Jump to content

Knute til skjøte på Rullefokka

Jonny

Recommended Posts

Hvis du har ett langt skjøte som er festet i genoaen på midten, kan du bruke en åttetallsløkke. Lages ved å først slå et 8-tallsstikk, så trer du skjøtet gjennom ringen i seilet, tilslutt følger du 8-tallet hele veien rundt (så du får et "dobbelt" 8-tall)

Det vanlige er allikevel pålestikk.

8-tallsløkke er også fin (den eneste riktige) å bruke hvis du skal heises opp i masta. Løkka skal da rundt klatreselen eller en båtmannsstol. Husk at sjakler ikke er laget for å løfte kjøtt, uansett hva det står på dem av SWL!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hei*

Har kjøpt meg nytt skjøte til rullefokka, hvilken knute er den beste til dette?

Mvh Jonny

Hei Jonny,

Det finnes kun en knute   -   og den kan ikke brukes til formålet  :headbang:

Alt annet er knoper og stikk, og pælestikket er som andre har nevnt "standardstikket" for feste av skjøtet.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Må man ha to delt skjøte for å bruke pålestikket da????

Ja. Den enden du trer "rundt treet og ned i dammen igjen" dvs den du enden du "knyter" med, skal ikke belastes. Da trekker du hele pålestikket skjevt/vrir det. Det vil på en måte sitte fast da også, men det er ikke lenger et pålestikk. Og du ville jo vite hva som var det *riktige* stikket å bruke. :eek:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jaja, da kutter jeg det i to, er ikke verre det  :cool:

Det er slett ikke nødvendig Jonny, du kan bruke den enkle metoden som Reidar beskriver i #6, da har du riktignok ikke et pålestikk, men et lerkehode   -  som helt sikkert gjør samme nytten i dette tilfellet.

... og fokkeskjøtene dine er fortsatt et sammenhengende tau....

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det er slett ikke nødvendig Jonny, du kan bruke den enkle metoden som Reidar beskriver i #6, da har du riktignok ikke et pålestikk, men et lerkehode - som helt sikkert gjør samme nytten i dette tilfellet.

... og fokkeskjøtene dine er fortsatt et sammenhengende tau....

mvh

Poseidon

Lerkehode ! Hurra! Da lærte jeg noe nytt i dag. Jeg ante ikke at denne "løkka" hadde navn en gang jeg. :cheers:

Ikke kapp skjøtet ditt. Bruk "lerkehode", det er lett å løse, og er optimalt i lett vind. Hurtigsjakler og store knuter (spesielt når vått) er tunge, og ikke idéelt i lett vind. -Men så har jeg stort sett alltid seilt, uansett om det er nesten vindstille da...

http://www.foto.vg.no/show_image_stream.ph...=527&dy=379

Reidar67 til rors i yngre dager

Link til erfaringsdatabasen:

https://baatplassen.no/i/baatdb.pl?db=defau...w_records=S%F8k

Ombord hos meg gjelder:

- Det skal brukes pålestikk, og kun pålestikk, Da kan det skiftes til tyngre/lettere skjøte, og bytte genuaskinne mens seilet står.

- Det skal alldri under noen omstendighet brukes Wichardsjakler eller andre hurtigsjakler. Åpner en slik seg, er det rene drapsvåpenet.

Store Norske Kullseilingskompani.

- Det skal brukes pålestikk, og kun pålestikk, Da kan det skiftes til tyngre/lettere skjøte, og bytte genuaskinne mens seilet står.

Ubetinget enig! :seeya:

Andre varianter vil før eller siden gi problemer når belastningen på skjøtene blir stor. Pålestikk fungerer under alle forhold. :cheers:

Jag anvender oxo pålstek til Genuan !

vad anvender ni til Spinnaker/Gennaker ?   (har en känsla att många anvender 'hurtigshakler der!)

Til spinnaker er det kun pålestikk som gjelder. Hurtigsjakler er tunge! Må du slippe spinnakeren, så slipp skjøtet. -Eller kapp det hvis det sitter fast...

Ubetinget enig! :flag:

Andre varianter vil før eller siden gi problemer når belastningen på skjøtene blir stor. Pålestikk fungerer under alle forhold. :smiley:

Pålestikk fungerer under alle forhold, og er et utmerket valg!  Men har man et helt skjøte er nok lerkehode like sterkt, og ennå lett å løse. -Og for regattaseileren noen gram lettere!

Ombord hos meg gjelder:

- Det skal alldri under noen omstendighet brukes Wichardsjakler eller andre hurtigsjakler. Åpner en slik seg, er det rene drapsvåpenet.

Har ingen problemer med å bytte genoaskinne mens seilet står når jeg bruker lerkehode. Det er bare å dra over skjøtet fra andre siden, tre det i nye skinna, og stramme inn. Så kaster du det andre skjøtet over til motsatt side.

Stort sett har jeg latt skjøtet følge duken. Lett duk = lett skjøte. Tyngre duk = grøvre skjøte. Men har du behov for å bytte til et annet skjøte underveis, er det enklere med pålestikk. Jeg har ikke hatt det behovet, da jeg da oftest også bytter seil.

Sjakler er fy ja!

• 1 måned senere...

Med fare for å provosere. Åttetallsstikk eller lerkestikk er suverent når en benytter et langt skjøte. Sverger selv til pålestikk til det meste annet, men akkurat i hjørnet av genoaen sitter det et åttetallstikk. Har opplevd at pålestikket løsnet ved overhendig vær og seilet blafret ukontrollert, og det er ikke en opplevelse jeg ønsker igjen. åttetallsknopen er trang å lirke opp men den lar seg løsne. Vil ellers påstå at med de nyere svært glatte tautypene er åttetallsknop alltid aktuell, den benyttes jo mye bla. innen fjellklatring.

8 tallknop benyttes til fjellklatring primært siden det er meget lett å se om den er knyttet korrekt eller ei. En tabbe her får raskt litt konsekvernser. Tro meg: den knuten sjekker du skikkelig innen du bruker den....  :wink:  Til fjellklatring benyttes 8 tall knopen dobbelt, dvs man returnerer tampen tilbake gjenom hele i '8 tallet" - dette ønsker du ikke å gjøre på et genuaskjøte. Prøv å åpne en 8 tallsknop på et skjøte f.eks. fra en 34 m2 genua som er blitt vått og er strammet inn med en 46 winch i 10 m/s (std. størrelser på mindre havseilere, f.eks. en Willing 31)

Dessuten: Du finner ikke tau til fjellklatring på seilbåt og vice-versa..., de er så forskjellige som det er mulig å bli ...

Derimot er en enkel 8 tallsknop en fin ting å benytte på f.eks. tynne lettværs-skjøter på spinnaker - her bruker man ikke klips/carabinkroker. Knuten er meget rask å lage og kan enkelt kan settes med en svært liten bukt. I tillegg er den liten slik at den veier lite om den blir våt, noe som kan være greit i lite vind med spinnaker.

Dessuten: Løsner et pålestikk er det satt feil, ofte for løst og med for liten tamp. Løsner det likevell så sett pålestikket dobbelt (2 "bukter") , det løsner aldri!, men er fremdeles lett å løse opp .....  

Uansett er det bare jo bare å slå/jibbe et øyeblikk og sette skjøtet på igjen korrekt på le skjøte...  :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...