Jump to content

Hva er det beste å lage ny diesel tank av ?


S/Y EIMY

Recommended Posts

Till alla som har uppfattningar om att tankar skall vara i det eller det materialet: Det skulle vara intressant med motiveringar och argumentation.

För och nackdelar lär ju finnas med alla de olika alternativen.

Själv har jag genomgående aluminiumtankar och dom fungerar hur som helst fortfarande bra efter 10 år. Därmed INTE sagt att aluminium är det bästa. Det återstår att se. När dom spricker eller börja läcka.

Möjligen kan rostfritt vara mera långlivat men det är åtminstone säkert tyngre. Kanske dyrare. Och inte säkert att det håller i evighet? Men kanske bäst???

Plast? Luktsäkert? Enkelt att forma till ett givet utrymme????

Hur enkelt är det att montera förskruvningar och armaturer?

 

Argument!?!!!?!!!

 

Svar: Det er meget enkelt å montera forskruvningar og armaturer i plast, faktisk enklere enn i aluminium og stål. Plasttanker er meget solide, men også lett å skjære og bore i. Satser med pakninger fåes kjøpt. Så det er meget enkelt.

Mvh.

Cecilie :smiley:

Link to post
Till alla som har uppfattningar om att tankar skall vara i det eller det materialet: Det skulle vara intressant med motiveringar och argumentation.

Argument!?!!!?!!!

 

Vanntanken er fra 1977 like fin. materiale rustfritt??.

Hadde stål dieseltanker rustet hull iden ene P.G.A bakfall så det sto alltid litt vann i enden.

ellers hadde den holdt i 20 år til.(den andre var like fin viste det seg.)

Laget nye i materiale syrefast AISI 316

Laget Sepitk tank i 1990 materiale 316, plastikk her vil vel lukte etter X antall år?.

Var hos rørleggeren i 1988 og fikk en 20 år gammel varmtvannsbereder på 200l puttet inn 12mm rør

og har en fin varmtvannstank. materiale syrefast AISI 316 .

 

Med materiale syrefast AISI 316 fikk jeg tankene laget etter mål.

 

Plast er ok bare ikke til vann er min mening.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Jeg vil i hvertfall ikke slå et slag for aluminium.

Var dieseldyrehage her, og har sikkert hatt et belasta miljø i bunnen i flere år.

 

Aluminiumen ser da fin ut der vannet ikke har hvert.

 

Det er vel heller eieren som ikke har drenert ut vannet, men hvor er dreneringen?

 

Så dyrehageen hadde kommet uansett matriale.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Ja, hvor er dreneingen. Jeg har kjøpt båten i år, og får bare begynne å demontere pentry... :)

 

Jeg tenker at tanken nå må ut. Få skiftet bunn, og samtidig endre formen slik at jeg får at laveste punkt å drenere fra i det ene hjørnet. Nå er laveste punkt jevnt fordelt i hele lengden.

 

Satser på å fikse denne i stedet for å investere i ny.

 

Så jeg trekker det tilbake. Aluminium er gull - dersom man er påpasselig. :smiley:

Link to post
Jeg tenker at tanken nå må ut. Få skiftet bunn, og samtidig endre formen slik at jeg får at laveste punkt å drenere fra i det ene hjørnet. Nå er laveste punkt jevnt fordelt i hele lengden. \

Satser på å fikse denne i stedet for å investere i ny.

Så jeg trekker det tilbake. Aluminium er gull - dersom man er påpasselig. :smiley:

 

Hvor dype er tæringene?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
.......... Aluminium er gull - dersom man er påpasselig. :smiley:

Etter min mening er aluminium det desidert dårligste alternativet i forhold til rustfritt og plast. Det er etter hvert temmelig mange som har rapportert tæringer i dieseltanker i aluminium her på bp. For meg er det en gåte hvorfor folk på liv og død skal ha aluminiumstanker når de lager nytt.

 

Relativt små dieseltanker får en i rotasjonsplast i forskjellige geometrier og med håndlokk. Opp til ca 100 l (?). Dette er det billigste alternativet dersom du finner noe som passer. Ikke noe problem å lage gjennomføringer.

 

Dersom du skal ha tilpasset ny tank: gå for syrefast stål. Eller, dersom du har anledning, tid og kunnskaper, lag i glassfiberarmert epoxy med avrundete hjørner og flens i metall med mannlokk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Til og med tanker i ST37-2 holder til 'evig tid' for diesel.

Han ville ha den i vanlig karbondstål, malt utvendig og ubehandlet innvendig. Han hevdet at han visste hva han snakket om, teknisk direktør i Sig Bergesen dy, som han var.

 

Det stemmer det FORUTSAGT AT DET IKKE blir stående vann en plass.

Hadde to lange sylindriske tanker den ene med aldri så lite bakfall viste det seg når malingen ikke holt lengre

var det 4-500 liter diesel i skutebunn. Det tok 20 år, den andre var like fin.

Laget nye i materiale syrefast AISI 316

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  • 3 måneder senere...
Hvor dype er tæringene?

Jeg har målt den verste til ca 2mm. Litt kummerlige forhold å måle under, får ikke holdt skyvelæra vinkelrett på flaten.

 

Det er denne:

 

P7050010.JPG

 

Hvor tykke er platene, tro? Jeg har inspisert ved siden av tanken der det definitivt måtte vært klissklass dersom den allerede svettet. Kan jeg gjøre noe med dette? Hele nederste sveisen langskips har jo ligget under vann. Er det noe man kan gjøre gjennom mannhullet for disse tingene?

 

P7050033.JPG

Link to post
  • 4 år senere...

Nå har vi jo her på bp lest om alle med lekkasje i aluminiumstank. Derfor er det for meg en gåte at noen fremdeles overhodet vurderer dieseltank i aluminium. For meg er det kun epoxy som gjelder i båt. Og den skal ha alle tilkoblinger i toppen, lett tilgjengelig mannlokk på toppen og avsugning fra laveste punkt.

 

Tilsetniger som emulgerer vann må ikke forekomme dersom du har common rail motor. Det er å be om motorhavari når den står over vinteren. Det har jeg selv smertlig erfart. Vann på tanken bør fjernes ved avsugning, før det dannes dieseldyr.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Tank i epoxy betyr vel hjemmesnekring/støping da som regel ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Her er bilde av dieseltanken på Saowanee slik den ble levert med båten, med alle tilkoblinger gjennom mannlokket på toppen. Det mangler avsuging fra bunnen. Det har jeg ordnet selv siden. Jeg har to slike tanker, en på SB og en på BB side. Materialet er glassfiberarmert epoxy og støpt mannlokk i bronse. Ved kraner kan jeg velge hvilken tank som skal levere og hvilken som skal ha returdieselen. På den måten er det enkelt å holde styr på mengden i hver tank. Bildet er tatt under byggefasen i Thailand.

 

bilde

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...