Jump to content

Lakkering av treinteriør i båt

beveren

Recommended Posts

Epifanes teaklakk er bra. Eventuelt Owatrol Edelolje, den ser ut som lakk når den er gjennomherdet. Vær forsiktig med slipingen, teklaget er svært tynt og lett å slipe seg gjennom. Det mest egnede er egentlig å skrape det rent ned en sikling, som er en flat metallplate med skarpe kanter. Fås i jernvarehandler til en rimelig pris.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis du skal pusse instrumentbrettet bør du ikke bruke maskin, da du er gjennom overflaten på et blunk. Puss lett for hånd. Hvis du sliper mellom lakklagene (eller edeloljen) bør du bruke svært finkornet våtslipepapir dynket i rødsprit. Dette dunster fort bort slik at treet ikke reiser seg. Personlig foretrekker jeg edelolje som påføres med polerfille som ikke loer (polerpapir). Da går du bare over hver vår med litt olje på filla, så er det ship shape igjen.

Glem sikling! - da er du ikke ferdig før neste påske!!!

Etter å ha renovert xx antall båter er mitt klare råd - lag ny plate, du har jo malen!

Da slipper du sliping m.v. Må du kjøpe ei hel plate kan jeg sende deg en "bete" dersom du betaler portoen.

Bare oppgi mål så hjelper jeg til. Mitt klare råd er beis først med mahognybeis nr. 703 og bruk deretter Rylard lakk. Ved å beise først falmer den ikke så fort og du får en "dypere" glød når lakken kommer på.

Har tidligere brukt Epifanes, men den holder ikke over tid. Det er flere enn meg som har den erfaringen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...