Jump to content

Hva er definisjonen på ordet "sjøfolk"?


spilli

Recommended Posts

Jeg tenkte ikke på generelle regatta seilere, men de mer spesielle. For eksempel Knut Frostad.

Poenget er jo at dette er mennesker som kjenner og respekterer havet på en helt spesiell måte.

 

sailorBoy

Han er sikkert en bra kar, men å kalle han for en "sjøulk" hmmm. Vet ingenting om hans maritime bakgrunn.Om han har noen form for yrkesmessig tilknytning til sjølivet , eller ikke. Det jeg har sett, har jo stort sett gått ut på at han, sammens med et team med godt skolerte personer, og en båt full av tekniske hjelpemidler, samt et helikopter hengende over seg , som iler til hjelp om en eller annen skulle få mageknipe. Betegnelsen idrettsmenn, ja men "sjøulker" nei.

Link to post
Share on other sites

Hmm Spilli...

 

Du misforstår meg kanskje. Når en står overfor naturens vrede, som vi kan kalle det, så er det forskjellige måter å håndtere dette på. En fiskebåtskipper vil bruke all sin kunnskap og erfaring til å sikre mannskap og fangst. Er tilfeldigvis denne fiskebåtskippen en ekte "ulk", så vil han gjøre alt for å sikre fangsten. Bruke havet, være med dets nyanser, for å komme til land i sted for å kjempe imot.

En seilbåtskipper som Knut, vil jo tenke på båtens hastighet osv. Uansett en må være en tøffing for å stå ombord når havet prøver deg. Du vet at du vil tape en gang, men mitt poeng er at det er noen som klarer å holde hodet kaldt når det blir for mye. Disse er sjøulkene i mitt hode.

 

PS: jeg er ingen "sjøulk"

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...