Jump to content

72 meter høye «Oasis of the Seas» under 65 meter høy bro!


TideRace

Recommended Posts

Ok, hvor mye større dypgående fikk de på full fart, noen som vet?

 

Teknisk ukeblad hadde en reportasje om dette byggingen av dette skipet og planene for å ta det under broen. Der ble det sagt at å gå for fulle maskiner ville senke skipet ca. 65cm.

 

det er jo faktisk en del båter som har styrhus som kan kjøres opp og ned for å komme seg under broene på elvene nede i europa. dette er m.a.o. ikke så enormt store utfordringen - det hele er vel mere en pr-jippo fra rccl........de får jo omtale i avisene hver gang.

 

Å bygge skorsteinene som teleskoper kostet ca. 15 mill. ekstra. Tviler på at det har så stor PR-verdi.......

 

Klaringen var forøvrig 1,5 meter, ikke 0,15 meter. En klassisk kommafeil..... :-)

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Der ble det sagt at å gå for fulle maskiner ville senke skipet ca. 65cm.

 

I forhold til hva? 0? 15?

Syntes det høres veldig lite ut i forhold til 0, men disse skipene har vel et skrog som ikke graver seg ned så mye.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Teknisk ukeblad hadde en reportasje om dette byggingen av dette skipet og planene for å ta det under broen. Der ble det sagt at å gå for fulle maskiner ville senke skipet ca. 65cm.

 

 

 

Å bygge skorsteinene som teleskoper kostet ca. 15 mill. ekstra. Tviler på at det har så stor PR-verdi.......

 

Klaringen var forøvrig 1,5 meter, ikke 0,15 meter. En klassisk kommafeil..... :-)

 

 

Det er ikke det å bygge "teleskop-skorsteiner" som jeg mener er PR.jippoen, men det å lage et "show" av det i aviser og nyhetskanaler. Noe måtte gjøres for å komme under broen, og de valgte a senke skorsteinen. Ikke akkurat et månelandingsprosjekt og heller ikke så mye mere en hva elvebåtene gjør daglig for å komme under broer. Det er mye annet med dette skipet som imponerer meg adskillig mere en den senkbare skorsteinen.

Link to post
Share on other sites

Og disse senkbare skorsteinene skulle demonteres like etter passering, og nye faste skulle bygges på

Men hva gjør de da når de skal inn til service og oljeskift ? :giggle:

 

Forøvrig, seilingshøyden på 65 meter oppgis vel ved maks høyvann ? Hva er tidevannsforskjellen ved brua ?

Og kunne de gå på lavvann m.h.t. dybden ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker feil oppgir de maks 0,5m tidevannsforskjell fra skagen og hele østersjøen.

Masse vann under broa der og de stikker ikke så dypt disse cruiseskipene.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Ang dypgående så er det 15m som regnes som minste sikker dybde i farledene inn i Baltic.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Nu blev jag ju inte riktigt klok på hur djupt den här plåtlådan sticker under vattenytan, men annars kan jag lugna dom med hög mast.

 

Drogdenrännan här i Öresund har inga höjdrestriktioner (utom att man måste kontakta Kastrup Tower via Lyngby radio) och ett farleds djup på 8,5 meter.

Link to post
Share on other sites

Oasis of the Seas har dypgående på mer enn 9 m, det er årsaken til at den ikke kan seile gjennom Drogden Renne. (Som for øvrig vel har maksimum dypågende på 7,7 m?)

 

I Flintrennen er det enda mer begrenset dybde, 7 m - og her er jo seilingshøyden begrenset av Øresundsbroa med maks 55 m.

 

Kravet om å klarere seilas med Kastrup Tower gjelder for skip som har mastehøyde på 33 m eller mer, og er en begrensning som er satt på grunn av sikkerheten i innflyvningstraceen til lufthavnen.

Link to post
Share on other sites

Så spør vi: Hvorfor gikk ikke ruten gjennom Øresund isteden. Der er jo ingen bruforbindelse som sperrer forbi Kastrup.

For grunt ?

Og hvorfor har de ikke bygd bru eller tunnel mellom Helsingør-Helsingborg. Det er jo mye kortere enn Øresundsforbindelsen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

åja hehe.. det var der den var. Jaja de kunne vel mudre for 12 millioner da, som teleskopskorsteinene kostet :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Og hvorfor har de ikke bygd bru eller tunnel mellom Helsingør-Helsingborg. Det er jo mye kortere enn Øresundsforbindelsen.

 

Forklaringen skulle være, at det er meget vanskeligt at bygge både bro og tunnel fra Helsingborg til Helsingør. Her er meget smalt lige her, og det betyder, at vandet der forlader Østersøen skal presse sig igennem en ret smalt sund. Det giver en stærk strøm, der varierer mellem 2 og 4 knob. Samtidig betyder det, at her er markant dybere end længere sydpå. Lige ud for Kronborg - og mindre end 20 meter fra land er her over 30 meter dybt! Sammenlignet er området hvor broen står kun mellem 3 og 7 meter dybt. Så en sænketunnel eller en bro er dyr/umulig at bygge og en boret tunnel skulle heller ikke kunne lade sig gøre på grund af undergrunden.

 

Endelig ville det være både dyrere og mere politisk besværligt at bygge tilkørslerne til en H-H-forbindelse: Her skulle der i givet fald bygges nye motorveje gennem to ret store byer med alt hvad det indbefatter af ekspropriationer, støjklager og risiko for at miste stemmer. Især på den danske side.

 

På Amager og ved Limhamn var situationen en noget anden, da denne del af Amager er stort set ubebygget - men også her opstod der politisk uro og aktioner da vejføringen skulle besluttes. Så det er intet mod det, der ville komme ved en HH-forbindelse.

 

Dette var i hvert fald forklaringen den gang den nuværende linieføring blev besluttet.

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Takk for utfyllende svar :flag::flag_da:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Forklaringen skulle være, at det er meget vanskeligt at bygge både bro og tunnel fra Helsingborg til Helsingør. 

Forklaringen lå vel i at man ønsket en mest mulig effektiv infrastruktur i "Øresundsbyen". København og Malmø utgjør tyngdepunktet i denne "byen". En broforbindelse helt nord ved Helsingborg/Helsingør, ville representert en uhensiktsmessig omveg.

Link to post
Share on other sites

Jo fortere skipet går, jo dypere går det i sjøen.
Om ikke husken min har tatt helt kveld så mener jeg SS France en gang for noen tiår siden holdt på å totalhavarere da det rev opp store deler av bunnen på et skjær de skulle ha 6 meter klaring til fordi de gikk med langt større fart enn normalt. De skjønte først ikke hva som kunne ha skjedd men dykkere fant skader og bunnstoff på skjæret de var 100% sikre på å gå over med god klaring.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

fot eller meter.. to sider av samme sak :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Så husken var ikke helt hundre denne gangen heller, shit :sweat: ... men 6 fot er jo ikke lite det heller...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...