Keiko Startet 13.Juli.2004 Del på Facebook Startet 13.Juli.2004 Hei Har fått (kjøpt) båt med en Yamaha F80. Båten er en Yamarin 5200 som får den astronomiske farten av 33kn. Men det som jeg lurer på er turtallet på motoren ved full gass? Instruksjonsboka sier mellom 5000 og 6000 o/min som jeg synes virker ganske omtrentlig. Jeg vil tro at det er stor forskjell på en propell som motoren klarer å dra 5000 o/min og en som gir 6000 o/min.. Min motor går 5800 o/min med full tank litt last og to personer..... Men om jeg drar av litt gass, så forsvinner mye av brølet i fra forgasserene men turtallet minker ikke. Er det en for lett propell?? Klarer ikke motoren å få mere enn 5800 o/min?? Egentlig ikke noe stort problem, men kan man få noen flere kn . så.. Sitér dette innlegget Link to post
D Thomas Svart 17.Mars.2006 Del på Facebook Svart 17.Mars.2006 Hei! Tviler på om du får så mye mer fart. Har for tiden lik båt men nå med en 100hk. Før satt det en 75 hk på hekken. Hadde vel ca. 31-33 knop på maks fart. Nå med 100 hk nærmer jeg meg 40 knop men da begynner skroget å si stopp. 5800 er et ganske ok turtall syntes jeg. Hva syntes du forresten om båtens sjøegenskaper? Syntes den hopper litt for lett etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Mars.2006 Del på Facebook Svart 17.Mars.2006 (redigert) Mener den skal ha maks 6000 på fullt. Det anbefales oftest at man velger en propell som ligger så nær toppturtallet som mulig med lett båt, så har man litt å gå på. Om du da ligger på 5800 med 2 pers, litt last + full tank så høres ikke det så dumt ut. D Thomas, de vanlige 2-takterne til Yamaha har 5500 som anbefalt turtall, stemmer det at Pro modellen skal ha litt høyere turtall? Forresten, ang sjøegenskaper: er bra fornøyd med sjøegenskapene på min 5940, men den blir ganske butt i baugen når jeg har sjøen imot. Da er det bare å slakke opp for ikke å riste fyllingene ut av tennene. Redigert 17.Mars.2006 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
D Thomas Svart 21.Mars.2006 Del på Facebook Svart 21.Mars.2006 Ivar: Pro V skal vel ligge på rundt 5500-6000. 5940 er noe lenger og tyngre så jeg tror nok den er litt mer stabil i sjøen. 5200 er noe butt så i grov sjø er det ikke rare farten man kan ha. Til sammneligning er feks ibizan en del mer stabil samt at skroget er bygget for fart. Dag Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.