Jump to content

Hva er det beste å lage ny diesel tank av ?


S/Y EIMY

Recommended Posts

Monel stål er det "beste," Med rustfritt 316 som ein god nr2.

 

316 Rustfritt har absolutt potensiale til å vere "evigvarende," og har fordelen overfor plast at det er mulig å seinare gjere endringar på tanken.

 

Svar: Hva slags endringar tenker du på "Lbjordal". Tror de fleste ikke forandrer på tanken mer enn annethvert år. Når og hvis du event skal forandre på en syrefast, så vil det bli både dyrt og tungvint, og hvorfor skal du endre på den. Når du først får den laget, så er den vel tilpasset der den skal stå.

Mvh.

Cecilie :giggle:

Redigert av Ceciliestorming (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenker også rutfritt må være det mest ideelle med tanke på holdbarhet og sikkerhet. Noken som har tips og ca pris på 260 liters skreddersydd plasttank med 2 stigerør, retur, fyllestuss, mannlokk og åpning for tankmåler, sendte prisforespørsel til plastinvent, men har ikke fått sva;-(

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Lager alle tanker etter West-Metoden, nå sist 60l dieseltank til Willingen. Tidligere vann og septik. Ganske mye arbeid men akkurat som du ville ha den og billig. Ca 1000 pr stk. Bruker alltid fins bjørkefiner. Den settes inn med epoxi og duk, så limes bitene sammen. West har gjort det på denne måten i snart 40 år. Det du bare skal huske på er at ingen gjennomføringer skal komme ut i bunnen av en drivstoff tank. Alle ut høyt oppe og i rør.

Septik skal kun ha et hull i bunn, alt ut og inn av samme rør da tetter det aldri. Så en kran.

Det vil uannsett gå tett om du har frentimmer om bord, og det vil vi gjerne.

 

MVH Rolf-Eigil

Link to post
Share on other sites

Tenker også rutfritt må være det mest ideelle med tanke på holdbarhet og sikkerhet. Noken som har tips og ca pris på 260 liters skreddersydd plasttank med 2 stigerør, retur, fyllestuss, mannlokk og åpning for tankmåler, sendte prisforespørsel til plastinvent, men har ikke fått sva;-(

 

Svar: Hei. Jeg ville tatt for meg forskjellige båtbyggerier. Ringt til noen av disse, og spurt om de har noen anbefalinger til firma/butikker som selger/leverer tanker.

 

Mvh.

Cecilie :smiley:

Link to post
Share on other sites

2 stigerør, retur, fyllestuss, mannlokk og åpning for tankmåler,

 

Har du tenkt å bruke det det ene stigerøret til drenering?

 

 

Tidligere vann og septik. Det du bare skal huske på er at ingen gjennomføringer skal komme ut i bunnen av en drivstoff tank. Alle ut høyt oppe og i rør.

MVH Rolf-Eigil

 

Hvordan får du da koplet flere tanker sammen?

Hvordan drener du ut vann?

 

 

Tankmatriale rustfritt 316 er bra.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Tenker også rutfritt må være det mest ideelle med tanke på holdbarhet og sikkerhet. Noken som har tips og ca pris på 260 liters skreddersydd plasttank med 2 stigerør, retur, fyllestuss, mannlokk og åpning for tankmåler, sendte prisforespørsel til plastinvent, men har ikke fått sva;-(

Fikk svar: Mindrte tanker kunne ikke skreddersyes grunnet kostnad.... Hvilken kostnad, mer en jeg som kunde er villig å betale, snålt svar :sad:

Link to post
Share on other sites

Og de dråpene som måtte oppstå med tid og stunder for fint tilpasse seg å legge seg i vannutskiller :lol::cool:

Da vil disel dyra komme først.

Hvor mange liter vann er det plass til fra det nivået du suger ut dieselen og til tankbunnen.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har selv ikke koblet flere tanker sammen men min umiddelbare reaksjon er at det ville jeg ikke gjort.

Dette fordi at jeg ville hatt separate kraner til hver tank for på denne måten å ha kontroll, standard (og mulig påkrevd)på store skip og fly. kanskje noe overkill her, men !!!

Drenering har jeg i et rør som går dypest ned i tanken, de andre stopper noen cm høyere oppe. tanken er montert litt skrått slik at drensrøret når helt i bunnen i et hjørne, eller en spiss.

Har også dieselfilter med vannutskiller i glass, da kan jeg visuelt holde øye med om det bygger seg opp med vann her.

Kondensfjerner er bra, full tank om vinteren og div tilsetninger mot dieseldyr og vann hjelper, Fks Allrond, anbefales.

Forberedelser er ca 90% av jobben.

 

Men igjen dette er ikke noe fasitsvar men det virker 100 for meg.

Redigert av rolf-eigil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

 

Glemte å si at min løsning på utganger på tanker ikke er "sugd av eget bryst" men løsninger jeg har gjort meg kjent med, etter nøye studium.

Bakrunnen til at sådanne løsninger er valgt, er den at dette er løsninger som kommer fra andre "noe" mere innteligente enn meg selv, Bla. Jan-Herman Linge, West system og andre.

Kranen i bunnen på min kompis sin snekke begynte å lekke og lukta i båten(trebåt) forsvant aldri.

 

Better safe then sorry

 

MVH Rolf-Eigil

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Kondensfjerner er bra, full tank om vinteren og div tilsetninger mot dieseldyr og vann hjelper, Fks Allrond, anbefales.

Men igjen dette er ikke noe fasitsvar men det virker 100 for meg.

 

Dette sier forsvarets standar om lagring.

Drivstofftank

Ved lagring med drivstoff på tanken skal denne være full. F-34 skal brukes på

dieselkjøretøyer.

Kondensfjerner skal ikke brukes. Den fremmer mikrobiologisk vekst i diesel, den kan

fremme mikrobiologisk vekst i blyfri bensin, og den vil tørke ut drivstoffpumper av

membrantype.

 

Og dette sier Pat Manley.

DIESELTANKEN OG MOTOREN • Hold tanken full, særlig om vinteren. • Utfør komplett serviceprogram for motoren (se instruksjonsboken

Jevnlig bruk av biocid (plantegift) kan føre til

resistente bakterier og bør unngås. • Vannabsorberende kjemikalier («kondensfjerner»)

øker faren for dieseldyr og kan føre til korrosjon i

høytrykkspumpen dersom motoren ikke brukes

jevnlig. Da kan nemlig ørsmå vanndråper bli

sittende lenge på ett sted. • Enzymbaserte stoffer (som for eksempel Alron)

dreper dieseldyr uten biocidets uheldige

virkninger, og dieselforbruket kan reduseres.

Men det fjerner ikke vann. Det må dreneres

eller suges ut.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Till alla som har uppfattningar om att tankar skall vara i det eller det materialet: Det skulle vara intressant med motiveringar och argumentation.

För och nackdelar lär ju finnas med alla de olika alternativen.

Själv har jag genomgående aluminiumtankar och dom fungerar hur som helst fortfarande bra efter 10 år. Därmed INTE sagt att aluminium är det bästa. Det återstår att se. När dom spricker eller börja läcka.

Möjligen kan rostfritt vara mera långlivat men det är åtminstone säkert tyngre. Kanske dyrare. Och inte säkert att det håller i evighet? Men kanske bäst???

Plast? Luktsäkert? Enkelt att forma till ett givet utrymme????

Hur enkelt är det att montera förskruvningar och armaturer?

 

Argument!?!!!?!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...