Jump to content

Er det noen som kjenner godt til Yamaha 200 hk 1990 mod?


paramount

Recommended Posts

Jeg, har som sagt en 200 hk, som oppfører seg litt rart. Når den er kald er den veldig tungstartet, når den er varm er den lettstartet. Kjører jeg den på tomgang og i gir i noen minutt må jeg bruke choke for å få den til å komme. Jeg kan kjøre på full gass så lenge jeg vil, så jeg tror ikke det er problem med bensin pumpene. komp = 9-10 kg på alle sylindrene og bensinpumpene pumper godt med bensin.

Pluggene er nye, og jeg har nytt 135 Amp batteri så det er ikke noe i veien med start strømmen.

 

Er det noen som har noen gode forslag??

Link to post
Share on other sites

Ikkje alltid godt nok med å bruke trykkluft. Er noen stigrør som er perforerte, som du ikkje vil kunne få reine med trykkluft. Kan evnt, demontere alle dyser og stigrør, og bruke en tannbørste på dem. Men som tidligere nevnt, har god erfaring med en skikkelig forgasserrens som tilsettes i bensinen...

Link to post
Share on other sites

Tenningen er ikke fullstendig "elektronisk" selvhjulpen. CDI boksen gjør seg nytte av flere forskjellige følere/sensorer for å bestemme tenning. Disse kan sjekkes om er deffekte. Samt den ene (TP sensoren. throttle position sensor) kan du stille på for å justere tenningen. Den kan også ohmes. Motstanden skal øke med gasspådraget. Hvis den gjør rare "hopp" og ikke stiger gjevnt er den deffekt.

 

TP sensor

p9260526.jpg

 

På fult pådrag skal tenningen være på 20 grader. Det ser du ved å sette på en tenningspistol, strobelampe, på tennpluggen til sylinder nr1 og lyse på svinghjulet. Sylinder nr1 er den øverste på styrbord side.

 

p9260530.jpg

 

Hvis tenningen er feil løsner du TP sensoren og vrir litt på den. Da vil tenningen justere seg. Prøv deg frem til det viser 20grader i "lyset".

Den greieste måten å gjøre det på er å demontere de andre fem tennpluggene. Test på plugg nr1 bare med startemotoren og med fult pådrag(motoren trenger ikke svive).

 

Så har du også to thermostater som kan være med å lage disse problemene du snakker om at motoren er treg å starte kald. Disse er montert øverst på hvert sitt sylinder-tårn, over pluggene. Disse kan du demontere for så å legge de i en vannkoker og varme opp vannet. Da tar du et ohm-meter og måler de. Motstanden skal endre seg i takt med vannet som blir varmere.

 

Husk å bruke et analogt multimeter IKKE digitalt!

 

Alt dette og selvfølgelig MYE mer står forklart i reparasjons manualene. Kjøp deg en slik.

 

PS: Hvis du skal kjøpe deg deler til den motoren, kjøp de fra boats.net.

Deler kjøpt i norge er ofte 4-5 ganger dyrere. Kjøper du de lokalt blir du fort fattig...

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk inn på boats.net og kikket på 200hk 1990 og kunne ikke finne noen av sensorene. Termostatene er der men ikke sensorene. Det ser ikke ut som din motor har CDI m. YMIS, kun CDI. YMIS er "yamaha microcomputer system" og det er en hjerne som styrer tenning. 225hk 1990 har det, men ikke 200hk.

 

Du kan jo ta en kikk og se etter TP sensoren, det er den jeg peker til på bildet.

 

Termostatene gjør muligens ikke mer en å justere kjølevannet da. Det har jeg ikke studert da min 225hk har YMIS.

 

Du burde kjøpe deg en manual. F.eks: www.selocmarine.com

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Okay, men det store problemet er jo når den er kald og jeg skal starte.

Da virker det som den ikke får bensin, eller ikke klarer å tenne.

Det lukter ikke bensin, eller syntes noe i vannet, men så fort den starter virker det som tenning og bensinmengden er riktig (bortsett fra når jeg kjører lenge på tomgang i gir)

 

Hmmm..

Link to post
Share on other sites

Det skader ikke å skifte termostatene. De koster bare 26$ pr. stk. Det er noe mange skifter hvert år sammen med impelleren for å være på den trygge siden.

 

Hvis du ikke har manual kan du gå inn på DENNE siden og kjøpe en nedlastbar variant, koster 10$.

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...