Jump to content

Rense varmeveksler i TAMD 40B?

Lysholm

Recommended Posts

Jupp, jeg er båteier med Nidelv 28, TAMD 40B, som fungerer utmerket, 3.sesongen nå med denne båten og INGEN feil så langt.

(og båten er gammel - men god).

Jeg legger vekt på vedlikehold, da jeg ikke vil ha nødreparasjoner midt i sommerferien, eller i 4m bølger drivende mot land.

I siste halvdel av sesongen, la jeg merke til at motortemperaturen ved kjøring på topp-turtall, steg noe høyere enn normalt, - ved marsfart er allt normalt.

Det er ikke tegn til trykk i kjølesystem eller andre tegn til topppakningsfeil, impeller blir skiftet hver vår, sjøvannsfilter rengjøres jevnlig.

Jeg regner med at varmeveksleren må demonteres og renses, noe jeg har fanget opp på tidligere tråder, at denne motortypen trenger med jevne mellomrom.

(varmeveksleren ble skiftet i 2003).

Har noen medlemmer gjort dette før på denne motoren?

Har noen verkstedmanual for denne motoren? (ikke ownersmanual som ligger på Volvo.com).

Er selv mekaniker/Lærer for kjøretøy/motor, men vil ikke gjøre unødig mye arbeid i forskningens tegn :wink:

Takker for evt. svar

(PS båten er nå på land - 190timer kjørt i årets sesong, håper på gromsommer neste år)

Min båthistore hittil:Armstrong 7ft,With8,with10,Terjesenjolle,A-jolle,Hurricane 370,Hurricane 470,Quicksilver380e,Kragerøsnekke 24ft,Searay 23fot, Nidelv 28 m/Zodiac 270 (bakpå). LE7815, MMSI 257930490

Hmmm, ja kansje det, vet du om dette er noe man kan kjøpe, eller blir det selvbrygget med forsiktig blanding kaustisk soda?

(litt redd for tæring ved det siste alternativet.)

Takker for svar!

Min båthistore hittil:Armstrong 7ft,With8,with10,Terjesenjolle,A-jolle,Hurricane 370,Hurricane 470,Quicksilver380e,Kragerøsnekke 24ft,Searay 23fot, Nidelv 28 m/Zodiac 270 (bakpå). LE7815, MMSI 257930490

Fant den; http://www.maritim.no/product.aspx?id=4700...upkey=006003060

Den skal jeg teste, og tilbakemelde for andres interesse - finner ikke ut noe før neste år da men...

Fortsatt interessert i Verkstedmanual for VP TAMD 40 B, forøvrig.. vet jo aldri hva som kan skje etter 2900timer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...