omh1 Startet 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 31.Oktober.2009 hei Har nettopp renset sjøvannfilteret mitt. Ikke mye å finne der, men greit å ha sjekket. Etterpå ble jeg lurende på om jeg må "lufte systemet". I så fall - hvordan gjør jeg det? Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 Det skal ikke være nødvendig, vanligvis suger impeller pumpen vannet inn i sjøvannsfilteret. Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 ja og luften ut. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Hansi Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 Har renset filteret mange ganger, luften forsvinner av seg selv rimelig kjapt. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 om systemet ditt er helt tomt ville jeg vurdet å stenge bunnventilen og fylt opp filter og slange igjen. Når du tetter igjen filteret kan du åpne bunnventilen igjen (når du er på vannet vel og merke). Impelleren er går fort rundt, og ved impeller-skifte følger det vel med slikt fett for å smøte inn med for de første rundene. Jeg har i alle fall praktisert å fylle opp sjøvannsfilter og slanger før start når jeg har sjøsatt. Ikke for å "lufte" ut alt - men for å spare impeller mest mulig - det tar tross alt svært kort tid å fylle på. Jeg er enig i at luften går ut rimelig kjapt uten - men i løpet av "rimelig kjapt" har impelleren gått mange mange ganger rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 31.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 om systemet ditt er helt tomt ville jeg vurdet å stenge bunnventilen og fylt opp filter og slange igjen. Helt enig i din fremgangsmåte,når jeg tar båten opp på våren for bunnsmøring etc.stenger jeg bunnventilen.En gang jeg jeg sjøsatte, røk impelleren,pga.den gikk for lenge uten vann,da det selvfølgelig var rennt ut en åpen bunnventil.Når sjøvannsfilteret rengjøres,har jeg alltid ventilen stengt,når lokket er av. Sitér dette innlegget Link to post
Morgan81 Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Siden både filter og impeller ligger under under sjøoverflaten har jeg ikke funnet dette nødvendig på min båt. En impellerpumpe vil ikke ha samme behov for lufting som feks en sentrifugalpumpe. Jeg pleier å starte motoren, se i seglasset på sjøvannsfilteret at det umiddelbart fylles, og deretter sjekke at vann kommer ut med eksosen. Dette pleier kun å ta 1-2 sekund. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.