Jump to content

Knute til skjøte på Rullefokka

Jonny

Recommended Posts

Ja, ha da var det åttetallsknopen, sjekk flg url:

http://www.netknots.com/assets/images/fig8f.gif

ellers vil jeg fortsatt hevde at åttetallsknop på midten av et langt skjøte, trer tauet gjennom skjøtehjørnet  og slår knopen med dobbelt tau, er et utmerket stikk på et rulleforseil. Dette om du stort sett seiler med det samme fokk hele tiden. Om en bytter seil er det andre aspekter ved dette, da jeg skal være den første til å innrømme at åttetallsknopen trenger hjelp av noen friske gloser for å åpne når den har satt seg.

:wink:

DDu finner ikke tau til fjellklatring på seilbåt og vice-versa..., de er så forskjellige som det er mulig å bli ......

På min seilbåt finner du klatretau, til fortøyning...!!Helt suverent synes jeg, høy styrke i forhold til dim. og god elastisitet (som gjør at man sover behagelig om natten)

mvh

Barsk II :lol::wink::lol:

8-tallsløkke er også fin (den eneste riktige) å bruke hvis du skal heises opp i masta. Løkka skal da rundt klatreselen eller en båtmannsstol. Husk at sjakler ikke er laget for å løfte kjøtt, uansett hva det står på dem av SWL!

Hva mener du med at sjakler ikke er beregnet for å brukes når man må opp i masta, tipper de fleste bruker det.

På min seilbåt finner du klatretau, til fortøyning...!!Helt suverent synes jeg, høy styrke i forhold til dim. og god elastisitet (som gjør at man sover behagelig om natten)

mvh

Barsk II :lol::cheers::lol:

OK... det kan det jo faktisk brukes til :yesnod:  Men salt og sol er ikke bra for et klatretau, så da er det lurt å følge litt med etterhvert.

Hva mener du med at sjakler ikke er beregnet for å brukes når man må opp i masta, tipper de fleste bruker det.

Du kan ikke se på sjakkelen at den snart ryker. Da er det dumt om du er 10-15 meter over dekk! Sjakler og annet utstyr beregnet til dette er av en helt annen kvalitet. Dette er hva jeg har hørt av fjellklatrere, og jeg har ikke noe behov for å sjekke om de tar feil.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Du kan ikke se på sjakkelen at den snart ryker. Da er det dumt om du er 10-15 meter over dekk! Sjakler og annet utstyr beregnet til dette er av en helt annen kvalitet. Dette er hva jeg har hørt av fjellklatrere, og jeg har ikke noe behov for å sjekke om de tar feil.

Et viktig redskap for å komme opp i boretårnet på en borerigg er ridebelte, dette blir brukt daglig overalt i nordsjøen. En godkjent sjakkel, med bolt og mutter med splint er det som brukes for å feste personen til beltet. På en seilbåt hvor en ikke henger oppe så lenge går det fint med en sjakkel uten mutter, bare en passer på at den har tilstrekkelig SWL.

Vil ikke kverulere, men å anbefale folk å eksprimentere med knuter framfor å bruke sjakkel til dette syns jeg er dårlig sikkerhet !

sjakkel eller ikke!

noe man definitivt ikke skall bruke ner man skikker folk til väders er

sådana fall som man har hurtigsjakkel på, typ spinakker fall

eller spinnakerbomupphal der man bare drar i ett litet snöre så löser sjakkeln ur!

(men det er ju ganske självklart!)

:cheers:

S/Y Gunga Din

Et viktig redskap for å komme opp i boretårnet på en borerigg er ridebelte, dette blir brukt daglig overalt i nordsjøen. En godkjent sjakkel, med bolt og mutter med splint er det som brukes for å feste personen til beltet. På en seilbåt hvor en ikke henger oppe så lenge går det fint med en sjakkel uten mutter, bare en passer på at den har tilstrekkelig SWL.

Vil ikke kverulere, men å anbefale folk å eksprimentere med knuter framfor å bruke sjakkel til dette syns jeg er dårlig sikkerhet !

For det første: En 8-tallsløkke er ikke å eksperimentere med knuter!

En redpin sjakkel med mutter og splint kan du selvfølgelig bruke, men det er ikke det du har på en seilbåt. Der kommer sjaklene fra ymse kilder, og du har ikke nødvendigvis kontroll på SWL på hver enkelt (kanskje DU har det, men de fleste har ikke, meg selv inkludert) En kamerat av meg fikk brudd i sjakkelen på fokkefallet. Fokka tas ned etter hver tur, og han får dermed en visuell sjekk av sjakkelen hver gang fokka heises. Allikevel kom det som et sjokk da den en dag gikk tvert av.

Hvor lenge man henger oppe i masta er vel uinteressant, sjakkelen har jo vært i bruk lenge før du henger i den. Du kan selvfølgelig regne på sannsynligheter, men det trenger du ikke hvis du bruker en 8-tallsløkke.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

For det første: En 8-tallsløkke er ikke å eksperimentere med knuter!

En redpin sjakkel med mutter og splint kan du selvfølgelig bruke, men det er ikke det du har på en seilbåt. Der kommer sjaklene fra ymse kilder, og du har ikke nødvendigvis kontroll på SWL på hver enkelt (kanskje DU har det, men de fleste har ikke, meg selv inkludert) En kamerat av meg fikk brudd i sjakkelen på fokkefallet. Fokka tas ned etter hver tur, og han får dermed en visuell sjekk av sjakkelen hver gang fokka heises. Allikevel kom det som et sjokk da den en dag gikk tvert av.

Hvor lenge man henger oppe i masta er vel uinteressant, sjakkelen har jo vært i bruk lenge før du henger i den. Du kan selvfølgelig regne på sannsynligheter, men det trenger du ikke hvis du bruker en 8-tallsløkke.

Når jeg nevnte at man ikke nødvendighvis ikke trengte mutter og splint i sjakkelen så var det ikke på grunn av at jeg er redd for at sjakkelen skal ryke, har opplevd at bolt uten mutter har skrudd seg ut hvis man er i bevegelse over tid.

Nå er jo dette belyst så det er jo ikke noe å krangle om. Selv har jeg alltid brukt og vil fortsette å bruke sjakkel som førstevalg. Hvorfor ikke kjøpe en skikkelig sjakkel med mutter og splint og feste den på båtsmannstolen, så er man helgardert !

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...