Jump to content

Båtmagasinets bruktbåt test - Summer Family


Speedy

Recommended Posts

Så fikk jeg endelig til en test av den kjente og kjære Nordan Summer Family.

 

MIN båt er svært positivt omtalt i Båtmagasinets utgave november 2009.

 

Hadde et hyggelig møte med journalisten i høst hvor målet var å få til en bruktbåt test av akkurat denne båttypen.

Anbefaler alle nyskjerrige på denne båten om å lese reportasjen.

 

Har selv vært på leting etter konkrete tester gjort av "nøytrale" personer ang båttypen men den eneste testen jeg fant for Summer Family er tilbake fra 1993.

I forhold til dagens båter er det også greit å få en oppdatert vurdering av en gammel traver bygget i Evje på 80 og 90 tallet.

 

God lesning! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Leste testen fordi jeg har en slik selv. Ser at du har et velholdt eksemplar. Jeg sjekker fra tid til annen disse båtene på Finn.no og ser på bilder. Det er interesant å se hvor mange forskjellige løsninger det er gjort på innredninger, noen etterligninger etter de fabrikkbygde, noen bygget om etter eget hode. Men slik blir det vel med båter som i hovedsak er levert som halvfabrikat.

Link to post
Share on other sites

Det jeg liker aller aller best med Summer Family, er de lange deilige hekkbølgene den lager. De godt motoriserte er nesten på Baltic nivå. Så å nå igjen en slik en gir gode løft. :yesnod:

 

Men seriøst. Har flere venner med Summer Family. God plass, gode løsninger. Super familiebåt. Ser ut som den ruller endel i sidesjø?

Link to post
Share on other sites

Det jeg liker aller aller best med Summer Family, er de lange deilige hekkbølgene den lager. De godt motoriserte er nesten på Baltic nivå. Så å nå igjen en slik en gir gode løft. :yesnod:

 

Skal ærlig innrømme at hekkbølgene mine er vannvittig deilige. Store og runde former som bare duver sidelengs :giggle::giggle::giggle:

Var på tur med en Scand 29 som også er kjent for sine hekkbølger. Vi måtte enten ligge langt fra hverandre eller bytte på om hvem som skulle ligge først for å slippe følelsen av å være ute i høye bølger hele tiden. Båt nr 1 hadde flat sjø mens båt nr 2 så ut som han var ute i en relativt frisk bris mtp bølgehøyden.

 

Tror nok både Scand 29 og Summer 27 lager like mye hekkbølger på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Papirutgave denne testen? eller nett?

Kjekt å lese håper eg :smiley:

 

Var kjektå lese denne i papirutgaven. Kan ikke se at Båtmagasinet har lagt ut bruktbåttester på sin hjemmeside enda.

Du må nok kjøpe bladet i butikken rett over helgen hvis u ikke får det levert i postkassa hjemme da...

Link to post
Share on other sites

Flott med tester av båter for folk flest!

Leste testen grundig og du har en flott båt til en hyggelig pris!

Synes nå Balticen og andre har fått ufortjent mye pepper for hekkbølger, har jo møtt 22 Windy i halvplan og det var ikke OK.

Kapteinen ombord kan jo hindre mye av dette så "skyt" heller på han!

En høydare for meg i bladet er Eivind Ambles eminente artikler, og det varmet et Baltic-hjerte å lese det jeg opfatter som skryt av Balticens løsning på utfordringen aktebåter-lugar-aksel-sjøegenskaper.

Håper Båtmagasinet med Amble i spissen lager en serie om norske båtkonstruktører og hvilke båter de konstruerte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...