paramount Startet 31.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2009 Jeg, har som sagt en 200 hk, som oppfører seg litt rart. Når den er kald er den veldig tungstartet, når den er varm er den lettstartet. Kjører jeg den på tomgang og i gir i noen minutt må jeg bruke choke for å få den til å komme. Jeg kan kjøre på full gass så lenge jeg vil, så jeg tror ikke det er problem med bensin pumpene. komp = 9-10 kg på alle sylindrene og bensinpumpene pumper godt med bensin. Pluggene er nye, og jeg har nytt 135 Amp batteri så det er ikke noe i veien med start strømmen. Er det noen som har noen gode forslag?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Rensk forgasserene og få dem stilt inn på ny. Sjekk også tenningen, så tror eg den vil komme seg.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paramount Svart 31.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Jeg har renset forgasserene, de var ikke dårlige. hva tenker du på med å sjekke tenningen? den er jo elektronisk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Kordan rensket du forgasserene? Sjøl om di ser rene ut, så kan det være dritt i kanaler og dyser som du ikke vil kunne se med det blotte øyet. kjør en tank med forgasser rens. Finn ut kordan forgasserenes grunn innstilling er, og juster deg ut fra grunninstilling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paramount Svart 31.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Jeg blåste gjennom alle kanaler og dyser med kompressor, blandings skruene skrudde jeg helt inn og 1,5 runder ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Ikkje alltid godt nok med å bruke trykkluft. Er noen stigrør som er perforerte, som du ikkje vil kunne få reine med trykkluft. Kan evnt, demontere alle dyser og stigrør, og bruke en tannbørste på dem. Men som tidligere nevnt, har god erfaring med en skikkelig forgasserrens som tilsettes i bensinen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paramount Svart 1.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2009 Det er verdt ett forsøk, tusen takk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 (redigert) Tenningen er ikke fullstendig "elektronisk" selvhjulpen. CDI boksen gjør seg nytte av flere forskjellige følere/sensorer for å bestemme tenning. Disse kan sjekkes om er deffekte. Samt den ene (TP sensoren. throttle position sensor) kan du stille på for å justere tenningen. Den kan også ohmes. Motstanden skal øke med gasspådraget. Hvis den gjør rare "hopp" og ikke stiger gjevnt er den deffekt. TP sensor På fult pådrag skal tenningen være på 20 grader. Det ser du ved å sette på en tenningspistol, strobelampe, på tennpluggen til sylinder nr1 og lyse på svinghjulet. Sylinder nr1 er den øverste på styrbord side. Hvis tenningen er feil løsner du TP sensoren og vrir litt på den. Da vil tenningen justere seg. Prøv deg frem til det viser 20grader i "lyset". Den greieste måten å gjøre det på er å demontere de andre fem tennpluggene. Test på plugg nr1 bare med startemotoren og med fult pådrag(motoren trenger ikke svive). Så har du også to thermostater som kan være med å lage disse problemene du snakker om at motoren er treg å starte kald. Disse er montert øverst på hvert sitt sylinder-tårn, over pluggene. Disse kan du demontere for så å legge de i en vannkoker og varme opp vannet. Da tar du et ohm-meter og måler de. Motstanden skal endre seg i takt med vannet som blir varmere. Husk å bruke et analogt multimeter IKKE digitalt! Alt dette og selvfølgelig MYE mer står forklart i reparasjons manualene. Kjøp deg en slik. PS: Hvis du skal kjøpe deg deler til den motoren, kjøp de fra boats.net. Deler kjøpt i norge er ofte 4-5 ganger dyrere. Kjøper du de lokalt blir du fort fattig... Redigert 1.November.2009 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
paramount Svart 1.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2009 Her kom det mye interessant Dette skal sjekkes, men har thermostatene noe annen funksjon enn å justere vann flow? er det noe elektronisk der og? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Den sender signal til CDIen når motoren er kald. Dette signalet får CDIen til å overkjøre signalet fra TP sensoren og åpne for feitere blanding. Så ja, den gjør mer en å justere vann flow. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Jeg gikk inn på boats.net og kikket på 200hk 1990 og kunne ikke finne noen av sensorene. Termostatene er der men ikke sensorene. Det ser ikke ut som din motor har CDI m. YMIS, kun CDI. YMIS er "yamaha microcomputer system" og det er en hjerne som styrer tenning. 225hk 1990 har det, men ikke 200hk. Du kan jo ta en kikk og se etter TP sensoren, det er den jeg peker til på bildet. Termostatene gjør muligens ikke mer en å justere kjølevannet da. Det har jeg ikke studert da min 225hk har YMIS. Du burde kjøpe deg en manual. F.eks: www.selocmarine.com Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
paramount Svart 1.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2009 Okay, men det store problemet er jo når den er kald og jeg skal starte. Da virker det som den ikke får bensin, eller ikke klarer å tenne. Det lukter ikke bensin, eller syntes noe i vannet, men så fort den starter virker det som tenning og bensinmengden er riktig (bortsett fra når jeg kjører lenge på tomgang i gir) Hmmm.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 (redigert) Det skader ikke å skifte termostatene. De koster bare 26$ pr. stk. Det er noe mange skifter hvert år sammen med impelleren for å være på den trygge siden. Hvis du ikke har manual kan du gå inn på DENNE siden og kjøpe en nedlastbar variant, koster 10$. Redigert 1.November.2009 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.