seg i en grab-bag.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

:giggle:

Saken er omtalt under nyheter men her ser en viktigheten av nødsignaler. Både VHF og Nødraketter kunne hjulpet denne havaristen på et tidligere tidspunkt og det er nok kun tilfeldigheter som gjorde at han til slutt ble oppdaget av Normand Draupne!

 

Dette viser kun at det er galskap å legge til sjøs uten rett utstyrt båt. Med det mener jeg rigg og seil :smiley:

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...