Jump to content

renset sjøvannfilteret - må jeg lufte systemet?

omh1

Recommended Posts

om systemet ditt er helt tomt ville jeg vurdet å stenge bunnventilen og fylt opp filter og slange igjen. Når du tetter igjen filteret kan du åpne bunnventilen igjen (når du er på vannet vel og merke). Impelleren er går fort rundt, og ved impeller-skifte følger det vel med slikt fett for å smøte inn med for de første rundene. Jeg har i alle fall praktisert å fylle opp sjøvannsfilter og slanger før start når jeg har sjøsatt. Ikke for å "lufte" ut alt - men for å spare impeller mest mulig - det tar tross alt svært kort tid å fylle på. Jeg er enig i at luften går ut rimelig kjapt uten - men i løpet av "rimelig kjapt" har impelleren gått mange mange ganger rundt.

om systemet ditt er helt tomt ville jeg vurdet å stenge bunnventilen og fylt opp filter og slange igjen.

Helt enig i din fremgangsmåte,når jeg tar båten opp på våren for bunnsmøring etc.stenger jeg bunnventilen.En gang jeg jeg sjøsatte, røk impelleren,pga.den gikk for lenge uten vann,da det selvfølgelig var rennt ut en åpen bunnventil.Når sjøvannsfilteret rengjøres,har jeg alltid ventilen stengt,når lokket er av. :cool:

Siden både filter og impeller ligger under under sjøoverflaten har jeg ikke funnet dette nødvendig på min båt. En impellerpumpe vil ikke ha samme behov for lufting som feks en sentrifugalpumpe. Jeg pleier å starte motoren, se i seglasset på sjøvannsfilteret at det umiddelbart fylles, og deretter sjekke at vann kommer ut med eksosen. Dette pleier kun å ta 1-2 sekund.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...