Lysholm Startet 1.November.2009 Link til dette innlegget Startet 1.November.2009 Jupp, jeg er båteier med Nidelv 28, TAMD 40B, som fungerer utmerket, 3.sesongen nå med denne båten og INGEN feil så langt. (og båten er gammel - men god). Jeg legger vekt på vedlikehold, da jeg ikke vil ha nødreparasjoner midt i sommerferien, eller i 4m bølger drivende mot land. I siste halvdel av sesongen, la jeg merke til at motortemperaturen ved kjøring på topp-turtall, steg noe høyere enn normalt, - ved marsfart er allt normalt. Det er ikke tegn til trykk i kjølesystem eller andre tegn til topppakningsfeil, impeller blir skiftet hver vår, sjøvannsfilter rengjøres jevnlig. Jeg regner med at varmeveksleren må demonteres og renses, noe jeg har fanget opp på tidligere tråder, at denne motortypen trenger med jevne mellomrom. (varmeveksleren ble skiftet i 2003). Har noen medlemmer gjort dette før på denne motoren? Har noen verkstedmanual for denne motoren? (ikke ownersmanual som ligger på Volvo.com). Er selv mekaniker/Lærer for kjøretøy/motor, men vil ikke gjøre unødig mye arbeid i forskningens tegn Takker for evt. svar (PS båten er nå på land - 190timer kjørt i årets sesong, håper på gromsommer neste år) Sitér dette innlegget Min båthistore hittil:Armstrong 7ft,With8,with10,Terjesenjolle,A-jolle,Hurricane 370,Hurricane 470,Quicksilver380e,Kragerøsnekke 24ft,Searay 23fot, Nidelv 28 m/Zodiac 270 (bakpå). LE7815, MMSI 257930490 Link to post
rover Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Du kan la den få en runde med "Systemrens", spesialmiddel for innvendig vask på saltvannsiden. Da får du ut gamle avleiringer som "struper" kjølingen. Uten å demontere noe. Sitér dette innlegget Link to post
Lysholm Svart 1.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Hmmm, ja kansje det, vet du om dette er noe man kan kjøpe, eller blir det selvbrygget med forsiktig blanding kaustisk soda? (litt redd for tæring ved det siste alternativet.) Takker for svar! Sitér dette innlegget Min båthistore hittil:Armstrong 7ft,With8,with10,Terjesenjolle,A-jolle,Hurricane 370,Hurricane 470,Quicksilver380e,Kragerøsnekke 24ft,Searay 23fot, Nidelv 28 m/Zodiac 270 (bakpå). LE7815, MMSI 257930490 Link to post
Pelle Parafin Svart 1.November.2009 Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Hmmm, ja kansje det, vet du om dette er noe man kan kjøpe, eller blir det selvbrygget med forsiktig blanding kaustisk soda?( Takker for svar! Dette får du kjøpt ferdig,blandingsforholdet står på flaska.Bra stoff,har selv brukt det. Sitér dette innlegget Link to post
Lysholm Svart 1.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2009 Fant den; http://www.maritim.no/product.aspx?id=4700...upkey=006003060 Den skal jeg teste, og tilbakemelde for andres interesse - finner ikke ut noe før neste år da men... Fortsatt interessert i Verkstedmanual for VP TAMD 40 B, forøvrig.. vet jo aldri hva som kan skje etter 2900timer. Sitér dette innlegget Min båthistore hittil:Armstrong 7ft,With8,with10,Terjesenjolle,A-jolle,Hurricane 370,Hurricane 470,Quicksilver380e,Kragerøsnekke 24ft,Searay 23fot, Nidelv 28 m/Zodiac 270 (bakpå). LE7815, MMSI 257930490 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.