Ceciliestorming Svart 5.November.2009 Link til dette innlegget Svart 5.November.2009 Till alla som har uppfattningar om att tankar skall vara i det eller det materialet: Det skulle vara intressant med motiveringar och argumentation. För och nackdelar lär ju finnas med alla de olika alternativen. Själv har jag genomgående aluminiumtankar och dom fungerar hur som helst fortfarande bra efter 10 år. Därmed INTE sagt att aluminium är det bästa. Det återstår att se. När dom spricker eller börja läcka. Möjligen kan rostfritt vara mera långlivat men det är åtminstone säkert tyngre. Kanske dyrare. Och inte säkert att det håller i evighet? Men kanske bäst??? Plast? Luktsäkert? Enkelt att forma till ett givet utrymme???? Hur enkelt är det att montera förskruvningar och armaturer? Argument!?!!!?!!! Svar: Det er meget enkelt å montera forskruvningar og armaturer i plast, faktisk enklere enn i aluminium og stål. Plasttanker er meget solide, men også lett å skjære og bore i. Satser med pakninger fåes kjøpt. Så det er meget enkelt. Mvh. Cecilie Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 (redigert) Till alla som har uppfattningar om att tankar skall vara i det eller det materialet: Det skulle vara intressant med motiveringar och argumentation. Argument!?!!!?!!! Vanntanken er fra 1977 like fin. materiale rustfritt??. Hadde stål dieseltanker rustet hull iden ene P.G.A bakfall så det sto alltid litt vann i enden. ellers hadde den holdt i 20 år til.(den andre var like fin viste det seg.) Laget nye i materiale syrefast AISI 316 Laget Sepitk tank i 1990 materiale 316, plastikk her vil vel lukte etter X antall år?. Var hos rørleggeren i 1988 og fikk en 20 år gammel varmtvannsbereder på 200l puttet inn 12mm rør og har en fin varmtvannstank. materiale syrefast AISI 316 . Med materiale syrefast AISI 316 fikk jeg tankene laget etter mål. Plast er ok bare ikke til vann er min mening. Redigert 6.November.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ceciliestorming Svart 6.November.2009 Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 Hei. Etter det jeg forsto, så var det dieseltank trådstarter spurte om, og da er plast av god kvalitet fint. Ellers er jeg enig i at rustfritt er best. Aluminium er ikke så bra. Mvh. Cecilie Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 6.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 Takk for mange svar tror jeg går for 316 å får hjelp av kjent folk med sveisingen Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Jeg vil i hvertfall ikke slå et slag for aluminium. Se på denne: Korrodert tank Var dieseldyrehage her, og har sikkert hatt et belasta miljø i bunnen i flere år. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 (redigert) Jeg vil i hvertfall ikke slå et slag for aluminium. Var dieseldyrehage her, og har sikkert hatt et belasta miljø i bunnen i flere år. Aluminiumen ser da fin ut der vannet ikke har hvert. Det er vel heller eieren som ikke har drenert ut vannet, men hvor er dreneringen? Så dyrehageen hadde kommet uansett matriale. Redigert 8.November.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
klugg Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Ja, hvor er dreneingen. Jeg har kjøpt båten i år, og får bare begynne å demontere pentry... :) Jeg tenker at tanken nå må ut. Få skiftet bunn, og samtidig endre formen slik at jeg får at laveste punkt å drenere fra i det ene hjørnet. Nå er laveste punkt jevnt fordelt i hele lengden. Satser på å fikse denne i stedet for å investere i ny. Så jeg trekker det tilbake. Aluminium er gull - dersom man er påpasselig. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Jeg tenker at tanken nå må ut. Få skiftet bunn, og samtidig endre formen slik at jeg får at laveste punkt å drenere fra i det ene hjørnet. Nå er laveste punkt jevnt fordelt i hele lengden. \Satser på å fikse denne i stedet for å investere i ny. Så jeg trekker det tilbake. Aluminium er gull - dersom man er påpasselig. Hvor dype er tæringene? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
klugg Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Har ikke målt. Er egentlig vel så bekymret for sveisen, om det er tæringer innimellom der. Uansett vil jeg lage meg drenering, og da må jeg jo ha ny bunn uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Er egentlig vel så bekymret for sveisen, om det er tæringer innimellom der. Uansett vil jeg lage meg drenering, og da må jeg jo ha ny bunn uansett. Nødvendigvis ikke ny bunn og sveisene kan forsterkes. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
NilsPils Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 .......... Aluminium er gull - dersom man er påpasselig. Etter min mening er aluminium det desidert dårligste alternativet i forhold til rustfritt og plast. Det er etter hvert temmelig mange som har rapportert tæringer i dieseltanker i aluminium her på bp. For meg er det en gåte hvorfor folk på liv og død skal ha aluminiumstanker når de lager nytt. Relativt små dieseltanker får en i rotasjonsplast i forskjellige geometrier og med håndlokk. Opp til ca 100 l (?). Dette er det billigste alternativet dersom du finner noe som passer. Ikke noe problem å lage gjennomføringer. Dersom du skal ha tilpasset ny tank: gå for syrefast stål. Eller, dersom du har anledning, tid og kunnskaper, lag i glassfiberarmert epoxy med avrundete hjørner og flens i metall med mannlokk. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
klugg Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Nødvendigvis ikke ny bunn og sveisene kan forsterkes. Ikke ny bunn, men allikevel lage dreneringspunkt? Tror ikke jeg har nok cm jeg kan heve tanken i en ende, slik at det blir et fall. Forsterke sveisene innenfra gjennom manlokket? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Til og med tanker i ST37-2 holder til 'evig tid' for diesel. Husker jeg sveiset tank til en fyr en gang. Han ville ha den i vanlig karbondstål, malt utvendig og ubehandlet innvendig. Han hevdet at han visste hva han snakket om, teknisk direktør i Sig Bergesen dy, som han var. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Til og med tanker i ST37-2 holder til 'evig tid' for diesel. Han ville ha den i vanlig karbondstål, malt utvendig og ubehandlet innvendig. Han hevdet at han visste hva han snakket om, teknisk direktør i Sig Bergesen dy, som han var. Det stemmer det FORUTSAGT AT DET IKKE blir stående vann en plass. Hadde to lange sylindriske tanker den ene med aldri så lite bakfall viste det seg når malingen ikke holt lengre var det 4-500 liter diesel i skutebunn. Det tok 20 år, den andre var like fin. Laget nye i materiale syrefast AISI 316 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
avmønstret5 Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Jeg hadde en motorseiler i mange år med dieseltank av vanlig karbonstål, malt utvendig, ubehandlet innvendig, ikke noe problem så lenge jeg hadde båten og den var da noen år. Helt valig på bl.a. fiskeskøyter tidligere. For øvrig er sikkert plast ok til diesel men hva med lukt dersom det ikke er noen form for spesialplast = septiktanker? Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Hvor dype er tæringene? Jeg har målt den verste til ca 2mm. Litt kummerlige forhold å måle under, får ikke holdt skyvelæra vinkelrett på flaten. Det er denne: Hvor tykke er platene, tro? Jeg har inspisert ved siden av tanken der det definitivt måtte vært klissklass dersom den allerede svettet. Kan jeg gjøre noe med dette? Hele nederste sveisen langskips har jo ligget under vann. Er det noe man kan gjøre gjennom mannhullet for disse tingene? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Hvordan gikk det så ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
NilsPils Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Nå har vi jo her på bp lest om alle med lekkasje i aluminiumstank. Derfor er det for meg en gåte at noen fremdeles overhodet vurderer dieseltank i aluminium. For meg er det kun epoxy som gjelder i båt. Og den skal ha alle tilkoblinger i toppen, lett tilgjengelig mannlokk på toppen og avsugning fra laveste punkt. Tilsetniger som emulgerer vann må ikke forekomme dersom du har common rail motor. Det er å be om motorhavari når den står over vinteren. Det har jeg selv smertlig erfart. Vann på tanken bør fjernes ved avsugning, før det dannes dieseldyr. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Teerex Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 (redigert) Tank i epoxy betyr vel hjemmesnekring/støping da som regel ? Redigert 1.Februar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
NilsPils Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 (redigert) Her er bilde av dieseltanken på Saowanee slik den ble levert med båten, med alle tilkoblinger gjennom mannlokket på toppen. Det mangler avsuging fra bunnen. Det har jeg ordnet selv siden. Jeg har to slike tanker, en på SB og en på BB side. Materialet er glassfiberarmert epoxy og støpt mannlokk i bronse. Ved kraner kan jeg velge hvilken tank som skal levere og hvilken som skal ha returdieselen. På den måten er det enkelt å holde styr på mengden i hver tank. Bildet er tatt under byggefasen i Thailand. Redigert 1.Februar.2015 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.