rm84
Herlig å lese en tråd fra 2003! Her kommer en fortelling fra en som kjøpte båt i fjor.
Båten tas ut av opplag, selvsagt vil ikke batteriet som har sittet inni hele vinteren virke selv om det er hovedbryter. Dette er en innenbordsmotor med drev, og vi får opp drevet med en liten booster siden drevet er nede under opplag. Kommer meg inni, får hektet på de to slangene fra hvv. blokka og eksosen og satt inn bunnproppen. Klar til å sjøsette, får den i vannet og ny tur med booster for å starte - kanskje batteriet kommer seg hvis jeg kjører litt. Båten står på tomgang en halvtime mens vi får hengeren over på bilen vår, får på lys og pakker stropper osv. Jeg og søs hopper inn i båten og skal kjøre 25 minutter til marinaen innerst i fjorden. Alle instrumenter viser ok.
Båten går lett i plan, vi tar en liten swoop for å vinke adjø til opplagsmannen og hans kamerat, og til onkel som kjører bil med henger tilbake. Jeg kjører på stødig gass innover fjorden og vi føler oss som verdens kuleste med båååååt og greier, nå skal det bli vannski og greier!
Omtrent halvveis kjenner jeg at det går litt tyngre for motoren. Hm. Alt var da i orden. Oljetrykk, temperatur, turtall, fart, spenning... temperatur? Shit! Den er blitt på det laveste! Faen! Snur meg og der - teppet ved panseret er vått, oi oi oi! Skrur ned gassen men lar den stå i gir og får opp panseret. Å i helsike det var mye damp og vann, vannspruten står jo ut av motorrommet! Tør ikke skru av motor for tenk om batteriet er føkka, da får vi aldri start igjen, da får jeg ikke kjørt lensepumpe, da går vi ned! Lensepumpe!!! På med lensepumpe, ser over vestene, vurderer avstanden til land .. sikkert svømbart. Søs ringer pappa og gir en kort rapport, «bror ser stressa ut, ikke bra. Greit, kom dere til Ugle, der er det en med traktor.» Vi tøffer mot fjellskrenten ved Ugle og ser en grusstrand, ligger og ser an. Kjøre opp på grunn eller??? Det er jo ikke olje i vannet, oljetrykket er bra, er blokka sprekt hvis jeg har oljetrykk? Hvorfor har jeg ikke kjølevanntemp?
Båten lenser vannet raskere enn den tar inn. Vi har vester. Folk vet hvor vi er... nei, vi drar inn til Loen.
Søs sitter og titter baki om det kommer mere vann eller ser greit ut, jeg kjører. Kommer inn til marinaen og får lagt til i en stor bås, en som garantert holder båten flytende uansett hvor lite vanntett den nå var blitt, med drevet inn fester vi den med alt tau som er for hånden.
Motoren går fortsatt på tomgang. Fattern er ved marinaen og tar oss imot, forteller at ofte så er det sånne frostsikringsplugger i bånn av blokka i tilfelle man slurver med vinteropplagringen. Der kan det jo komme inn vann, sjekk med fingeren ...
Vannet som fosser ut av blokka er til min store overraskelse ikke kokende varmt lenger, det er faktisk helt ok å ha hånda nedi. Finner kilden til alt vannet, er ikke det en slangenippel? Hvorfor er det en løs slangenippel der og hvorfor er den blå slangen som jeg festet etter alle kunstens regler øverst nå kommet løs nederst?
Snapper på slangen på nippelen, tar den ut oppe og ser en fin jevn vannstrøm ut av toppen, fester den igjen. Lufter den andre slangen også. Lenser båten tom for vann og tar en runde på fjorden for å sjekke at alt er i orden. Joda, og til og med kjølevannstemperaturen er normal nå!
Moralen er: luft slangen så ikke det blir en stående bølge, den kan forsterke trykk fra vibrasjoner. Ta ut batteriet ved vinteropplag. Gjør klar for sjøsetting i ro og mak, ikke med 6 stk. rundt deg på et nytt sted.
Lærte litt om båt og en haug om meg selv på denne korte turen. Og jeg er mektig imponert over søs som tok dette med den aller største ro.