S/Y EIMY Startet 30.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2009 Aluminium eller Rustfritt ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-stig- Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 helt klart rustfritt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ceciliestorming Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Hei. Rustfritt er klart best, men også en god del dyrere. Hvorfor har du ikke plast som alternativ? Mvh. Cecilie Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lbjordal Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Monel stål er det "beste," Med rustfritt 316 som ein god nr2. 316 Rustfritt har absolutt potensiale til å vere "evigvarende," og har fordelen overfor plast at det er mulig å seinare gjere endringar på tanken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ceciliestorming Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 (redigert) Monel stål er det "beste," Med rustfritt 316 som ein god nr2. 316 Rustfritt har absolutt potensiale til å vere "evigvarende," og har fordelen overfor plast at det er mulig å seinare gjere endringar på tanken. Svar: Hva slags endringar tenker du på "Lbjordal". Tror de fleste ikke forandrer på tanken mer enn annethvert år. Når og hvis du event skal forandre på en syrefast, så vil det bli både dyrt og tungvint, og hvorfor skal du endre på den. Når du først får den laget, så er den vel tilpasset der den skal stå. Mvh. Cecilie Redigert 30.Oktober.2009 av Ceciliestorming (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Tenker også rutfritt må være det mest ideelle med tanke på holdbarhet og sikkerhet. Noken som har tips og ca pris på 260 liters skreddersydd plasttank med 2 stigerør, retur, fyllestuss, mannlokk og åpning for tankmåler, sendte prisforespørsel til plastinvent, men har ikke fått sva;-( Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rolf-eigil Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Hei! Lager alle tanker etter West-Metoden, nå sist 60l dieseltank til Willingen. Tidligere vann og septik. Ganske mye arbeid men akkurat som du ville ha den og billig. Ca 1000 pr stk. Bruker alltid fins bjørkefiner. Den settes inn med epoxi og duk, så limes bitene sammen. West har gjort det på denne måten i snart 40 år. Det du bare skal huske på er at ingen gjennomføringer skal komme ut i bunnen av en drivstoff tank. Alle ut høyt oppe og i rør. Septik skal kun ha et hull i bunn, alt ut og inn av samme rør da tetter det aldri. Så en kran. Det vil uannsett gå tett om du har frentimmer om bord, og det vil vi gjerne. MVH Rolf-Eigil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ceciliestorming Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Tenker også rutfritt må være det mest ideelle med tanke på holdbarhet og sikkerhet. Noken som har tips og ca pris på 260 liters skreddersydd plasttank med 2 stigerør, retur, fyllestuss, mannlokk og åpning for tankmåler, sendte prisforespørsel til plastinvent, men har ikke fått sva;-( Svar: Hei. Jeg ville tatt for meg forskjellige båtbyggerier. Ringt til noen av disse, og spurt om de har noen anbefalinger til firma/butikker som selger/leverer tanker. Mvh. Cecilie Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 (redigert) 2 stigerør, retur, fyllestuss, mannlokk og åpning for tankmåler, Har du tenkt å bruke det det ene stigerøret til drenering? Tidligere vann og septik. Det du bare skal huske på er at ingen gjennomføringer skal komme ut i bunnen av en drivstoff tank. Alle ut høyt oppe og i rør.MVH Rolf-Eigil Hvordan får du da koplet flere tanker sammen? Hvordan drener du ut vann? Tankmatriale rustfritt 316 er bra. Redigert 31.Oktober.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Har du tenkt å bruke det det ene stigerøret til drenering? Nei, til dieselvarmer, dette stigerøret ville jeg hatt litt kortere også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Nei, til dieselvarmer, hatt litt kortere også : Ok. Da mangler du drenering av vann. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 (redigert) Sant nok, men skal ikke ha vann på tanken Og de dråpene som måtte oppstå med tid og stunder for fint tilpasse seg å legge seg i vannutskiller Redigert 31.Oktober.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Tenker også rutfritt må være det mest ideelle med tanke på holdbarhet og sikkerhet. Noken som har tips og ca pris på 260 liters skreddersydd plasttank med 2 stigerør, retur, fyllestuss, mannlokk og åpning for tankmåler, sendte prisforespørsel til plastinvent, men har ikke fått sva;-( Fikk svar: Mindrte tanker kunne ikke skreddersyes grunnet kostnad.... Hvilken kostnad, mer en jeg som kunde er villig å betale, snålt svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 (redigert) Og de dråpene som måtte oppstå med tid og stunder for fint tilpasse seg å legge seg i vannutskiller Da vil disel dyra komme først. Hvor mange liter vann er det plass til fra det nivået du suger ut dieselen og til tankbunnen. Redigert 31.Oktober.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
grønningen Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 noen som har grunner for at ikke aluminium ikke er brukendes? Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 grunner for at ikke aluminium ikke er brukendes? Nei! Men kontalt http://www.thomicaluminium.no/index.php?aid=10994 Så du får rett kvalitet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
rolf-eigil Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 (redigert) Hei! Jeg har selv ikke koblet flere tanker sammen men min umiddelbare reaksjon er at det ville jeg ikke gjort. Dette fordi at jeg ville hatt separate kraner til hver tank for på denne måten å ha kontroll, standard (og mulig påkrevd)på store skip og fly. kanskje noe overkill her, men !!! Drenering har jeg i et rør som går dypest ned i tanken, de andre stopper noen cm høyere oppe. tanken er montert litt skrått slik at drensrøret når helt i bunnen i et hjørne, eller en spiss. Har også dieselfilter med vannutskiller i glass, da kan jeg visuelt holde øye med om det bygger seg opp med vann her. Kondensfjerner er bra, full tank om vinteren og div tilsetninger mot dieseldyr og vann hjelper, Fks Allrond, anbefales. Forberedelser er ca 90% av jobben. Men igjen dette er ikke noe fasitsvar men det virker 100 for meg. Redigert 31.Oktober.2009 av rolf-eigil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
maia Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 På min tank la jeg inn en sump med en krane på,dette for å kunne drenere bort vann og eventuent andre ting,slipper derfor å få så mye i filtrene.Men må huske å tappe av en skvett innimellom særlig hvis den har ligget ubrukt en stund. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rolf-eigil Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Hei! Glemte å si at min løsning på utganger på tanker ikke er "sugd av eget bryst" men løsninger jeg har gjort meg kjent med, etter nøye studium. Bakrunnen til at sådanne løsninger er valgt, er den at dette er løsninger som kommer fra andre "noe" mere innteligente enn meg selv, Bla. Jan-Herman Linge, West system og andre. Kranen i bunnen på min kompis sin snekke begynte å lekke og lukta i båten(trebåt) forsvant aldri. Better safe then sorry MVH Rolf-Eigil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Jeg skal ha nye tanker og for meg er det kun snakk om PE-plast. Alle anslutninger skal være i mannhullet. Tankene skal stå litt skrå slik at ev vann samles i et hjørne. Et sugerør skal gå til samme hjørne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
solbris Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Enig med TMe. Plastikk må vere det beste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Hei! Kondensfjerner er bra, full tank om vinteren og div tilsetninger mot dieseldyr og vann hjelper, Fks Allrond, anbefales. Men igjen dette er ikke noe fasitsvar men det virker 100 for meg. Dette sier forsvarets standar om lagring. Drivstofftank Ved lagring med drivstoff på tanken skal denne være full. F-34 skal brukes på dieselkjøretøyer. Kondensfjerner skal ikke brukes. Den fremmer mikrobiologisk vekst i diesel, den kan fremme mikrobiologisk vekst i blyfri bensin, og den vil tørke ut drivstoffpumper av membrantype. Og dette sier Pat Manley. DIESELTANKEN OG MOTOREN • Hold tanken full, særlig om vinteren. • Utfør komplett serviceprogram for motoren (se instruksjonsboken Jevnlig bruk av biocid (plantegift) kan føre til resistente bakterier og bør unngås. • Vannabsorberende kjemikalier («kondensfjerner») øker faren for dieseldyr og kan føre til korrosjon i høytrykkspumpen dersom motoren ikke brukes jevnlig. Da kan nemlig ørsmå vanndråper bli sittende lenge på ett sted. • Enzymbaserte stoffer (som for eksempel Alron) dreper dieseldyr uten biocidets uheldige virkninger, og dieselforbruket kan reduseres. Men det fjerner ikke vann. Det må dreneres eller suges ut. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
rolf-eigil Svart 2.November.2009 Del på Facebook Svart 2.November.2009 Tusen takk for det med kondens fjerner det viste jeg ikke. Man lærer så lenge man har lever. MVH Rolf-Eigil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smellingen Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Vet om en som lagde seg dieseltank av en kassert varmtvannsbereder (rustfri tank innenfor isolasjonen). Skal vel noe til for at en slik blir skreddersydd Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Svart 3.November.2009 Del på Facebook Svart 3.November.2009 Till alla som har uppfattningar om att tankar skall vara i det eller det materialet: Det skulle vara intressant med motiveringar och argumentation. För och nackdelar lär ju finnas med alla de olika alternativen. Själv har jag genomgående aluminiumtankar och dom fungerar hur som helst fortfarande bra efter 10 år. Därmed INTE sagt att aluminium är det bästa. Det återstår att se. När dom spricker eller börja läcka. Möjligen kan rostfritt vara mera långlivat men det är åtminstone säkert tyngre. Kanske dyrare. Och inte säkert att det håller i evighet? Men kanske bäst??? Plast? Luktsäkert? Enkelt att forma till ett givet utrymme???? Hur enkelt är det att montera förskruvningar och armaturer? Argument!?!!!?!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.